Let oko sveta „spitfajerom“ starim 76 godina
Zamislite da krenete na put oko sveta lovačkim avionom iz Drugog svetskog rata starim skoro osam decenija.
Neki ljudi su to već učinili i ostvarili svoju zamisao odajući počast tom avionu. Pritom su ljudima širom sveta priredili priču nalik onoj romaneskno-filmskoj Vernovoj, s tim što je ovaj put trajao nešto duže i bio je stvaran, javlja Radio televizija Srbije..,
„Spitfajer“ je jedan od najpoznatijih borbenih aviona svih vremena. Slavu je stekao u teškim vremenima, kao jedan od simbola otpora nacizmu.
Mnogi ljubitelji letelica ne mogu da odole njegovom šarmu i smatraju ga najlepšim klipnim avionom svih vremena.
Od oko 20.000 aviona, koliko ih je ukupno napravljeno, danas je očuvano tek 250, od čega pedesetak aviona može da leti. Ipak, njihovi letovi su veoma retki.
Većina „spitfajera“, logično, danas se nalazi u njegovoj postojbini, Velikoj Britaniji.
Zanimljivo je napomenuti da ljudi iz Srbije ne moraju daleko da idu da bi videli „spitfajer“. Jedan se čuva u Muzeju vazduhoplovstva u Surčinu.
Britanci su ponosni na svoj legendarni avion, i čini se da taj ponos umeju i da iskažu. Danas se jedan originalni „spitfajer“ vratio u Britaniju nakon prvog puta oko sveta.
Sleteo je na travnatu pistu aerodroma Godvud u blizini grada Čičestera, tačno četiri meseca nakon što je krenuo na put petog avgusta.
Reč je o restauriranom modelu, starom 76 godina, koji se borio u Drugom svetskom ratu. Verovali ili ne, tokom puta je obišao 24 zemlje prešavši ukupno 37.500 kilometara.
Sa aviona je skinuto sve oružje, skinuta je čak i boja i ostao je samo „goli“ aluminijum koji se presijavao i zbog kojeg je ceo projekat nazvan „srebrni spitfajer“.
Tokom misije „spitfajer“ je praćen još jednim avionom u kojem su bili fotograf i snimatelj, koji su zabeležili neverovatne kadrove.
Sve informacije o letu bilo je moguće pratiti na društvenim mrežama, kao i na sajtu projekta.
Neki će možda reći da je „srebrni spitfajer“ lepši nego ikada pre, ali ono što je sigurno je da je ova misija daleko lepša od onih u kojima su se proslavili borbeni avioni iz Drugog svetskog rata.
Avionom su upravljali piloti Met Džons i Stiv Bruks. Džons je imao čast da preveze poslednju deonicu od Holandije do Čičestera, koja je trajala nešto manje od jednog sata. Počast „spitfajeru“ odali su i pripadnici „Crvenih strela“, akrobatske grupe RAF-a, koji su pratili avion ispuštajući beli dim iza sebe.
Ekspedicija nazvana „najduži let“ donela nam je fantastične slike „spitfajera“, poput onih gde leti iznad njujorškog Kipa slobode i egipatskih piramida.
„Srebrni spitfajer“ pošao je preko Atlantika, obilazeći Farska Ostrva, Island i Grenland, pre nego što je ušao u Kanadu. Nakon nekoliko dana provedenih u SAD, nastavio je preko Kanade, Aljaske i Rusije. U Japanu je morao da bide prizemljen neko vreme zbog tajfuna. Leteo je kroz zemlje jugoistočne Azije, ali je zaobišao Nju Delhi zbog smanjene vidljivosti izazvane zagađenjem vazduha.
Nakon pauza u Pakistanu, UAE i Bahreinu, najduža deonica bila je let preko pustinja Saudijske Arabije, koji je trajao tri i po sata, pre sletanja u Jordan. Avion se u Britaniju vratio preko Egipta, Grčke, Italije, Nemačke i Holandije.
Konačno sletanje je prenošeno uživo na društvenim mrežama, uz oduševljenje svih koji su pratili ovaj "put oko sveta".