GRAĐANI SRBIJE PIŠU NOVI ZAKON O SAOBRAĆAJU Kazne za sporu vožnju, kamere u kolima i zabrana vožnje doživotno
U toku je izrada novog Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, koji bi, prema najavama, trebalo da bude završen i stupi na snagu do kraja ove godine.
Ono što ga čini posebnim jeste to što građani iz cele Srbije aktivno učestvuju u njegovoj izradi.
Agencija za bezbednost saobraćaja (ABS) otvorila je mogućnost svim zainteresovanima da pošalju svoje predloge, a do sada je stiglo više od 150 mejlova sa konkretnim sugestijama na adresu [email protected]. Kako je objasnio Milan Ilić, savetnik direktora ABS-a, svi predlozi razmatraju se u radnim grupama koje pripremaju nacrt zakona.
Kamere u vozilima i aplikacija za prijavu prekršaja
Jedna od najčešćih sugestija građana odnosi se na uvođenje tzv. Dashcam sistema kamera koje bi bile obavezne u službenim i komercijalnim vozilima, ali i u školskim autobusima. Ideja je da snimci iz ovih kamera pomognu u utvrđivanju odgovornosti u slučaju saobraćajnih incidenata.
Uz to, građani su predložili i razvoj posebne aplikacije za pametne telefone preko koje bi mogli da prijavljuju saobraćajne prekršaje, poput nepropisnog parkiranja, nasilničke vožnje i prolaska na crveno svetlo. Pojedini čak predlažu uvođenje novčane nagrade za ovakva prijavljivanja.
Trajno oduzimanje vozila i zabrana vožnje za višestruke prekršioce
Jedna od najstrožih mogućih izmena u novom zakonu jeste trajno oduzimanje automobila vozačima koji više puta budu osuđeni za teške saobraćajne prekršaje. Umesto dosadašnje dvogodišnje zabrane, razmatra se trajno oduzimanje vozila i doživotna zabrana upravljanja motornim vozilom za najteže i višestruke prekršioce, posebno one uhvaćene pod dejstvom alkohola ili narkotika.
Kazne i za previše sporu vožnju
Zanimljivo je da su neki građani ukazali i na potrebu da se sankcioniše prekomerno spora vožnja. Ona, prema njihovom mišljenju, izaziva nervozu kod drugih vozača i može doprineti rizičnim situacijama i saobraćajnim nezgodama.
Vozači kamiona i prekrivanje tereta
Građani su izrazili zabrinutost zbog čestih slučajeva nebezbednog prevoza tereta, posebno kod kamiona čiji teret nije adekvatno prekriven ceradama. Zbog učestalih incidenata u kojima materijal ispada iz prikolica na autoputevima, predložene su dodatne kazne za ove prekršaje.
Snimci kao dokaz, još uvek pod zakonskim znakom pitanja
Jedan deo predloga odnosi se i na mogućnost korišćenja video i foto materijala kao dokaza u postupcima za saobraćajne prekršaje, po uzoru na prakse iz Norveške i Katara. Ipak, prema trenutnim zakonima u Srbiji, ovakvi snimci i dalje ne važe kao legalni dokaz na sudu, osim ako osoba koja je snimana nije prethodno dala saglasnost.
Nevezani pojasevi, odgovara vozač
Takođe, predloženo je da se pooštre kazne za nevezivanje pojaseva – ne samo za putnike, već i za vozače ako neko od saputnika nije vezan. Poseban akcenat stavljen je na zadnja sedišta, gde je upotreba sigurnosnog pojasa i dalje na veoma niskom nivou, pokazuju istraživanja Agencije.
Posebna pravila za električne trotinete i pešake
Među predlozima građana našli su se i zahtevi za jasno definisanje statusa električnih trotineta i skutera, koji se često koriste na način koji ugrožava pešake – posebno na trotoarima i zonama kretanja dece. Takođe, traži se ograničavanje brzine u blizini škola i igrališta, sa fokusom na zaštitu najmlađih učesnika u saobraćaju.
Odgovornost lokalnih vlasti i nagrade za savesne vozače
Pojedini predlozi odnose se na povećanje odgovornosti lokalnih samouprava za stanje saobraćajne signalizacije, osvetljenost pešačkih prelaza i funkcionalnost javnog prevoza.
Interesantan je i predlog o uvođenju sistema nagrađivanja savesnih vozača kroz popuste na registraciju, beneficije ili priznanja, kako bi se dodatno podstaklo odgovorno ponašanje u saobraćaju.
Građani žele evropske standarde
Kako navode iz Agencije, značajan broj predloga temelji se na primerima iz evropskih zemalja, što jasno pokazuje da postoji želja da se i u Srbiji dostignu viši standardi bezbednosti i kulture vožnje.
Građani i dalje mogu slati svoje predloge na zvaničnu adresu: [email protected].
Svi predlozi će biti pažljivo analizirani i, ukoliko se pokažu kao pravno održivi i efikasni, mogli bi biti deo novog Zakona o bezbednosti saobraćaja, prenosi Kurir.