УВОДИ СЕ РЕД НА НЕБУ!
ЕУ МЕЊА ПРАВИЛА ИГРЕ У АВИО-САОБРАЋАЈУ! Више од 30 нових права за путнике, РЕФУНДАЦИЈЕ ДО 400% и много мање непријатности ЕВО КАКО ће утицати на летове из Србије
Министри саобраћаја држава чланица Европске уније постигли су политички договор о свеобухватној реформи права путника у авио-саобраћају, чиме је окончан вишегодишњи застој у доношењу нових правила која ће знатно унапредити заштиту потрошача у сектору ваздушног превоза.
Нова регулатива, која ће заменити актуелне прописе из 2004. године, уводи више од 30 нових права за путнике и прецизира постојеће механизме надокнаде, помоћи и информисања, са циљем да се постигне равнотежа између интереса путника и оперативне реалности авио-компанија.
Пољски министар инфраструктуре Даријуш Климчак, чија земља председава Саветом ЕУ у овом полугодишту, назвао је постигнути договор „историјском прекретницом“, истичући да је политички консензус изостајао више од 12 година. „Ова правила одговарају на дугогодишње захтеве и путника и индустрије за јаснијим, савременијим и правичнијим оквиром“, изјавио је Климчак.
Кључне новине нове регулативе
Нова правила обухватају четири основне области: право на преусмеравање, право на помоћ, право на накнаду и право на информисаност.
- Преусмеравање без одлагања
Авио-компаније ће убудуће бити у обавези да понуде преусмеравање ка крајњој дестинацији чим се укаже прва могућа прилика – укључујући коришћење летова других превозника или чак алтернативних видова превоза, као што су железница или аутобуси. Ако преусмеравање не буде понуђено у року од три сата од поремећаја, путници ће имати право да самостално организују алтернативу и затраже рефундацију до 400% од вредности оригиналне карте.
- Помоћ у случају поремећаја
Право на помоћ – освежење, оброк, смештај – сада је експлицитно наведено и стандардизовано. Уколико компанија не испуни ову обавезу, путници могу сами обезбедити те услуге и потраживати повраћај трошкова. Такође, у случају задржавања авиона на писти, путници морају бити искрцани након највише три сата.
- Нове границе за накнаду због кашњења и отказивања
Ревидирана правила мењају прагове за исплату компензације. Путници ће имати право на 300 евра за кашњења дужа од четири сата на летовима до 3.500 км, укључујући и летове унутар ЕУ. На дужим релацијама (преко 3.500 км), компензација износи 500 евра ако дође до кашњења дужег од шест сати.
Компаније више неће моћи да се аутоматски позивају на „ванредне околности“ као оправдање за избегавање плаћања, осим ако докажу да су предузеле све разумне мере како би спречиле поремећај.
У случају отказивања лета мање од 14 дана пре поласка, путници имају право на компензацију, а авио-компаније ће бити обавезне да им понуде унапред попуњене формуларе за подношење захтева – како би се административна процедура максимално поједноставила.
Крај праксе „no-show“ санкција
Посебно значајна новина односи се на укидање контроверзне праксе према којој путници губе право на повратни лет ако нису искористили одлазни. По новим правилима, путници у таквим ситуацијама неће више моћи бити одбијени са лета без права на компензацију.
Већа транспарентност и краћи рокови за одговор
Авио-компаније ће бити у обавези да пруже јасне информације о правима путника још током процеса резервације, као и да уведу транспарентне процедуре за решавање жалби. Уведени су и чврсти рокови: путници ће имати шест месеци да поднесу захтев, док ће авио-компаније морати да одговоре у року од 14 дана – било исплатом надокнаде, било јасним и образложеним одговором.
И ручни пртљаг под лупом законодаваца
Једна од важнијих тачака које се разматрају у оквиру нове регулативе односи се на правила о ручном пртљагу. ЕУ институције су најавиле намеру да се стане на пут нетранспарентној и недоследној пракси наплате кабинског пртљага, посебно код нискотарифних авио-компанија. Иако финални текст још није усаглашен, очекује се да ће нова правила јасно дефинисати право путника да без додатне накнаде унесу основни ручни пртљаг – уз прецизирање минималних димензија и услова.
Европски парламент би у другом читању могао захтевати да се ово питање укључи као обавезна компонента заштите потрошача, ослањајући се и на ранију пресуду Суда правде ЕУ, која је још 2014. године утврдила да ручни пртљаг чини саставни део авио-услуге и да његова наплата мора бити јасно оправдана и ограничена.
Утицај на путнике из Србије и региона
Иако се нова регулатива формално односи на државе чланице ЕУ, њени ефекти ће се снажно осетити и међу путницима из Србије, Црне Горе, Босне и Херцеговине и других земаља региона. Наиме, сви летови који полазе ка ЕУ – без обзира на држављанство путника или седиште авио-компаније – подлежу овим правилима. Такође, нова права важиће и за летове ка ЕУ које обављају европски превозници, што значи да ће велики број регионалних путника, који користе аеродроме попут Будимпеште, Беча, Загреба или Софије, бити директно обухваћен новом регулативом.
Када ступа на снагу?
Иако је постигнут политички договор међу министрима саобраћаја у Савету ЕУ, нова регулатива још увек није ступила на снагу. У наредном кораку, предлог иде на друго читање у Европски парламент, који може да га усвоји, измени или одбије. Уколико Парламент усвоји текст без додатних измена, уредба би могла бити објављена у Службеном листу ЕУ и формално ступити на снагу 20 дана касније, док би њена примена почела највероватније током 2026. године, у зависности од коначних прелазних рокова који буду утврђени. До тада остају на снази постојеће уредбе (ЕЗ) 261/2004 и 2027/97.
Како ће се нова правила примењивати на летовима Ер Србије и Ер Монтенегра?
Нова регулатива, као и претходна правила ЕУ о правима путника, примењује се без обзира на то из које је земље авио-компанија, али одлучујућу улогу има географија лета. То значи да ће се нова правила односити и на не-ЕУ превознике попут Ер Србије и Ер Монтенегра – али само на летовима који полазе из ЕУ ка земљама ван Уније.
На тим летовима, путници ће имати право на преусмерење у року од три сата, надокнаду до 500 евра у случају кашњења, помоћ током поремећаја, јасне информације и заштиту од „но-схоw“ казни, као и право на унос основног ручног пртљага без доплате када то буде формално ступило на снагу.
С друге стране, на летовима који долазе у ЕУ из земаља изван ње – попут линија Београд–Франкфурт или Подгорица–Беч – нова регулатива се неће примењивати ако превозник није из ЕУ, осим ако национално законодавство Србије или Црне Горе не преузме слична правила. То значи да су, и даље, само летови који почињу на територији Уније у потпуности обухваћени овим прописима када је реч о компанијама ван ЕУ.
Нова регулатива представља значајан искорак у заштити права путника у ЕУ и поставља амбициозан стандард који би могао утицати и на земље изван Уније. Уз прецизније формулације, краће рокове, строжу одговорност компанија и снажнију позицију потрошача, европски путници коначно добијају систем који је усклађен са реалностима савременог авио-саобраћаја. Ово је важан корак и за регион Западног Балкана, чији грађани свакодневно користе летове према и из Европске уније – и сада могу да рачунају на знатно ширу и јаснију заштиту.