dr Goran Dejanović
TRGOVINA PAŽNJOM OD BALZAKA DO MODERNOG DOBA Svet ima novi softver s istim bagovima
Zamislite scenu: prvi sastanak, muškarac nestrpljivo vadi novčanik, dok njegova saputnica nonšalantno očekuje da joj on plati račun. „Gold digerka?“ – pomislite, dok se u pozadini vrti Instagram sa influenserkama koje pažnjom trguju kao akcijama na berzi. Možemo se smejati, ali ovaj vekovni obrazac moći, zavisnosti i društvenih uloga — nije ništa novo pod suncem.
Onore de Balzak u svom romanu „Sjaj i beda kurtizana” piše o Esteri, kurtizani iz 19. veka, koja vlada muškarcima kao kraljica na šahovskoj tabli. Danas bismo je nazvali „influenserkom pre, pre influensera“ – osoba koja trguje pažnjom i ljubavlju kao da su valuta. Muškarci? Oni su često zarobljenici sopstvenih očekivanja i društvenih pritisaka, izgubljeni između želje za moći i potrebe da budu prihvaćeni.
Aristokratija Balzakovog doba podseća na uveli herbarijum – prelepa, ali polako izumiruća, boreći se za svaki dah dok buržoazija preuzima „prazna mesta“ sa blještavim bižuterijama od novca i prestiža. Danas bismo to mogli prevesti kao borbu između starih elita i novih moćnika, biznismena sa jedne strane i eko-aktivista, „novih revolucionara“ sa druge, koji menjaju pravila igre, ali često sa istim starim trikovima.
Da li smo u međuvremenu evoluirali? Balzak bi se verovatno samo nasmejao — kao što i mi često sa sarkazmom komentarišemo da se svet vrti u krug, sa novim softverom, ali sa istim, dobro poznatim bagovima.
Možda pravo pitanje nije koliko se svet menja, nego koliko mi možemo da naučimo iz tih večitih obrazaca. Balzak nas poziva da ga ponovo čitamo, ne kao prašnjavi klasik, nego kao priručnik za razumevanje naših sopstvenih drama.
Pa, šta kažete? Da li ćemo dozvoliti da nas ta stara priča nauči nečemu novom, ili ćemo nastaviti da vrtimo istu ploču, očekujući drugačiju melodiju?
dr Goran Dejanović