PAKETOMATI PREPLAVILI SRBIJU Umesto do vrata, paketi završavaju u paketomatima
Ekspanzija onlajn kupovine, naročito sa popularnih stranih sajtova kao što su Temu, Shein i AliExpress, dovela je do zagušenja kurirskih službi u Srbiji, koje sve češće pribegavaju isporuci pošiljki putem paketomata.
Ovaj model se pokazao kao isplativ i efikasan, pa se u njegovo širenje uključuju i firme koje se inače ne bave dostavom, poput naftnih kompanija koje paketomate postavljaju na svojim benzinskim pumpama, čineći ih dostupnijim širem broju građana.
Prema dostupnim podacima, na teritoriji Srbije trenutno funkcioniše između 1.000 i 1.200 paketomata, što jasno govori o razmerama ove promene u načinu isporuke.
Kurirske službe, suočene sa ogromnim brojem paketa, sve češće umesto kućne dostave biraju opciju ostavljanja pošiljki u paketomatima. Iako je ova praksa korisna za zaposlene građane koji mogu preuzeti pošiljku kada im odgovara, mnogi korisnici se osećaju uskraćeno.
„Desilo mi se nekoliko puta da kurir jedva pozove, veza se prekine, a odmah nakon toga dobijem SMS da je pokušana isporuka i da mogu preusmeriti pošiljku u paketomat. Nekoliko puta sam to i uradila, ali poslednji put sam se pobunila. Platila sam isporuku do vrata i očekujem da tako i bude, a ne da trošim vreme na podizanje paketa“, navodi S. S. iz Beograda.
Ona priznaje da za mnoge zaposlene paketomati jesu praktični, ali za penzionere ili one koji rade od kuće predstavljaju nepotrebnu komplikaciju.
Ekonomista Saša Đogović naglašava da je model isporuke putem paketomata finansijski povoljan za kurirske službe:
„Paketomati smanjuju operativne troškove, ubrzavaju dostavu i povećavaju obim isporuka uz manji broj angažovanih kurira. Iako klijent možda nije bio na adresi u trenutku pokušaja dostave, kurirsku službu to ne zanima. Ključni cilj je efikasnost i profit, a ovaj sistem im to omogućava.“