EKIPA „DNEVNIKA” U OBILASKU RADOVA
ZAVIRITE U TUNELE FRUŠKOGORSKOG KORIDORA Najveći projekat u Sremu radi se u dve smene, evo po čemu je sve poseban NAJDUŽI TUNEL U SRBIJI (FOTO)
Više od 90 odsto tunela „Iriški venac”, jednog od najzahtevnijih objekata koji se grade duž Fruškogorskog koridora, je iskopano i u više od polovine tunela je ugrađena sekundarna oprema, dok je put već trasiran od Iriga do Rume.
Ekipa „Dnevnika” obišla je gradilište Fruškogorskog koridora iz pravca Iriga, iz čijeg centra se već naziru novi nadvožnjak i saobraćajnica. Bliže samom ulazu u tunel brojna mehanizacija i radnici su angažovani na izgradnji prilaznih saobraćajnica i vijaduktova kako bi se premostila fruškogorska uzvišenja i doline. Taj posao ide dosta brzo s obzirom na to da su pristupni putevi uglavnom na ravnom terenu. Prema očekivanjima desna tunelska cev bi trebala biti probijena u oktobru, leva u novembru, a do kraja 2026. godine biće puštena u saobraćaj deonica Fruškogorskog koridora od Rume do Paragova, uključujući i tunel „Iriški venac”, i od auto-puta Beograd - Novi Sad - Subotica prema Petrovaradinu, kao i most na Dunavu.
Ekipa „Dnevnika” obišla je gradilište Fruškogorskog koridora iz pravca Iriga, iz čijeg centra se već naziru novi nadvožnjak i saobraćajnica
Kada je reč o izgradnji Koridora najkomplikovaniji su svakako tunel ispod Iriškog venca i most preko Dunava koji će spojiti Kać i Petrovaradin. Tunel je ukupno dugačak sedam kilometara, odnosno u oba pravca po 3,5 kilometara i biće najduži u Srbiji. Sada neimarima ne treba mnogo vremena da izbuše kilometar tunelske cevi, imajući na umu da je na početku radova za to bilo potrebno devet meseci zbog sastava stene. Radovi u tunelu se odvijaju bez prekida, 24 časova dnevno, sa uigranim timovima u dnevnim i noćnim smenama, sa više stotina angažovanih radnika i više desetina jedinica mehanizacije i opreme. Osim tunela ispod Iriškog venca, bušiće se i 300 metara dug tunel između Tekija i Bukovačkog dola, u blizini Crkve Snežne Gospe, ispod naselja Širine u Petrovaradinu. Na trasi koridiora nalaziće se i naplatna stanica na južnom portalu tunela ispod Iriškog venca kod Iriga.
Kamen sa iskopa za nasipanje industrijske zone
Zelenkasto-sivi kamen sa iskopa iz tunela koristi se za nasipanje prilaznih puteva, što se u ovom trenutku najbolje može videti ukoliko se prilazi tunelu iz pravca Popovice. Osim toga, u opštini Beočin uveliko se priprema teren za uređenje nove industrijske zone. Opština je stupila u kontak sa Ministarstvom građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture i uz njihovu podršku je obezbedila zemlju sa iskopa Fruškogorskog koridora, odnosno višak se transportuje do Beočina i koristi za uređenje industrijske zone.
Podsetimo, brza saobraćajnica dužine 44,41 kilometara se sastoji iz četiri deonice. Prva se odnosi na petlju Petrovaradin Istok - Paragovo sa planiranom trasom državnog puta drugog A reda broj 100 od drumsko-železničkog mosta do petlje Petrovaradin Istok, ukupne dužine 14.01 kilometara. Drugu deonicu čini Paragovo - početak obilaznice oko Rume, ukupne dužine 16,48 kilometara, deonicu tri petlja Novi Sad Jug - petlja Petrovaradin Istok, ukupne dužine 3,4 kilometara, dok poslednju, četvrtu deonicu, čini obilaznica oko Rume, ukupne dužine 10,52 kilometara. Predviđena je izgradnja 46 većih građevinskih putnih objekata, od toga 44 mosta i podvožnjaka, među kojima je i most preko Dunava dužine oko 1,7 kilometara, kao i tuneli „Širine” dužine 350 metara i „Iriški venac” dužine 3,5 kilometara.
Sem toga, predviđena je izgradnja 15 denivelisanih raskrsnica i ukrštaja, kao i velikog broja potpornih zidova i zidova za zaštitu od buke. Saobraćajnica na ovoj deonici se gradi za brzinu od 100 kilometara na čas, sa širinom od ukupno 22 metra. Trasa se na početku vezuje na postojeći auto-put E-75 Beograd - Novi Sad - Subotica, a na kraju na novoizgrađeni auto-put Rum -a Šabac i brze saobraćajnice Šabac – Loznica i Slepčević – Badovinci, čime povezuje Vojvodinu sa zapadnim i severozapadnim delom Srbije, odnosno povezuje veoma važne administrativne i regionalne centre kao što su: Novi Sad, Ruma, Šabac, Loznica, a takođe predstavlja i posrednu vezu Srbije sa Bosnom i Hercegovinom, Hrvatskom i Rumunijom.
Teretnjaci tutnje centrom Iriga
Žitelji Iriga već godinama se nadaju izmeštanju teretnog sabraćaja iz centra.
- Kroz Irig dnevno prođe i do 18.000 vozila, ali najveći problem stvaraju teretnjaci. Osim što predstavljaju opasnost za druge učesnike i zgrade trpe razna oštećenja, a fasade su gotovo crne od blata i smoga. Zbog gustog saobraćaja je i kvalitet vazduha loš, iako smo okruženi šumom. Kada saobraćaj iz centra Iriga bude izmešten otvoriće nam se nove mogućnosti posebno u pogledu razvoja turizma - pojašnjava za „Dnevnik” predsednik Opštine Irig Tihomir Stojaković.
Osim boljeg povezivanja sa neposrednim i širim međunarodnim okruženjem, najznačajniji intraregionalni efekti realizacije Fruškogorskog koridora ogledaju se u poboljšanju regionalne pozicije u domenu pristupačnosti, u saobrajnom rasterećenju urbanih područja (obilaznica oko Novog Sada, Iriga i Rume kao i uklanjanju tranzita sa područja Nacionalnog parka „Fruška gora)”.
Sa svojih 47,7 kilometara trebalo bi da obavi više stvari: da osigura i ubrza saobraćaj između Novog Sada i Rume, oslobodi šume NP „Fruška gora” i ulice Iriga saobraćaja od oko 900 kamiona i 10.000 drugih vozila po danu, dok bi na teritoriji Novog Sada imao ulogu južne i istočne obilaznice, izmeštajući teški teretni saobraćaj sa Salajke i Podbare.
Izvođač radova je kineska kompanija „China Road and Bridge Corporation”.