TEMA „DEVNIKA”: Novo lice novosadskog gradskog jezgra; EVO KOLIKO JE NOVCA IZDVOJENO Planom javnih nabavki Gradske uprave za građevinsko zemljište
Uređenje dela gradskog jezgra u Novom Sadu, iznad podzemne garaže u Ulici Modene, što podrazumeva izgradnju i rekonstrukciju kanalizacije kanalizacije i u delu te i Ulice Ilije Ognjanovića i Bulevara Mihajla Pupina, moglo bi da počne do kraja leta.
Gradska uprava za građevinsko zemljište i investicije raspisala je javnu nabavku procenjene vrednosti oko 34,7 miliona dinara, bez PDV-a, a s odabranim izvođačima biće zaključen ugovor na 50 dana, pa se može smatrati da je to ujedno i rok za završetak radova. Ponude na tender za prvu etapu druge faze radova podnose se do 21. maja, nakon čega će biti doneta odluku o dodeli ugovora ili obustavi postupka.
Sređivanje javnog prostora u zoni Ulice Modene uslovljen je, kako je objašnjeno, izgradnjom poslovnog objekta i podzemne garaže, pošto deo te ulice funkcioniše kao kolska saobraćajnica, od Bulevara Mihajla Pupina do raskrsnice sa Ulicom Ilije Ognjanovića, a drugi deo kao pešačka zona.
Planom javnih nabavki Gradske uprave za građevinsko zemljište za drugu fazu uređenja dela gradskog jezgra predviđeno ukupno 633.722.895 dinara.
Uređenje centra Novog Sada u tri faze
Celokupnim projektom parternog uređenja gradskog jezgra, koji su izradile firne „Andzor inženjering” i „DBA”, obuhvaćeno je ukupno 6,82 hektara, pa je, zbog obima posla, sređivanje centra podeljeno po zonama. U prvoj fazi sređeni su Pozorišni trg, Uspenska ulica i deo prolaza između Srpskog narodnog pozorišta i “Apolo centra”, dok je u narednim planirana je rekosntrukcija polukružnog trga na mestu montažne garaže i prolaza Miloša Hadžića, platoa ispred starog bioskopa JNA, dela Njegoševe ulice, Trga slobode, Ulice Modene i dela kralja Aleksandra, kao i prolaza uz Menratovu palatu. Prva faza radova trajala je 290 dana, a izdvojeno je oko 400 miliona dinara
Projektom podzemne garaže definisane su zone iznad tog objekta, koje su u parternom uređenju predviđene za temelje novoprojektovane nadstrešnice letnjih bašta, visokog zelenila i planskom dokumentacijom predviđenih retenzija. Kada je objekat garaže u pitanju u toku su molerski radovi, označavanje i farbanje parking mesta na tri podzemne etaže, a svi radovi bi, kako je najavljeno, trebalo da budu završeni do kraja jula.
Parking za bicikle predviđen je na sredini Ulice Modene, gde se završava dvosmerna biciklistička staza, ispred ulaza u pešačku zonu, odakle se staza integriše sa pešačkom stazom
„Predmet ove javne nabavke (1.etapa) je deo radova koji se odnosi na odvođenje atmosferskih voda sa okolnih objekata do projektovane retenzije, koja je uslov na završetku izvođenja radova na garaži. Kako na mestu retenzije koncesionar nije predvideo izgradnju drenažnog sistema, taj prostor bi trebalo privremeno nasuti, što dovodi do dodatnih troškova kako koncesionaru za nasipanje, tako i koncidentu za uklanjanje. Potencijalni radovi na iskopu nasutog materijala na površini koja je namenjena retenziji, nose sa sobom potencijani rizik da tokom istih dođe do oštećenja hidroizolacije ploče garaže i drenažnog sistema, koji se nalazi u neposrednoj blizini. Budući da se radi o privremenom rešenju, (do sprovođenja javne nabavke za izvođenje radova i uređenja celokupnog partera), nije omogućeno odvođenje atmosferske vode, što za vreme ekstremnih padavina može prouzrokovati značajne probleme. Naime, osim atmosferske vode koja direktno pada na nasuti teren iznad garaže, na istu su usmerene i vode sa privremeno izgrađenih pešačkih staza. Imajući u vidu da je nivelacija okolnog terena takva da je deo vode sa Trga slobode usmeren ka ulici Modene, za očekivati je priliv vode i sa te strane. Značajnu slivnu površinu, koja gravitira ovom lokalitetu, čine i okolni objekti sa pripadajućim olučnim vertikalama. Usled prethodno navedenog, postoji mogućnost da veća količina atmosferske voda ne bude evakuisana drenažnim sitemom do recipijenta (budući da na nju nije ni računata), te da eventualno dođe do prodora vode u garažu”, navode nadležni u dokumentaciji objavljenoj na Portalu javnih nabavki.
Drugom fazom projekta uređenja gradskog jezgra, što između ostalog podrazumeva, izgradnju puteva, postavljanje cevovoda, spoljne rasvete, instalaciju telekomunikacionih sistema, pejzažno uređenje, kao i nabavku i montažu urbane opreme, klupa i korpi za otpatke, obuhvaćena je zona ulica Modene i dela Ilije Ognjanovića, ukupne površine oko 11.504. Projektanti su tu inače predvideli tri funkcionalne celine.
U delu pešačke zone paralelno sa Tanurdžićevom palatom, predviđen je interventni koridor širine šest metara. Između nadstrešnice Tanurdžićeve palate i interventnog koridora je nalaziće se žardinjere i klupe. Druga funkcionalna celina obuhvata centralni deo prostora, namenjen ambijentalnoj celini u kombinaciji zelene površine sa drvoredom, zone za odmor i socijalizaciju uz linijsku vodenu površinu i nisko zelenilo. Tu su i pešački ulazi/izlazi iz garaže. U severozapadnom delu prema Trgu slobode planirana je fontana između izlazne kućice iz garaže i Trga. Treću funkcionalnu celinu formiraju letnje bašte, koje su planirane na približno istoj poziciji, s tim što se u skladu sa planskom dokumentacijom projektuje jedinstvena kontinualna nadstrešnica uniformnog izgleda. Između objekata i zone za letnje bašte je trotoar.
Projektom podzemne garaže definisane su zone iznad tog objekta, koje su u parternom uređenju predviđene za temelje novoprojektovane nadstrešnice letnjih bašta, visokog zelenila
Sadnja novog drveća planira se sa leve i desne strane ulice, a od raskrsnice Bulevara Mihajla Pupina sa Ulicom Modene, do ulaza u Ilije Ognjanovića, projektovana je dvosmerna biciklistička staza.
Spomenik Mihajlu Pupinu ostaje na na starom mestu, dok će spomenik Lazi Kostiću biti izmešten, u odnosu na prethodnu poziciju, tako da su na osnovu novog položaja definisane i pozicije klupa, stepenica i ostalih elementa parternog uređenja, kao i linijska fontana čiji je pravac definisan pozicijom spomenika.
Tri fontane
U okviru uređenja Ulica Modene, predviđena je izgradnja tri fontane. Prva fontana je pravouganog oblika, površine 13,7 kvadrata i obima 20 metara. Sa jedne duže strane fontane predviđena su tri slapa, dva širine 2,4 metra i centralni širine 3,6. Druga fontana i sastoji se od pet kaskadno postavljenih korita širine 1,2 metra. Ukupna dužina fontane je 39 metara. Treća fontana je prelivna, nepravilnog oblika površine 10,71 metara kvadratnih. Predviđen je vodeni zid visine 1,67 metara i širine 6,79.
Deo ulice Modene, od raskrsnice sa Ulicom Ilije Ognjanovića do Bulevara Mihajla Pupina namenjen je kolskom saobraćaju i kolskom ulazu/izlazu u podzemnu garažu. Od raskrsnice Bulevara Mihajla Pupina sa Ulicom Modene, do ulaza u pešačku zonu projektovana je dvosmerna biciklistička staza. Parking za bicikle predviđen je na sredini Ulice Modene, gde se završava dvosmerna biciklistička staza, ispred ulaza u pešačku zonu, odakle se staza integriše sa pešačkom stazom u propisanom režimu kretanja. U južnom delu ulice ka Bulevaru Mihajla Pupina planiran je parking za motocikle, pored pešačkog ostrva.
Garaža u Ulici Modene jke u završnoj fazi radova. Objekat je građen na veoma delikatnom terenu i suočili smo se sa brojnim izazovima, poput podzemnih voda, rečeno je krajem aprila kada je gradonačelnik Novog Sada Žarko Mićin obišao radove u garaži. Vlasnik građevinskog preduzeća „Inobačka“ koje izvodi radove Vukajlo Babić čiji je investitor „Best In parking“ iz Beča, firma sa najvećim brojem parking-garaža u Evropi, je kazao da su radovi u završnoj fazi.
- Radnici završavaju molersko-farbarske radove, označavanje i finalno čišćenje - istakao je Babić. - Projektovani rok predaje garaže je 31. jul. Bila je veoma zahtevna. Poslednja ploča se nalazi 14 metara ispod zemlje, najdublja tačka Novog Sada, osam metara konstantno u vodi. Vreme će pokazti šta će garaža doneti u saobraćajnom pogledu i ekološkom smislu.
On je naveo da je garaža pre 30 godina predviđena da se izgradi na tom mestu koje je jedno od najdelikatnijih u građevinskom smislu i nosilac najvećih izazova.
J. Vukašinović