UVODI SE RED NA NEBU!
EU MENJA PRAVILA IGRE U AVIO-SAOBRAĆAJU! Više od 30 novih prava za putnike, REFUNDACIJE DO 400% i mnogo manje neprijatnosti EVO KAKO će uticati na letove iz Srbije
Ministri saobraćaja država članica Evropske unije postigli su politički dogovor o sveobuhvatnoj reformi prava putnika u avio-saobraćaju, čime je okončan višegodišnji zastoj u donošenju novih pravila koja će znatno unaprediti zaštitu potrošača u sektoru vazdušnog prevoza.
Nova regulativa, koja će zameniti aktuelne propise iz 2004. godine, uvodi više od 30 novih prava za putnike i precizira postojeće mehanizme nadoknade, pomoći i informisanja, sa ciljem da se postigne ravnoteža između interesa putnika i operativne realnosti avio-kompanija.
Poljski ministar infrastrukture Darijuš Klimčak, čija zemlja predsedava Savetom EU u ovom polugodištu, nazvao je postignuti dogovor „istorijskom prekretnicom“, ističući da je politički konsenzus izostajao više od 12 godina. „Ova pravila odgovaraju na dugogodišnje zahteve i putnika i industrije za jasnijim, savremenijim i pravičnijim okvirom“, izjavio je Klimčak.
Ključne novine nove regulative
Nova pravila obuhvataju četiri osnovne oblasti: pravo na preusmeravanje, pravo na pomoć, pravo na naknadu i pravo na informisanost.
- Preusmeravanje bez odlaganja
Avio-kompanije će ubuduće biti u obavezi da ponude preusmeravanje ka krajnjoj destinaciji čim se ukaže prva moguća prilika – uključujući korišćenje letova drugih prevoznika ili čak alternativnih vidova prevoza, kao što su železnica ili autobusi. Ako preusmeravanje ne bude ponuđeno u roku od tri sata od poremećaja, putnici će imati pravo da samostalno organizuju alternativu i zatraže refundaciju do 400% od vrednosti originalne karte.
- Pomoć u slučaju poremećaja
Pravo na pomoć – osveženje, obrok, smeštaj – sada je eksplicitno navedeno i standardizovano. Ukoliko kompanija ne ispuni ovu obavezu, putnici mogu sami obezbediti te usluge i potraživati povraćaj troškova. Takođe, u slučaju zadržavanja aviona na pisti, putnici moraju biti iskrcani nakon najviše tri sata.
- Nove granice za naknadu zbog kašnjenja i otkazivanja
Revidirana pravila menjaju pragove za isplatu kompenzacije. Putnici će imati pravo na 300 evra za kašnjenja duža od četiri sata na letovima do 3.500 km, uključujući i letove unutar EU. Na dužim relacijama (preko 3.500 km), kompenzacija iznosi 500 evra ako dođe do kašnjenja dužeg od šest sati.
Kompanije više neće moći da se automatski pozivaju na „vanredne okolnosti“ kao opravdanje za izbegavanje plaćanja, osim ako dokažu da su preduzele sve razumne mere kako bi sprečile poremećaj.
U slučaju otkazivanja leta manje od 14 dana pre polaska, putnici imaju pravo na kompenzaciju, a avio-kompanije će biti obavezne da im ponude unapred popunjene formulare za podnošenje zahteva – kako bi se administrativna procedura maksimalno pojednostavila.
Kraj prakse „no-show“ sankcija
Posebno značajna novina odnosi se na ukidanje kontroverzne prakse prema kojoj putnici gube pravo na povratni let ako nisu iskoristili odlazni. Po novim pravilima, putnici u takvim situacijama neće više moći biti odbijeni sa leta bez prava na kompenzaciju.
Veća transparentnost i kraći rokovi za odgovor
Avio-kompanije će biti u obavezi da pruže jasne informacije o pravima putnika još tokom procesa rezervacije, kao i da uvedu transparentne procedure za rešavanje žalbi. Uvedeni su i čvrsti rokovi: putnici će imati šest meseci da podnesu zahtev, dok će avio-kompanije morati da odgovore u roku od 14 dana – bilo isplatom nadoknade, bilo jasnim i obrazloženim odgovorom.
I ručni prtljag pod lupom zakonodavaca
Jedna od važnijih tačaka koje se razmatraju u okviru nove regulative odnosi se na pravila o ručnom prtljagu. EU institucije su najavile nameru da se stane na put netransparentnoj i nedoslednoj praksi naplate kabinskog prtljaga, posebno kod niskotarifnih avio-kompanija. Iako finalni tekst još nije usaglašen, očekuje se da će nova pravila jasno definisati pravo putnika da bez dodatne naknade unesu osnovni ručni prtljag – uz preciziranje minimalnih dimenzija i uslova.
Evropski parlament bi u drugom čitanju mogao zahtevati da se ovo pitanje uključi kao obavezna komponenta zaštite potrošača, oslanjajući se i na raniju presudu Suda pravde EU, koja je još 2014. godine utvrdila da ručni prtljag čini sastavni deo avio-usluge i da njegova naplata mora biti jasno opravdana i ograničena.
Uticaj na putnike iz Srbije i regiona
Iako se nova regulativa formalno odnosi na države članice EU, njeni efekti će se snažno osetiti i među putnicima iz Srbije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine i drugih zemalja regiona. Naime, svi letovi koji polaze ka EU – bez obzira na državljanstvo putnika ili sedište avio-kompanije – podležu ovim pravilima. Takođe, nova prava važiće i za letove ka EU koje obavljaju evropski prevoznici, što znači da će veliki broj regionalnih putnika, koji koriste aerodrome poput Budimpešte, Beča, Zagreba ili Sofije, biti direktno obuhvaćen novom regulativom.
Kada stupa na snagu?
Iako je postignut politički dogovor među ministrima saobraćaja u Savetu EU, nova regulativa još uvek nije stupila na snagu. U narednom koraku, predlog ide na drugo čitanje u Evropski parlament, koji može da ga usvoji, izmeni ili odbije. Ukoliko Parlament usvoji tekst bez dodatnih izmena, uredba bi mogla biti objavljena u Službenom listu EU i formalno stupiti na snagu 20 dana kasnije, dok bi njena primena počela najverovatnije tokom 2026. godine, u zavisnosti od konačnih prelaznih rokova koji budu utvrđeni. Do tada ostaju na snazi postojeće uredbe (EZ) 261/2004 i 2027/97.
Kako će se nova pravila primenjivati na letovima Er Srbije i Er Montenegra?
Nova regulativa, kao i prethodna pravila EU o pravima putnika, primenjuje se bez obzira na to iz koje je zemlje avio-kompanija, ali odlučujuću ulogu ima geografija leta. To znači da će se nova pravila odnositi i na ne-EU prevoznike poput Er Srbije i Er Montenegra – ali samo na letovima koji polaze iz EU ka zemljama van Unije.
Na tim letovima, putnici će imati pravo na preusmerenje u roku od tri sata, nadoknadu do 500 evra u slučaju kašnjenja, pomoć tokom poremećaja, jasne informacije i zaštitu od „no-show“ kazni, kao i pravo na unos osnovnog ručnog prtljaga bez doplate kada to bude formalno stupilo na snagu.
S druge strane, na letovima koji dolaze u EU iz zemalja izvan nje – poput linija Beograd–Frankfurt ili Podgorica–Beč – nova regulativa se neće primenjivati ako prevoznik nije iz EU, osim ako nacionalno zakonodavstvo Srbije ili Crne Gore ne preuzme slična pravila. To znači da su, i dalje, samo letovi koji počinju na teritoriji Unije u potpunosti obuhvaćeni ovim propisima kada je reč o kompanijama van EU.
Nova regulativa predstavlja značajan iskorak u zaštiti prava putnika u EU i postavlja ambiciozan standard koji bi mogao uticati i na zemlje izvan Unije. Uz preciznije formulacije, kraće rokove, strožu odgovornost kompanija i snažniju poziciju potrošača, evropski putnici konačno dobijaju sistem koji je usklađen sa realnostima savremenog avio-saobraćaja. Ovo je važan korak i za region Zapadnog Balkana, čiji građani svakodnevno koriste letove prema i iz Evropske unije – i sada mogu da računaju na znatno širu i jasniju zaštitu.