ZGRADA IZ 1950-ih DOBIJA NOVO LICE Fasada ŽTP-a na Trgu galerija pod restauratorskim nadzorom
Obnova zgrade ŽTP-a na uglu Ulice Vase Stajića i Trga galerija uskoro bi trebalo da počne i trajaće 120 kalendarskih dana.
Pripreme su u toku i na delu fasade na Trgu galerija već su postavljene skele, kao i saobraćajni znak za radove. Oko tog trospratnog objekta Železnice Srbije već neko vreme nalazi se traka, na koju je okačeno upozorenje prolaznicima da pređu na drugu stranu ulice, zbog oštećenja fasade.
Sanacija fasade na upravnoj zgradi koštaće gotovo 33 miliona dinara, s PDV-om. Taj posao Infrastruktura železnice Srbije poverila je, u postupku javne nabavke, firmama „Simbo gradnja“ i „Arhikom”, s kojima je u avgustu zaključen ugovor.
„Predmet izvođenja radova je sanacija fasade na upravnoj zgradi Sekcije ZOP Novi Sad, spratnosti Su P 3 i Su P 3 Pk, koja se nalazi pod zaštitom kao kulturno dobro. Lokacija sedišta Infrastruktura železnice Srbije u Ulici Vase Stajića, zahvaljujući svom položaju u centru grada i blizini ključnih saobraćajnih čvorišta, predstavlja strateški važnu tačku u administrativnoj mreži železničkog sistema, uz mogućnosti daljeg unapređenja funkcionalnosti i energetske održivosti objekta. Zgrada je izgrađena između 1950-ih i 1970-ih godina i nalazi se pod zaštitom kao kulturno dobro. Radovi se odnose na sanaciju spoljašnjih elemenata, pri čemu je poseban akcenat stavljen na očuvanje autentičnog izgleda fasade, stolarije i ostalih fasadnih elemenata”, objašnjeno je u tehničkoj specifikacija radova objavljenoj na Portalu javnih nabavki.
Imajući u vidu da je reč o zaštićenoj građevini, odabrani izvođači moraju ispoštovati konzervatorske uslove i preporuke nadležnog Zavoda za zaštitu spomenika kulture. Fasadni zidovi su izvedeni od opeke ili betonskih blokova, što je uobičajeno za tu vrstu zgrada.
„Na spoljnim zidovima primetna je završna obrada grubim, reljefnim malterom, verovatno cementno-vapnenim, koji ima hrapavu teksturu. Ovaj tip fasadnog maltera pruža osnovnu zaštitu od atmosferskih uticaja, ali je tokom vremena postao sklon pucanju i ljuštenju, što je vidljivo na gornjem delu fasade, gde su se pojavila oštećenja i delimično otpadanje sloja maltera, a što preti povređivanju prolaznika u tom delu ulice. Boja fasade je u toplim, zemljanim tonovima, što je karakteristično za period u kom je objekat izgrađen. Međutim, boja je izbledela usled dugotrajne izloženosti suncu i atmosferalijama, te je postala neujednačena na određenim mestima”, navedeno je u tenderskoj dokumentaciji Infrastrukture železnice Srbije.