„ARHETIP“ U SEPTEMBRU NA NSFF-u? Oslikavanje neizrecivog
Među premijerama na upravo završenom 32. Festivalu evropskog filma Palić našlo se i ostvarenje „Arhetip“, čiji su autori Igor Toholj i Andrija Lekić, a glavni junak Petar Meseldžija, novosadski slikar, ilustrator i strip autor sa holandskom adresom, podjednako cenjen i na evropskom i na američkom tlu…
Ovaj film u osnovi donosi neobičnu umetničku biografiju umetnika koji, nakon gubitka voljene osobe, pokušava da iznova pronađe stvaralački podsticaj. Direktor fotografije i koreditelj filma Andrija Lekić je tokom dve nedelje živeo sa Meseldžijom u njegovoj kući u Zaandamu i postao deo svakodnevice, umetnikovog životnog okruženja.
Zajedno su i odlazili na slikareva omiljena mesta, obilazili lokacije iz prošlosti, prolazili kroz još jednu fazu slikarevog opraštanja od voljene osobe i životnog saputnika.
– Hteli smo da odstupimo od pravljenja tipičnog biopika i prikažemo Petra i kao vanserijskog slikara i pripovedača, ali više kao običnog čoveka koji se, kao i svi, bori sa sopstvenim demonima, akcentujući njegovo unutrašnje stanje i jednu fazu njegovog života kojoj smo svedočili – kaže Lekić za „Dnevnik”. – Nakon smrti supruge, koja je obeležila njegov život i stvaralaštvo u Holandiji duže od tri decenije, Petar Meseldžija pokušava iznova da se motiviše posle tog velikog gubitka koji ga je zadesio. Posećuje mesta uspomena na kojima i dalje crpi inspiraciju nakon dugotrajnog procesa tugovanja. Ne zanemarujući njegov kreativni univerzum, prikradali smo se njegovoj ruci dok slika, upijali reči, domaštavali svet i stanje svesti o kome nam metaforično pripoveda, uklanjajući granice između unutrašnjih i spoljašnjih svetova, otkrivajući ono nepoznato u nama što se teško može izreći, ali se da osetiti.
Važan akter „Arhetipa“ upravo je Lekićeva fotografija, u čijem fokusu nisu samo umetnik i njegovo delo, već upravo - a ponekad i pre svega – toponimi koji obeležavaju njegovu svakodnevicu: holandska ravnica, reka, vetrenjače...
– S obzirom na to da je moje primarno zanimanje umetnička fotografija, a Petar je takođe vizuelni umetnik, baš kao i koreditelj Igor Toholj, fenomen slike nam je veoma važan. Imajući u vidu da je slika veoma značajan element u pravljenju filma, pridajem poseban značaj tom delu i trudim se da ide ruku pod ruku sa ostalim aspektima filma: zvukom, montažeom, narativnim tokom... – pojašnjava Lekić. – Da bih dočarao Petrovo stanje koristio sam dosta krupnih kadrova, jer namera i jeste bila da stilizujem film, kombinujući ih sa ultra širokim objektivom. Da sa šire slike pređem na unutrašnje stanje protagoniste i obrnuto, stvarajući jedinstvo i naglašavajući i jedan mitski okvir blizak Petrovim radovima i promišljanjima.
Film „Arhetip“ nastavlja svoj festivalski život, pa će tako biti deo 8. Dunav film festa u Smederevu, Festivala duhovnog dokumentarnog filma u Zaječaru, zatim na smotri dokumentarnih ostvarenja u Krasnodaru, a zvanična premijera u Meseldžijinom rodnom gradu mogla bi da bude u septembru u okviru Novi Sad film festivala.