NAKON ZABRANE IZVOZA ŠEĆERA U MOLDAVIJU REAGOVAO PKS: Potrebne konsultacije, prodajemo im manje od 1.000 tona
Privredna komora Srbije (PKS) ocenila je da je odluka Vlade Moldavije da privremeno, na duže od pola godine - 200 dana, ograniči uvoz srpskog šećera ishitrena i neutemeljena, da trebaju konsultacije moldavske i srpske strane, jer naša zemlja izvozi male količine šećera u Moldaviji.
Srbija je jedna od retkih u Evropi koja ima šećera za izvoz. Godišnje se proizvode u tri šećerane ( Vrbasu,Pećincima i Crvenki) uvek za domaće potrebe i za izvoz. Po podacima Uprava carina šećera smo u 2023/24 godini izvezili 86.670 tona.
Privredna komora Srbije apelovala na odlaganje bilo kakvih mera koje podrazumevaju prepreke slobodnom tržištu, premda je ukupan izvoz srpskog šećera u Moldaviju manji od 1.000 tona.
- U prvom kvartalu ove godine izvezli smo 2.646 tona šećera a prošle godine 13.013 tona što je oko 1.000 tona manje od onih koje moldavska vlada iznosi kao argument za jednostranu odluku da privremeno ograniči uvoz srpskog šećera - saopštila je Privredna komora Srbije.
Odluka Vlade Moldavije, podsećamo, predviđa suspenziju carinskih olakšica za uvoz belog šećera od šećerne repe iz Srbije za kvotu koja premašuje 1.000 tona, da bi se kako je saopšteno, zaštitila sopstevna proizvodnja i stabilizovalo moldavsko tržište.
- Jednostrane odluke usmerene na ometanje partnerskih odnosa između kompanija, na duže staze nisu u interesu privreda Srbije i Moldavije i mogu ozbiljno ugroziti primenu CEFTA sporazuma i njegovih mehanizama. Prema zvaničnim podacima kojima raspolažemo i koje je u ime Vlade Republike Srbije u pismu moldavskoj strani uputila ministarka unutrašnje i spoljne trgovine, Jagoda Lazarević, vidi se da je izvoz manji za oko 1000 tona od onih koje moldavska vlada iznosi kao argument za jednostranu odluku. Potrebno je napraviti ozbiljne i temeljne konsultacije dve strane jer se iz podataka o potrošnji i uvozu šećera u Moldaviju može zaključiti da Srbija predstavlja samo mali deo moldavskog uvoza šećera, te prema tome nije u prilici da na bilo koji način destabilizuje lokalno tržište. Šta više, ni jedan od preduslova za uspostavljanje zaštitnih mera u skladu sa mehanizmima CEFTA sporazuma nije ispunjen, pa zabrana uvoza ne može biti zaštitna mera u skladu sa članom 24(5) Aneksa 1 CEFTA sporazuma.
Jednostrane odluke usmerene na ometanje partnerskih odnosa između kompanija, na duže staze nisu u interesu privreda Srbije i Moldavije i mogu ozbiljno ugroziti primenu CEFTA sporazuma i njegovih mehanizama.