Banatsko nasleđe u turizmu
KIKINDA: Lokalno nasleđe za aktivni turizam u Banatu, projekat je skraćenog naziva HERA, u okviru IPA programa prekogranične saradnje Rumunija - Srbija koji sprovode Grad Kikinda i Narodni muzej Kikinda, kao partneri Zapadnog univerziteta iz Temišvara.
Banat je sa obe strane granice, a cilj ovog projekta je da ubuduće zajednički turistički potencijali budu bolje promovisani, da bi se privukao veći broj gostiju.
Deo ovog projekta realizovan je nedavno u mestu Valiug na rečici Brzava, na obroncima Karpata, uz učešće zainteresovanih turističkih poslenika iz Kikinde i Temišvara. Četvorodnevni susret iskorišćen je za održavanje više kurseva za turizmologe, turističke vodiče i preduzetnike.
Partneri rade na zajedničkoj promociji lokalnog nasleđa i razvoju turizma s obe strane granice. Izrađena je zajednička softverska platforma, interaktivna mapa turističke ponude, formira se prekogranična turistička baza podataka, objavljena je knjiga recepata tradiconalnih kulinarskih specijaliteta, ideja je da se formira i brend „Hrana iz Banata”, a takođe i da se pored gastronomske ponude lokalne kuhinje, očuvane tradicije, lokalni zanati, domaća radinost i drugi potencijali pretvore u ponudu koja može da privuče turiste. Potencijal Kikinde predstavio je član Gradskog veća Saša Tanackov.
- Ovo nam daje zaista velike mogućnosti, samo je pitanje koliko mi to znamo i možemo da iskoristimo. Vidimo da neke druge destinacije od etno priče prave ozbiljne brendove, da ta mesta mogu da žive od svojih programa i manifestacija – smatra Saša Tanackov. - Ljudi iz Rumunije prepoznaju vrednosti naših etno manifestacija pa masovno dolaze na Dane ludaje u Kikindu, Dane piva u Zrenjaninu, Velikogospojinske dane u Novom Bečeju, Berbu grožđa u Vršcu, ali to su samo ipak sporadični događaji. Mislim da zajedno možemo da pružimo mnogo više kada je u pitanju vikend turizam, a kada je reč o etno turizmu da promovišemo naše etno preduzetništvo.
Lokalno i kulturno nasleđe, osobenosti regiona i promovisanje turističkih potencijala kao poslovne prilike, bile su teme predavanja i panela učesnika, gde je istaknuto da je svaka priča o turizmu ustvari priča o ljudima, koji se moraju upoznati i razvijati.
Preduzetnica Smiljka Bulatović iz Kikinde, koja se bavi umetničkim zanatom, smatra da preduzetnici mogu ne samo da stvaraju sebi neku ekonomsku korist, nego da rade mnogo važniju misiju, čuvajući za buduće generacije nešto što je skoro zaboravljeno.
Turistički poslenici Banata sa srpske i rumunske strane, jednodušni su u oceni da ekološki, etno, gastronomski i kulturni turizam već su osobenosti potencijal Banata koji se zajedničkim snagama može bolje promovisati, da bi se privukao veći broj turista.
Tekst i foto: M. Mitrović
Projekat „Kikinda objektivno” realizovala je „Panonija media” u saradnji s „Dnevnikom”. Stavovi izneti u ovom tekstu nužno ne izražavaju stavove lokalne samouprave, koja sufinansira projekat.