KONCERT „IBERIJSKOG ANSAMBLA” U CRKVI SVETE ELIZABETE Prefinjeni zvuk baroka
Postoje manifestacije i kulturni poduhvati koji i bez značajnije podrške nadležnih insti- tucija i uprkos svim teškoćama i materijalnim nedaćama ipak opstaju, dajući tako možda mali, ali ipak životvorno važan i dragocen doprinos opstanku i trajanju našeg kulturnog života.
Jedna od takvih manifestacija je i novosadski festival “Dani barokne muzike” zasnovan na velikoj posvećenosti i ljubavi prema tonskoj umetnosti njegovih organizatora, koji se ove godine održava po deseti put, pružajući publici niz probranih i vrednih koncerata rane muzike.
Program ovogodišnjih “Dana barokne muzike” započeo je u petak uveče u crkvi Svete Elizabete na Telepu resitalom flautističkog dua “Iberian ansambl” koji su činili dvoje vrsnih izvođača na baroknim flautama traverso, eminentni gost iz Portugalije Aleksandre Andrade i novosadska flautistkinja brazilskog porekla Meila Tome Pihler, koja je i začetnica i glavna pokretačka snaga pomenute manifestacije. Portugalski član ovog dua, Aleksandre Andrade je istaknuti koncertni solista i pedagog koji predaje na više univerziteta u svojoj zemlji i u Brazilu. Ovaj muzičar posebnu pažnju posvećuje istraživanju i izvođenju portugalske muzike za flautu epohe baroka, formiravši i sopstveni umetnički projekt „Iberijski ansambl” u okviru kojeg je tokom proteklih dvanaestak godina priredio veliki broj koncerata različitih izvođačkih sastava čiji repertoar je baziran na portugalskoj i španskoj baroknoj muzici posvećenoj flauti.
U okviru svog gostovanja u Novom Sadu Aleksandre Andrade je u saradnji sa Meilom Tome Pihler predstavio slušaocima zanimljiv i pristupačan program, koji je obuhvatio izbor dela evropskih kompozitora doba baroka, namenjenih baroknoj poprečnoj flauti - flauti traverso, koja je u sedamnaestom i osamnaestom veku, još bila u zasenku tada izuzetno popularne blok flaute. Koncert je otvoren sugestivnim izvođenjem kompozicije engleskog kompozitora Džona Volša “Čarobni vrt” lirične, pastoralne atmosfere, nakon čega su članovi dua doterano i angažovano interpretirali nešto kompleksniju Drugu svitu za dve poprečne flaute francuskog baroknog majstora Mišela de la Barea, zvučno ocrtanu lakim tonskim obrisima i skladno istaknutim kontrastima laganih stavova široke melodioznosti i igračkih stavova naglašenog ritmičkog pulsa.
Nastavak večeri doneo je angažovano izvođenje četvorostavačnog Dueta za flaute Georga Filipa Telemana, zasnovanog na maštovitom motivskom i ritmičkom dijaloškom preplitanju deonica oba instrumenta, ostvarenom u bliskom izvođačkom dosluhu muzičara. Plemenito i prefinjeno zazvučao je potom Duet broj 2 portugalskog baroknog kompozitora Antonija Rodila, dela koje je pronašao i objavio Aleksandre Andrade, nakon kojeg je usledila fino tonski i dinamički iznijansirana interpretacija Sonate broj 5 za dve flaute Đuzepea Samartinija. Na samom kraju koncerta Meila Tome Pihler, koja je sada muzicirala na blok flauti i Aleksandre Andrade na flauti traverso izveli su i jednu atraktivnu numeru brazilskog kompozitora dvadesetog veka Erotidesa de Kamposa, kompoziciju Amarilis, zasnovanu na motivu čuvene renesansne melodije “Amarili, mia bela” Đulija Kačinija i razvijenu na razigranim ritmovima karakterističnog brazilskog folklornog plesa “čorinja”, ili “malog čorosa”, koja je akcentima vedrine dodatno oplemenila ovaj uspeli koncert.