NAVIKA KOJU MNOGI SMATRAJU BEZAZLENOM NOVA STUDIJA DOVODI U VEZU SA TEŠKOM BOLEŠĆU Naučnici otkrili zabrinjavajuće podatke
Rak rektuma je vrsta karcinoma koji počinje da se razvija u poslednjem delu debelog creva – rektumu.
Često nastaje iz benignih izraslina, takozvanih polipa, a mogu ga pratiti simptomi poput krvi u stolici ili promene u pražnjenju creva.
Nova studija, objavljena u naučnom časopisu Cancer, pokazala je povezanost između konzumiranja alkohola i povećanog rizika od kolorektalnog karcinoma. Istraživanje ukazuje da veća konzumacija alkohola tokom života može biti povezana sa većim rizikom, posebno kada je reč o raku rektuma, ali i da prestanak konzumiranja alkohola može smanjiti taj rizik.
Veći rizik kod onih koji često piju alkohol
Istraživači su analizirali podatke o odraslim osobama u Sjedinjenim Američkim Državama koje su učestvovale u velikom skrining programu Nacionalnog instituta za rak (NCI) za rak prostate, pluća, kolorektalni karcinom i rak jajnika (PLCO). Učesnici na početku istraživanja nisu imali dijagnostikovan karcinom.
Tokom dvadeset godina praćenja zabeleženo je 1.679 slučajeva kolorektalnog karcinoma među ukupno 88.092 ispitanika.
Osobe koje trenutno konzumiraju alkohol, sa prosečnim unosom većim od 14 pića nedeljno, imale su 25 odsto veći rizik od razvoja kolorektalnog karcinoma i čak 95 odsto veći rizik od razvoja raka rektuma u poređenju sa osobama koje piju vrlo malo alkohola – u proseku jedno piće nedeljno ili manje.
Kada se posmatra kontinuirano prekomerno konzumiranje alkohola tokom odraslog doba, istraživači su utvrdili da je ono povezano sa 91 odsto većim rizikom od kolorektalnog karcinoma u poređenju sa umerenim konzumiranjem alkohola.
Prestanak alkohola može smanjiti rizik
S druge strane, kod bivših konzumenata alkohola nisu pronađeni dokazi o povećanom riziku od kolorektalnog karcinoma.
Takođe je utvrđeno da bivši konzumenti alkohola imaju manju verovatnoću da razviju nekarcinogene tumore debelog creva ili adenome, koji vremenom mogu postati maligni, u poređenju sa osobama koje i dalje konzumiraju alkohol.
Ovi rezultati ukazuju na to da prestanak konzumiranja alkohola može značajno smanjiti rizik od pojedinih oblika karcinoma.
Istraživači smatraju da bi veza između alkohola i povećanog rizika mogla biti povezana sa kancerogenim supstancama koje nastaju tokom metabolizma alkohola, ali i sa uticajem alkohola na crevnu mikrofloru.
Ipak, naglašava se da su potrebna dodatna istraživanja kako bi se tačno utvrdilo na koji način ovi mehanizmi utiču na razvoj bolesti.