REVOLUCIONARNA INOVACIJA Vraća otpisanu bateriju u život u samo jednom potezu
Naučnici iz Kine razvili su tehniku koja bi mogla da potpuno promeni način na koji koristimo i recikliramo litijum-jonske baterije.
Umesto da iscrpljene baterije završavaju na otpadu ili se skupo zamenjuju, nova metoda ih doslovno „oživljava“ pomoću jedne injekcije.
Ovo otkriće, predstavljeno u prestižnom časopisu Nejčr (Nature), dolazi u trenutku kada se svet sve više oslanja na električna vozila (EV), a time i na njihove masivne baterijske pakete čije je recikliranje još uvek tehnološki i logistički izazov.
Injekcija koja „podmlađuje“ baterije
Tim naučnika sa Univerziteta Fudan u Šangaju pronašao je način da oslabljenim baterijskim ćelijama vrati gotovo pun kapacitet. Hemijska supstanca koja to omogućava je litijum trifluorometansulfinat, so koja se rastvara u elektrolitu i oslobađa litijum-jone. Kada se ubrizga u oslabljene baterijske ćelije, oni ponovo „pune“ elektrode i vraćaju kapacitet na impresivnih 96%.
Istraživanje je pokazalo da ova tehnika omogućava bateriji da izdrži i do 12.000 ciklusa punjenja, dok današnje EV baterije u proseku traju od 1.500 do 2.000 ciklusa. To bi značilo i višestruko duži životni vek baterija — uz znatno manje otpada i niže troškove.
Pomoć veštačke inteligencije
Put do „čarobnog molekula“ vodio je kroz mašinsko učenje. Naučnici su trenirali AI model da predloži molekule koji bi mogli osloboditi litijum-jone na pravilan način. Od tri preporučene supstance, upravo litijum trifluorometansulfinat je pokazao najbolji efekat.
„Ako čoveku možemo pomoći injekcijom da se oporavi, zašto ne bismo pokušali isto sa baterijama?“ pita se koautor studije, hemijski inženjer Jue Gao.
Korak bliže održivoj EV budućnosti
Uvođenje ovakve tehnologije moglo bi imati ogroman uticaj na tržište električnih vozila. Danas baterija čini i do 40% cene EV automobila, a njihova zamena je finansijski udar za većinu vlasnika. Produženje životnog veka postojećih baterija, bez potrebe za zamenom, znači manje otpada, manji trošak i manji uticaj na životnu sredinu.
Ipak, istraživači upozoravaju da je tehnologija još u eksperimentalnoj fazi. Testovi su za sada izvedeni samo na pojedinačnim ćelijama, a pravi izazov tek predstoji: kako „injekciju“ primeniti na kompletan baterijski paket koji može sadržati i hiljade ćelija.
Ova tehnologija ne samo da bi mogla transformisati životni vek baterija u električnim vozilima, već ima potencijal da reši jedan od ključnih problema u oblasti obnovljive energije - upravljanje otpadnim baterijama. Sledeći korak je skaliranje tehnologije i implementacija u realnim uslovima, piše Futurism.