Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Počeli radovi na sanaciji mosta između Ade i Padeja

13.08.2020. 09:46 09:49
Piše:
Foto: M. Mitrović/Most na Tisi između Ade i Padeja

ADA: Počeli su dugo očekivani radovi na sanaciji mosta na reci Tisi između Ade i Padeja.

Ovim ulaganjem most će najzad biti kompletno završen i dobiti trajnu upotrebnu dozvolu, iako se koristi već skoro deceniju. Uprava za kapitalna ulaganja AP Vojvodine je za ovu investiciju obezbedila nešto više od 141 miliona dinara, a pre dva i po meseca nakon sprovedenog postupka javne nabavke izvođenje radova povereno je preduzeću preduzeću „Karin komerc MD” iz Veternika.

Iz ađanske lokalne samouprave saopšteno je da je zbog radova neophodno obustavljanje saobraćaja preko mosta. U saopštenju se navodi da izvođač trenutno nije u mogućnosti da proceni koliko će obustava saobraćaja preko mosta tačno trajati, ali da se obavezao da će uložiti sve napore da apsolutna obustava traje što kraće. Građani su zamoljeni da zbog izbegavanja neprijatnosti prilikom prelaska reke planiraju alternativne putne pravce.

Dok most nije sagrađen između Ade i Padeja saobraćala je skela, a skelom je bilo moguće preći Tisu i kod Mola. Međutim, posle puštanja u saobraćaj mosta, skele kod Ade i Mola su prestale sa radom.

Ugovorom koji je potpisan između investitora i izvođača radova na sanaciji i konačnom završetku mosta predviđeno je da radovi traju 120 kalendarskih dana, ali koliko će saobraćaj na mostu između Ade i Padeja biti obustavljen, nema preciznih najava, sem obećanja da će se apsolutna obustava svesti na minimum. Iako je svečano otvaran i predat na upotrebu, pošto nije imao upotrebnu dozvolu, učesnici u saobraćaju su duže vreme natpisom na tabli nadomak mosta upozoravani da su most i pristupni putevi u izgradnji i da nisu bezbedni za saobraćaj.  

Most na Tisi između Ade i Padeja ima regionalni značaj, jer predstavlja najkraću vezu Ade i okoline sa sedištem Severnobanatskog okruga Kikindom i severom Banata. Obustavom saobraćaja preko mosta motorizovani učesnici u saobraćaju moraće preko reke zaobilaznim dužim putem do mosta kod Sente. Time su najviše pogođani radnici iz Padeja koji svakodnevno putuju na posao u Adu, a Kikinđani i žitelji drugih severnobanatskih mesta ukoliko žele na osveženje do bazena u kompleksu „Adica” u Adi, moraju prevaljivati znatno više kilometara. 

Ugovorom za izvođenje radova na mostu precizirano je da se radi na otklanjanju nedostataka na sistemu za odvodnjavanje sa kolovoznih površina mosta, kao i na otklanjanju ulegnuća na kolovozu i trotoaru na desnoj obali Tise. Predviđeno je da se otkloni pukotina u zemljanom nasipu iznad cevastog propusta na desnoj obali Tise, dok je na levoj obali reke neophodno otklanjanje oštećenja na uklapanju nasipa od armirane zemlje sa obaloutvrdom odbrambenog nasipa.

Ugovoreni su još radovi na otklanjanju blagih ulegnuća na nasipu od armirane zemlje u zoni prilaza dilatacionim spojnicama sa mosta, otklanjanje korozije na pešačkoj ogradi mosta i prilaznih saobraćajnica, takođe i otklanjanje prljavštine i nanosa u slivnicima i dilatacionim spojnicama.

Na podužem spisku neophodnih radova je i izrada platoa u zoni ispod prilazne konstrukcije mosta, zatim, radovi na otklanjanju nedostataka na sanaciji i završetku radova na

elektroenergetskim instalacijama, gromobranskim instalacijama i instalaciji video- nadzora mosta. Spisak ugovorenih radova zaokružuje postavljanje i završetak vertikalne i horizontalne saobraćajne signalizacije.

Zbog toga što svi neophodni radovi nisu bili u potpunosti urađeni ili nisu valjano obavljeni, most na Tisi kod Ade nije mogao da dobije trajnu upotrebnu dozvolu, mada je otvoren za saobraćaj 24. decembra 2010. godine, kada je vrpcu svečano presekao tadašnji predsednik Vlade AP Vojvodine Bojan Pajtić. Most je predat na upotrebu na osnovu privremene upotrebne dozvole, ali iako je od tada prošlo skoro deset godina, nisu ispunjeni uslovi da dobije trajnu upotrebnu dozvolu. 

Bez obzira na činjenicu da je most duže vreme korišćen žitelji potiskih mesta i drugi učesnici u saobraćaju, od Ade prema okolnim banatskim mestima i Kikindi, manjkavosti u realizaciji ove investicije su isplivale na površinu. Most je inače zamišljen kao važna karika regionalne saobraćajnice.

U vreme kada je građen ovaj most je predstavljao jednu od najznačajnijih kapitalnih investicija u Vojvodini, jer je u njegovo postavljanje i pristupne saobraćajnice utrošeno preko 1,2 milijarde dinara. Investitor mosta preko Tise u Adi bila je Opština Ada, a finansijer tadašnji Fond za kapitalna ulaganja AP Vojvodine, ali su se radovi odužili, a čitav poduhvat bio i predmet sudskih sporova zbog troškova dopremanja donirane konstrukcije mosta iz Nemačke.

Po projektu „Euro gardi group” DOO iz Novog Sada, u ulozi izvođača prvobitno je bila firma „Inter-most” AD iz Beograda koja je pre završetka posla otišla u stečaj pa je posao nastavilo preduzeće „Inter-kop” DOO iz Šapca. Međutim, vrlo brzo pošto je vrpca svečano presečena i saobraćaj krenuo, ispostavilo se da ima manjkavosti u izvedenim radovima i nezavršenih poslova. Kasnije su troškovi nastali dopremanjem čelične konstrukcije mosta iz Nemačke, bili predmet sporenja opština Bečej i Novi Bečej, sa opštinom Ada. Most postavljen preko Tise kod Ade izgrađen je zahvaljujući donaciji čelične konstrukcije, koja je donacija nemačkog grada Filshofena, a prvobitno je bio namenjen za premošćavanje reke između Bečeja i Novog Bečeja.

M. Mitrović

Piše:
Pošaljite komentar