Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

SRPSKI VOZAČI OVE GODINE MASOVNO KRŠE JEDAN PROPIS Ova greška u Grčkoj može da vas košta i do 350 EVRA, evo o čemu je reč

12.06.2025. 08:26 08:48
Piše:
Izvor:
Kurir.rs/K1/Blic
несреће
Foto: Pexels

Upozorenje na letnji saobraćajni bilans ponovo naglašava važnost oprezne vožnje tokom letnjih meseci.

Četvoro srpskih državljana izgubilo je život u Crnoj Gori, u dve odvojene nesreće u samo jednom danu, dok je u tragičnoj nesreći kod Malče u blizini Niša poginula trogodišnja devojčica.

Na temu najčešćih grešaka vozača i kako sprečiti da put do letovališta ne postane fatalan, u emisiji "Uranak" na televiziji K1 govorili su Mirko Koković iz Agencije za bezbednost saobraćaja i Milan Božović, stručnjak za saobraćajnu sigurnost.

Iako je svaki izgubljeni život previše, gledajući apsolutne brojeve, u poslednjih deset godina nije bilo značajnih promena u broju stradalih. Međutim, broj vozila u saobraćaju porastao je za oko 900.000 u odnosu na pre deset godina.

несреће
Foto: Pexels

 Analizom ovih podataka, vidimo da broj stradalih po pređenom kilometru opada, iako više vozimo i učestvujemo u saobraćaju, dok su putevi bolje infrastrukturno opremljeni, objašnjava Milan Božović. On ističe da modernizacija saobraćajne infrastrukture ima ključnu ulogu u bezbednosti.

Kada uporedimo auto-put Miloš Veliki i Ibarsku magistralu, primetno je da je broj poginulih na magistrali značajno smanjen. To je rezultat toga što se deo saobraćaja preusmerio na auto-put Miloš Veliki, koji je bezbedniji.

Ponašanje vozača na auto-putu: Gde nikako ne smemo stati
Govoreći o poslednjoj teškoj nesreći na auto-putu, Božović se osvrnuo na hronični problem ponašanja vozača. On ističe da je najveći problem nepropisno zaustavljanje na auto-putu.

Vozači moraju da se nauče da ne staju na levoj traci niti u traci za vožnju kad dođe do kvara ili zastoja. Zaustavna traka je jedino mesto gde je zaustavljanje dozvoljeno. Ako se, na primer, kamion zaustavi u traci za preticanje, vozači ne mogu da ga očekuju, što predstavlja ogroman rizik, napominje Božović.

U slučaju kvara, vozač je obavezan da odmah obezbedi vozilo, i ako je moguće, premesti ga u zaustavnu traku. Ako to nije izvodljivo, mora evakuisati putnike i prebaciti ih na sigurnu stranu, van kolovoza. Sekund nepažnje može imati kobne posledice, kaže Božović.

несреће
Foto: Pexels

Kazne u Srbiji – premale za ozbiljne prekršaje
Mirko Koković smatra da su novčane kazne u Srbiji preniske i da ne mogu dovoljno da odvrate vozače od prekršaja.

Ako, na primer, kasnim za sastanak i prekoračim brzinu za 10 do 20 km/h, kazna od 2.500 dinara me neće zaustaviti, objašnjava Koković, dodajući da su kazne u nekim drugim zemljama, poput Grčke, čak 10 do 20 puta veće.

On naglašava da sama represija neće dati rezultate, ali da kombinacija preventivnih i represivnih mera dovodi do najboljih rezultata. Očekuje se da će novi zakon, koji bi trebalo uskoro da bude usvojen, predvideti drastično veće kazne i tako doprineti većoj bezbednosti na putevima.

Srbija je tranzitna zemlja, i tokom leta kroz nju prolazi veliki broj vozila. Koković podseća na to da je 2001. godine u julu i avgustu poginulo 245 osoba, dok je 2023. godine broj žrtava pao na 76. To pokazuje da preventivne i represivne mere zajedno donose rezultate.

Prekoračenje brzine i dalje je najčešći uzrok saobraćajnih nesreća, jer svaka četvrta nesreća se događa zbog neprilagođene brzine. Alkohol je uzrok svake desete nesreće ove godine, dok je ranije bio uzrok svake sedme.

Problem predstavlja i niska upotreba sigurnosnog pojasa. Svake godine više od 100 ljudi pogine zbog nekorišćenja pojasa, a sigurno je da sigurnosni pojas smanjuje rizik od smrtnog ishoda za čak 50%.

Koković podseća da 60% roditelja koristi dečja sedišta, ali da još uvek ima prostora za napredak. Kazna za nekorišćenje dečijeg sedišta je 10.000 dinara, dok se iznos smanjuje na 5.000 ako se kazna plati u roku od osam dana.

Dečija sedišta u Grčkoj, strogi propisi
Zakon o dečjim sedištima u Grčkoj i drugim evropskim zemljama uglavnom je usklađen sa preporukama Evropske komisije. Deca niža od 135 cm i mlađa od 12 godina moraju biti u odgovarajućem sedištu ili busteru. Za decu stariju od 12 godina i višu od 135 cm dovoljan je regularan sigurnosni pojas.

Vožnja dece do 3 godine na prednjem sedištu dozvoljena je samo uz deaktivirani vazdušni jastuk, a deca do 3 godine moraju koristiti odgovarajuće dečje sedište. Kazne za prekršaje u Grčkoj mogu biti visoke, od 80 do 350 evra, uz oduzimanje vozačke dozvole.

Takođe, pušenje u vozilu u kojem se vozi dete mlađe od 12 godina u Grčkoj može dovesti do kazne od 1.500 evra i oduzimanja vozačke dozvole.

Dečija sedišta moraju odgovarati ECE standardu ili novijim propisima, a deca viša od 135 cm mogu koristiti redovni sigurnosni pojas.

 

Izvor:
Kurir.rs/K1/Blic
Piše:
Pošaljite komentar