Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

KAKO POSLUJU CYBER SECURITY STARTAPI U SRBIJI Tvorci vrcaju idejama, ali „jednoroga” nema

30.10.2025. 10:35 10:42
Izvor:
Dnevnik
а
Foto: Pixabay.com

Startapa koji se bave sajber bezbednošću u Srbiji nema mnogo.

O tome kako posluju postojeći, u kojim su fazama razvoja i koje sve usluge nude, razgovaralo se na panelu koji je, u okviru nedavno održane Nacionalne sajber konferencije u Beogradu, moderirala Dijana Milutinović iz RNIDS-a. Njeni sagovornici bili su Vladan Todorović (NanoNJaf), Marko Gordić (The Cyber Protect), Lena Perović (InSight) i Nenad Zarić (Trickest) – osnivači srpskih startapa koji traže svoje mesto pod suncem u brzorastućoj oblasti sajber bezbednosti.

Panelisti su istakli da je već za samo osnivanje kompanije potrebno obezbediti početna sredstva – iz ličnih ušteda, uz podršku porodice ili prijatelja, dok je u kasnijoj fazi razvoja neophodna i eksterna finansijska podrška. Podsetili su da u Srbiji postoje programi za finansiranje startapa u ranoj fazi, ali da je podjednako važna i podrška u vidu savetovanja, razmene iskustva i otvaranja novih tržišta.

стартап
Foto: Pixabay.com

S obzirom na veliki tehnički potencijal i razvijen IT sektor, očekivalo bi se više startapa u oblasti sajber bezbednosti. Ipak, panelisti su se saglasili da je odluka o pokretanju sopstvenog biznisa teška, jer podrazumeva dinamičan rad, velike rizike i stalnu neizvesnost. Nenad Zarić je naglasio da i srpski startapi mogu privući značajne investicije, ali da je domaći ekosistem još uvek skroman. Veći broj startapa, dodao je, doprineo bi boljoj vidljivosti Srbije na mapi investitora.

Najvažnije je znati kome prodati

- Od starta treba da znate kome prodajete, ko je vaše targetirano tržište, da znate šta prodajete, zašto i kome. Da li taj neko ima problem koji vi treba da rešavate. Ako se bavite svima, to vas iscrpljuje, i ako pokušavate da opslužite male i velike, usporićete se. Morate da znate za koga nešto pravite – rekao je Marko Gordić.

Dolazak do klijenata i izgradnju mreže partnera nije lako ostvariti, ali je, kako su naveli, često teži izazov prepoznati idealnog kupca i pravilno usmeriti prodajne poruke, što zahteva vreme i resurse. Zaštita proizvoda i servisa takođe je od izuzetnog značaja. Vladan Todorović je savetovao ranu patentnu zaštitu i oprez u pregovorima s potencijalnim partnerima, jer se dešava da se iza „klijenata“ ponekad kriju konkurenti koji pokušavaju da dođu do tehnologije.

стартап
Foto: Pixabay.com

U svetu investicija „jednorog” je naziv za privatnu kompaniju koja je dostigla tržišnu vrednost veću od milijardu američkih dolara, a još nije izašla na berzu

Panelisti nisu mogli da predvide kada će Srbija dobiti svog prvog „jednoroga“ u oblasti sajber bezbednosti, ali su se složili da će brojniji i snažniji ekosistem doprineti razvoju i inovacione i investicione klime. U svetu investicija, „jednorog“ je naziv za privatnu kompaniju koja je dostigla tržišnu vrednost veću od milijardu američkih dolara, a još nije izašla na berzu. Izraz je 2013. godine uvela američka investitorka Ejlin Li, osnivač fonda Conjboy Ventures, želeći da naglasi koliko su takve kompanije retke – poput mitskih jednoroga. Među najpoznatijim primerima su startapi Uber, Airbnb, SpaceDŽ, Stripe i ByteDance (vlasnik TikTok-a), u vreme kada još nisu bili javno listirani. U poslednjih nekoliko godina broj „jednoroga“ znatno je porastao, posebno u oblastima finansijskih tehnologija, veštačke inteligencije, biotehnologije i e-trgovine.

Izvor:
Dnevnik
Pošaljite komentar