СРПСКИ ВОЗАЧИ ОВЕ ГОДИНЕ МАСОВНО КРШЕ ЈЕДАН ПРОПИС Ова грешка у Грчкој може да вас кошта и до 350 ЕВРА, ево о чему је реч
Упозорење на летњи саобраћајни биланс поново наглашава важност опрезне вожње током летњих месеци.
Четворо српских држављана изгубило је живот у Црној Гори, у две одвојене несреће у само једном дану, док је у трагичној несрећи код Малче у близини Ниша погинула трогодишња девојчица.
На тему најчешћих грешака возача и како спречити да пут до летовалишта не постане фаталан, у емисији "Уранак" на телевизији К1 говорили су Мирко Коковић из Агенције за безбедност саобраћаја и Милан Божовић, стручњак за саобраћајну сигурност.
Иако је сваки изгубљени живот превише, гледајући апсолутне бројеве, у последњих десет година није било значајних промена у броју страдалих. Међутим, број возила у саобраћају порастао је за око 900.000 у односу на пре десет година.
Анализом ових података, видимо да број страдалих по пређеном километру опада, иако више возимо и учествујемо у саобраћају, док су путеви боље инфраструктурно опремљени, објашњава Милан Божовић. Он истиче да модернизација саобраћајне инфраструктуре има кључну улогу у безбедности.
Када упоредимо ауто-пут Милош Велики и Ибарску магистралу, приметно је да је број погинулих на магистрали значајно смањен. То је резултат тога што се део саобраћаја преусмерио на ауто-пут Милош Велики, који је безбеднији.
Понашање возача на ауто-путу: Где никако не смемо стати
Говорећи о последњој тешкој несрећи на ауто-путу, Божовић се осврнуо на хронични проблем понашања возача. Он истиче да је највећи проблем непрописно заустављање на ауто-путу.
Возачи морају да се науче да не стају на левој траци нити у траци за вожњу кад дође до квара или застоја. Зауставна трака је једино место где је заустављање дозвољено. Ако се, на пример, камион заустави у траци за претицање, возачи не могу да га очекују, што представља огроман ризик, напомиње Божовић.
У случају квара, возач је обавезан да одмах обезбеди возило, и ако је могуће, премести га у зауставну траку. Ако то није изводљиво, мора евакуисати путнике и пребацити их на сигурну страну, ван коловоза. Секунд непажње може имати кобне последице, каже Божовић.
Казне у Србији – премале за озбиљне прекршаје
Мирко Коковић сматра да су новчане казне у Србији прениске и да не могу довољно да одврате возаче од прекршаја.
Ако, на пример, касним за састанак и прекорачим брзину за 10 до 20 км/х, казна од 2.500 динара ме неће зауставити, објашњава Коковић, додајући да су казне у неким другим земљама, попут Грчке, чак 10 до 20 пута веће.
Он наглашава да сама репресија неће дати резултате, али да комбинација превентивних и репресивних мера доводи до најбољих резултата. Очекује се да ће нови закон, који би требало ускоро да буде усвојен, предвидети драстично веће казне и тако допринети већој безбедности на путевима.
Србија је транзитна земља, и током лета кроз њу пролази велики број возила. Коковић подсећа на то да је 2001. године у јулу и августу погинуло 245 особа, док је 2023. године број жртава пао на 76. То показује да превентивне и репресивне мере заједно доносе резултате.
Прекорачење брзине и даље је најчешћи узрок саобраћајних несрећа, јер свака четврта несрећа се догађа због неприлагођене брзине. Алкохол је узрок сваке десете несреће ове године, док је раније био узрок сваке седме.
Проблем представља и ниска употреба сигурносног појаса. Сваке године више од 100 људи погине због некоришћења појаса, а сигурно је да сигурносни појас смањује ризик од смртног исхода за чак 50%.
Коковић подсећа да 60% родитеља користи дечја седишта, али да још увек има простора за напредак. Казна за некоришћење дечијег седишта је 10.000 динара, док се износ смањује на 5.000 ако се казна плати у року од осам дана.
Дечија седишта у Грчкој, строги прописи
Закон о дечјим седиштима у Грчкој и другим европским земљама углавном је усклађен са препорукама Европске комисије. Деца нижа од 135 цм и млађа од 12 година морају бити у одговарајућем седишту или бустеру. За децу старију од 12 година и вишу од 135 цм довољан је регуларан сигурносни појас.
Вожња деце до 3 године на предњем седишту дозвољена је само уз деактивирани ваздушни јастук, а деца до 3 године морају користити одговарајуће дечје седиште. Казне за прекршаје у Грчкој могу бити високе, од 80 до 350 евра, уз одузимање возачке дозволе.
Такође, пушење у возилу у којем се вози дете млађе од 12 година у Грчкој може довести до казне од 1.500 евра и одузимања возачке дозволе.
Дечија седишта морају одговарати ЕЦЕ стандарду или новијим прописима, а деца виша од 135 цм могу користити редовни сигурносни појас.