ГРАЂАНИ СРБИЈЕ ПИШУ НОВИ ЗАКОН О САОБРАЋАЈУ Казне за спору вожњу, камере у колима и забрана вожње доживотно
У току је израда новог Закона о безбедности саобраћаја на путевима, који би, према најавама, требало да буде завршен и ступи на снагу до краја ове године.
Оно што га чини посебним јесте то што грађани из целе Србије активно учествују у његовој изради.
Агенција за безбедност саобраћаја (АБС) отворила је могућност свим заинтересованима да пошаљу своје предлоге, а до сада је стигло више од 150 мејлова са конкретним сугестијама на адресу [email protected]. Како је објаснио Милан Илић, саветник директора АБС-а, сви предлози разматрају се у радним групама које припремају нацрт закона.
Камере у возилима и апликација за пријаву прекршаја
Једна од најчешћих сугестија грађана односи се на увођење тзв. Dashcam система камера које би биле обавезне у службеним и комерцијалним возилима, али и у школским аутобусима. Идеја је да снимци из ових камера помогну у утврђивању одговорности у случају саобраћајних инцидената.
Уз то, грађани су предложили и развој посебне апликације за паметне телефоне преко које би могли да пријављују саобраћајне прекршаје, попут непрописног паркирања, насилничке вожње и проласка на црвено светло. Поједини чак предлажу увођење новчане награде за оваква пријављивања.
Трајно одузимање возила и забрана вожње за вишеструке прекршиоце
Једна од најстрожих могућих измена у новом закону јесте трајно одузимање аутомобила возачима који више пута буду осуђени за тешке саобраћајне прекршаје. Уместо досадашње двогодишње забране, разматра се трајно одузимање возила и доживотна забрана управљања моторним возилом за најтеже и вишеструке прекршиоце, посебно оне ухваћене под дејством алкохола или наркотика.
Казне и за превише спору вожњу
Занимљиво је да су неки грађани указали и на потребу да се санкционише прекомерно спора вожња. Она, према њиховом мишљењу, изазива нервозу код других возача и може допринети ризичним ситуацијама и саобраћајним незгодама.
Возачи камиона и прекривање терета
Грађани су изразили забринутост због честих случајева небезбедног превоза терета, посебно код камиона чији терет није адекватно прекривен церадама. Због учесталих инцидената у којима материјал испада из приколица на аутопутевима, предложене су додатне казне за ове прекршаје.
Снимци као доказ, још увек под законским знаком питања
Један део предлога односи се и на могућност коришћења видео и фото материјала као доказа у поступцима за саобраћајне прекршаје, по узору на праксе из Норвешке и Катара. Ипак, према тренутним законима у Србији, овакви снимци и даље не важе као легални доказ на суду, осим ако особа која је снимана није претходно дала сагласност.
Невезани појасеви, одговара возач
Такође, предложено је да се пооштре казне за невезивање појасева – не само за путнике, већ и за возаче ако неко од сапутника није везан. Посебан акценат стављен је на задња седишта, где је употреба сигурносног појаса и даље на веома ниском нивоу, показују истраживања Агенције.
Посебна правила за електричне тротинете и пешаке
Међу предлозима грађана нашли су се и захтеви за јасно дефинисање статуса електричних тротинета и скутера, који се често користе на начин који угрожава пешаке – посебно на тротоарима и зонама кретања деце. Такође, тражи се ограничавање брзине у близини школа и игралишта, са фокусом на заштиту најмлађих учесника у саобраћају.
Одговорност локалних власти и награде за савесне возаче
Поједини предлози односе се на повећање одговорности локалних самоуправа за стање саобраћајне сигнализације, осветљеност пешачких прелаза и функционалност јавног превоза.
Интересантан је и предлог о увођењу система награђивања савесних возача кроз попусте на регистрацију, бенефиције или признања, како би се додатно подстакло одговорно понашање у саобраћају.
Грађани желе европске стандарде
Како наводе из Агенције, значајан број предлога темељи се на примерима из европских земаља, што јасно показује да постоји жеља да се и у Србији достигну виши стандарди безбедности и културе вожње.
Грађани и даље могу слати своје предлоге на званичну адресу: [email protected].
Сви предлози ће бити пажљиво анализирани и, уколико се покажу као правно одрживи и ефикасни, могли би бити део новог Закона о безбедности саобраћаја, преноси Курир.