Nova interpretacija i doživljaj sadašnjeg trenutka
Pitanje pozicije umetnika u Jugoistočnoj Evropi i savremene umetničke i kulturne produkcije tema je 17. Bijenala umetnosti koje pod nazivom SEE Art Gates: stanja stvarnosti” danas počinje u Pančevu.
Jedna od najznačajnijih bijenalnih manifestacija vizuelne umetnosti u Srbiji ove godine predstaviće 20 umetnika iz sedam zemalja Jugoistočne Evrope. Posetioci će imati priliku da vide radove Ivana Grubanova, Marijusa Berčee, Ibra Hasanovića, Tanje Ostojić, Anura Hadžiomerspahića, Timee Anite Orovec, Albana Hajdinaja, Tatjane Milošević, Nevene Prijić, Tanje Juričan, Predraga Popare, Nenada Andrića. Internacionalna umetnička grupa Under Realism iz Pariza na otvaranju će izvesti dvočasovni performans brzog slikanja Speed painting, dok će atmosferu obogatiti di-džej Lanselo Ramni, jedan od najznačajnijih pariskih di-džejeva i praunuk možda najveće kolekcionarke i mecene umetnosti 20. veka Pegi Gugenhajm.
Selekcija umetničkih dela kustoskinje i istoričarke umetnosti Marijane Kolarić usmerena je na radove koji problematizuju aktuelne društvene teme i mesta, koji spekulišu o realnosti, životu u globalizujućem svetu, konzumerizmu, identitetima, o aktuelnoj migraciji, etici, kao i mnogim ljudskim strastima.
Program manifestacije će se odvijati na osam lokacija koje su zamišljene kao „otvorene kapije” - prolaz za umetnike iz pomenutog dela Evrope, ali i kao platforma za aktuelne teme naše trenutne stvarnosti. Po rečima selektorke, logično se nametnulo da se Bijenale usmeri na geografski prostor Jugoistočne Evrope, odnosno zemalje koje su nam u geopolitičkom smislu bliže ili se suočavaju sa istom ili sličnom istorijskom i kulturnom prošlošću”. Podnaslov izložbe “Stanja stvarnosti” upućuje na težnju ka spoznaji bivstvovanja ovde i sada, na neophodnost posedovanja stava, perspektiva, različitih pogleda, pristupa, raspoloženja, mentaliteta i dr.
- Život danas znači život u mikrodruštvima, koja su međusobno prožeta na razne načine, i takav život ne pruža uvek osećaj života u savršenom svetu, ali nam dopušta da na njega gledamo humanije, ljudskije i sa više empatije. Cilj ovogodišnjeg Bijenala je da nas poveže jedne sa drugima, da nas približi spoznaji o tome šta znači biti živ i biti čovek danas- navela je kustoskinja 17. Bijenala, koja koncepcijom izlagačkih prostora kao prolaza/kapija, želi da “pozove posetioca na kontemplativni put i njegov mogući izlaz iz ustaljenog načina razmišljanja svakodnevice, nudeći mu novu interpretaciju i doživljaj sadašnjeg trenutka”.
N. P.
Proširena koncepcija
Bijenale umetnosti se održava kontinuitetu od 1981. kada je prvi put organizovano kao izložba jugoslovenske skulpture velikog formata za slobodni i galerijski prostor. Koncepcija je 2000. godine proširena, pa je i naziv izložbe preinačen na Bijenale vizuelnih umetnosti, a dobilo i internacionalni karakter. Bijenale je 2006. proširilo program na pozorišnu i filmsku umetnost, uključivši tako i druge umetničke izraze, čime je dobilo današnji oblik – Bijenale umetnosti.