НАВИКА КОЈУ МНОГИ СМАТРАЈУ БЕЗАЗЛЕНОМ НОВА СТУДИЈА ДОВОДИ У ВЕЗУ СА ТЕШКОМ БОЛЕШЋУ Научници открили забрињавајуће податке
Рак ректума је врста карцинома који почиње да се развија у последњем делу дебелог црева – ректуму.
Често настаје из бенигних израслина, такозваних полипа, а могу га пратити симптоми попут крви у столици или промене у пражњењу црева.
Нова студија, објављена у научном часопису Cancer, показала је повезаност између конзумирања алкохола и повећаног ризика од колоректалног карцинома. Истраживање указује да већа конзумација алкохола током живота може бити повезана са већим ризиком, посебно када је реч о раку ректума, али и да престанак конзумирања алкохола може смањити тај ризик.
Већи ризик код оних који често пију алкохол
Истраживачи су анализирали податке о одраслим особама у Сједињеним Америчким Државама које су учествовале у великом скрининг програму Националног института за рак (NCI) за рак простате, плућа, колоректални карцином и рак јајника (PLCO). Учесници на почетку истраживања нису имали дијагностикован карцином.
Током двадесет година праћења забележено је 1.679 случајева колоректалног карцинома међу укупно 88.092 испитаника.
Особе које тренутно конзумирају алкохол, са просечним уносом већим од 14 пића недељно, имале су 25 одсто већи ризик од развоја колоректалног карцинома и чак 95 одсто већи ризик од развоја рака ректума у поређењу са особама које пију врло мало алкохола – у просеку једно пиће недељно или мање.
Када се посматра континуирано прекомерно конзумирање алкохола током одраслог доба, истраживачи су утврдили да је оно повезано са 91 одсто већим ризиком од колоректалног карцинома у поређењу са умереним конзумирањем алкохола.
Престанак алкохола може смањити ризик
С друге стране, код бивших конзумената алкохола нису пронађени докази о повећаном ризику од колоректалног карцинома.
Такође је утврђено да бивши конзументи алкохола имају мању вероватноћу да развију некарциногене туморе дебелог црева или аденоме, који временом могу постати малигни, у поређењу са особама које и даље конзумирају алкохол.
Ови резултати указују на то да престанак конзумирања алкохола може значајно смањити ризик од појединих облика карцинома.
Истраживачи сматрају да би веза између алкохола и повећаног ризика могла бити повезана са канцерогеним супстанцама које настају током метаболизма алкохола, али и са утицајем алкохола на цревну микрофлору.
Ипак, наглашава се да су потребна додатна истраживања како би се тачно утврдило на који начин ови механизми утичу на развој болести.