Dok su žene u Evropi tek učile da voze, Irena Sarić je već jurila putevima Subotice
U vremenu kada je vožnja automobila bila privilegija muškarca, kada su žene u Evropi tek stidljivo pokušavale da zakorače u svet tehnike, jedna žena iz Subotice već je smelo upravljala volanom.
Irena Sarić nije bila samo supruga pionira avijacije Ivana Sarića, ona je bila je vizionarka koja je kršila sve tadašnje društvene konvencije i postala jedna od prvih žena koja je vozila automobil na ovim prostorima.
Među brojnim hrabrim ženama koje su bile pod oblacima nalazi se i Irena Sarić, supruga Ivana Sarića koji je izveo prvi javni let 1910. godine u Subotici.
Ova izuzetna žena pratila je u korak svog supruga Ivana Sarića, koji je bio pionir u biciklizmu, fudbalu, automobilizmu i avijaciji na Balkanu. Međutim, Irena nije bila samo podrška nego i aktivna učesnica u svim njegovim poduhvatima.
Nebo kao pozornica njene hrabrosti
Irena je letela avionom zajedno sa Andrašom Kvasom 1913. godine za Budimpeštu. Bila je među prvim ženama u Evropi, ako ne i prva, koja je vozila automobil. Ovaj podatak postaje još značajniji kada se zna da je za automobil koji je vozila njen suprug izradio motor, a ona je imala i u svom vlasništvu vozilo.
Podrška u svemu je bila suprugu, ali je i sama volela sport, a posebno avione i automobile. Njena strast prema tehničkim novinama nije bila samo moda - bila je izraz njene prirode koja je žudela za slobodom i napretkom.
Žene u avijaciji - borba protiv predrasuda
Autorka knjige „Nebeske heroine sveta", Radmila Tonković prilikom posete Subotici 2017.godine, objašnjava da razvijene zemlje nisu bile mnogo ispred nas, kada su u pitanju žene letači.
"Žene su se veoma brzo uključile u avijaciju, već 1914. godine prve žene pilotirale su u Francuskoj i Rusiji. Vojna avijacija SAD je tek 1993. godine otvorila vrata ženama letačima, a Danska je prvog vojnog ženu pilota dobila tek 2006. godine", ističe Tonković.
Prof. Dr Radmila Tonković, autorka knjige, kaže da je dugih 10 godina istraživala vazduhoplovstvo, žene letače iz celoga sveta. Sve biografije su potvrdile i potpisale same "nebeske heroine".
"Želela sam da prikažem kakvo je bilo vazduhoplovstvo i pre 100 godina i moram da kažem da su frapantni podaci. Naime, mi bolujemo od predrasuda, jer na primer prva žena letač u Turskoj je bila 1935. godine za vreme Kemala Ataturka i prvi vojni pilot bila je njegova usvojena ćerka Sabiha Gokčen, a tek 2006. godine Belgija je dobila prvu ženu vojnog pilota", istakla je autorka knjige, Radmila Tonković 2017. godine prilikom posete Subotici.
Ove reči osvetljavaju koliko je Irena Sarić bila ispred svog vremena. Dok su mnoge razvijene zemlje tek decenijama kasnije otvarale vrata ženama u avijaciji i automobilizmu, ona je već krajem druge decenije 20. veka bila aktivna učesnica u ovim oblastima.
"Ove žene su uspele u vazduhoplovstvu same svojom borbom i hrabrošću. U početku su se vodile kao NN lica, supruge, majke, ćerke i uvek su nekome pripadale", istakla je autorka knjige, Radmila Tonković 2017. godine.
Irena Sarić je bila deo ove brave generacije žena koje su odbacile okove tradicionalnih uloga i pokazale da nema oblasti koja je zatvorena za ženske ruke i umove. Njena priča nije samo deo istorije automobilizma i avijacije - to je priča o emancipaciji, hrabrosti i viziji budućnosti.
Knjiga koja je do sada najopsežnije delo te tematike uvrštena je kao udžbenik u vazduhoplovnoj akademiji i tehničkim školama u Rusiji.
Irena Sarić ostaje simbol žene koja je smela da sanja i deluje, ostavljajući trag u istoriji kao pionirka koja je otvorila put budućim generacijama žena u svetu tehnike i sporta.
Projekat „Žene Vojvodine koje su pisale istoriju“ realizuje Dnevnik Vojvodina Press, a sufinasiran je iz budžeta Ministarstva informisanja i telekominijacija. Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.