ROBOTAKSIJI SVE BLIŽI REALNOSTI, ALI BEZBEDNOSNI IZAZOVI I DALJE KOČE NAPREDAK Softverska nadogradnja u toku
Dok se sve više tehnoloških kompanija utrkuje u razvoju robotaksi usluga, put do potpune autonomije u saobraćaju i dalje je pun prepreka.
Iako ideja o vozilima bez vozača, kojima u potpunosti upravljaju računari, deluje kao realna budućnost, sigurnost ostaje glavni izazov.
Iz Waymo-a, koji posluje pod okriljem Guglovog, tvrde da je njihov Vajmo Drajver najpouzdaniji vozač na svetu. Ipak, praksa pokazuje da autonomni automobili još uvek nisu imuni na greške. Dovoljno je pomenuti slučaj iz 2018. godine kada je tokom testiranja Uberove tehnologije došlo do nesreće sa smrtnim ishodom.
Iako se odgovornost delom pripisala vozačici koja je bila prisutna u vozilu, ovaj događaj bio je prekretnica, Uber se ubrzo povukao iz sektora autonomne vožnje. Sličnu sudbinu imala je i kompanija Cruise, koja je pauzirala razvoj nakon nesreće u kojoj je pešak ostao zarobljen ispod vozila.
Amazonova firma Zuks takođe se uključila u trku sa sopstvenim robotaksijima, ali ni njihovi testovi nisu prošli bez incidenata. Njihova vozila, koja se razlikuju po futurističkom dizajnu bez klasičnih komandi poput volana ili pedala, bila su predmet istrage nakon dve nezgode u kojima su iznenada zakočila bez razloga, uzrokujući sudare s automobilima koji su ih pratili. Najnoviji incident dogodio se u Las Vegasu, gde je Zuksov automobil pogrešno procenio kretanje drugog vozila i sudar nije mogao biti izbegnut.
U svetlu ovih događaja, Zuks je privremeno obustavio testiranja i sproveo temeljnu istragu. Rezultat je nadogradnja softvera za svih 270 robotaksija, sa ciljem da se unapredi sistem automatskog upravljanja i smanji rizik od budućih saobraćajnih nesreća.
Iako je vizija sveta u kojem vozačke dozvole više neće biti potrebne sve bliža, jasno je da je pred autonomnim vozilima još dug put pun testiranja, unapređenja i odgovora na kompleksne bezbednosne izazove.