Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Na 42 kilometara uspon od preko 1.000 metara!

POSEBAN IZAZOV ZA NEISKUSNE VOZAČE Na „Princezi Kseniji“ svako malo se ZAPALI auto! KLJUČNE CAKE za bezbedno putovanje kroz Crnu Goru

05.08.2025. 22:03 22:10
Piše:
Izvor:
Blic
кола
Foto: pexels.com

Sezona godišnjih odmora je u punom jeku, a mnogi građani Srbije po tradiciji biraju Crnu Goru kao destinaciju za letovanje.

I ove godine, hiljade automobila uputilo se ka crnogorskom primorju, a jedan od najbržih i najmodernijih pravaca jeste auto-put "Princeza Ksenija", koji spaja Kolašin i Podgoricu.

Iako je ova 41,5 kilometara duga deonica, otvorena 2022. godine, drastično skratila putovanje, sve češće je pravi test za neispravne automobile i neiskusne vozače. Na ovom putu, koji se proteže kroz čak 16 dvocevnih tunela, 20 mostova i delove koji se penju i preko 1.000 metara nadmorske visine, svake sezone se ponavlja isti scenario – vozila se kvare, motori "prokuvaju", a pojedini automobili se čak i zapale i to veoma često!

Iako su 2022. godine, odmah nakon otvaranja, mediji zabeležili da su se u svega četiri dana zapalila četiri vozila, takvi incidenti nisu ostali u prošlosti. I ove godine beleže se sve češći incidenti na ovom pravcu, a vatrogasci su već nekoliko puta intervenisali zbog požara na automobilima.

Prvenstveno treba znati, ukoliko ćete se kretati ovom deonicom, da Smokovac kod Podgorice, gde je ulazak na auto-put iz pravca mora leži na 70 metara nadmorske visine, a da je naplatna rampa Mateševo kod Kolašina na 1.100 metara iznad mora.

Dakle, kratkom deonicom na kojoj je maksimalna dozvoljena brzina 100 kilometara na sat, treba savladati visoki uspon između dve tačke, a u danima kada je ranije dolazilo do nezgoda temperatura je nekada bila blizu i 40. podeoka Celzijusove skale.

Iz crnogorskog državnog preduzeća "Monteput" nakon serije požara na vozilima koja se dogodila pre tri godine, objasnili su tada za RTCG da su svi automobili u kojima je izbio požar bili stariji od 15 godina, odnosno da nisu bili spremni za brzine na auto-putu. Istovremeno, automehaničari iz Podgorice ukazali su da je automobil na velikom usponu podvrgnut naprezanju, naročito ako radi na velikom broju obrtaja.

"Maksimalna brzina nije obavezna"
 

Od Zlatice pa do Mateševa imamo 40 kilometara, od čega je gotovo celom dužinom priličan uspon, jer auto-put savladava preko 1.000 metara nadmorske visine. Osim oficijelnih uputstava za vožnju auto-putem, dodali bi i neformalne: Ako je vozilo malo starije, kontrolisati nivo vode u sistemu za hlađenje, ne pretovarati auto i ne forsirati vožnju, dozvoljena brzina od 100 km/h nije obaveza - bio je jedan od komentara na Fejsbuk grupi "Oči Podgorice".

Mnogi su njegovo tumačenje prihvatili kao tačno, pa i najiskusniji vozači, s tim što je bilo i onih smelih da tvrde da neispravno vozilo nema šta da traži na auto-putu, odnosno da ga ne može savladati.


Šta sve treba uraditi pre puta
 

Proveriti tehničku ispravnost vozila (posebno uređaja za upravljanje vozilom, za zaustavljanje vozila, za označavanje vozila i osvetljavanje puta)
Proveriti ispravnost aparata za gašenje požara u vozilu
Imati dovoljno pogonskog goriva u rezervoaru (posebno zbog neočekivanih ili očekivanih gužvi i zastoja na putu i u saobraćaju)
Proveriti nivo svih tečnosti u sistemima vozila (ulje, antifriz, ulje za kočnice, tečnost za pranje vetrobrana)
Proveriti ispravnost klime, stakala, brisača, obezbediti "zavesice" – štitnike od sunčevih zraka
Imati pri ruci dovoljno tečnosti u vozilu
 

Poznavaoci "ćudi" automobila, ali i statistika, kažu da uslovi vožnje, kao oni na auto-putu od Kolašina do Podgorice, ne pogoduju starijim automobilima, naročito dizelašima i francuske proizvodnje.

Filter izduvnih gasova kao uzrok zapaljenja vozila
Milun Vesnić, najtrofejniji automobilista nekadašnje Jugoslavije ukazao je ranije da svi dizel motori imaju partikularni filter – filter za izduvne gasove.

Kompjuter motora na svakih dve-tri hiljade kilometara uključi regeneraciju – čišćenje filtera specijalnom tečnošću čime digne temperaturu na 700 stepeni. Ukoliko se brzo ide uzbrdicom, u toj situaciji filter začepi i dolazi do pregrevanja celog motornog prostora i zapalenja. Ovo je najčešće dešava ako su temperature iznad 37 stepeni i iznad – objasnio je tada Vesnić za "Blic".

On dodaje da se ovakvi problemi najčešće javljaju kada dozvoljena brzina zanese vozače u ravnijim predelima, a onda istom brzinom nastave velikim usponom. Njegov savet svim vozačima je da pre polaska na letovanje provere ispravnost svojih vozila.

Podsetimo, jedno vozilo juče se zapalilo na novom auto-putu Princeza Ksenija u Crnoj Gori, ali zahvaljujući brzoj i efikasnoj reakciji vatrogasne ekipe "Monteputa" situacija je stavljena pod kontrolu.

 

Izvor:
Blic
Piše:
Pošaljite komentar
ZAPALIO SE AUTOMOBIL NA GAZELI Povređenih na svu sreću nije bilo
da

ZAPALIO SE AUTOMOBIL NA GAZELI Povređenih na svu sreću nije bilo

01.08.2025. 21:52 21:57