TEMA „DNEVNIKA”
MOTOCIKLISTI U SMRTNOJ OPASNOSTI Leto počinje, rizik raste VOZAČI DVOTOČKAŠA NAJRANJIVIJA KATEGORIJA U SAOBRAĆAJU
S lepim vremenom na ulicama i putevima u Srbiji sve je više vozača dvotočkaša, što donosi i veći rizik u saobraćaju, tako da ne treba da čudi činjenica da tokom proleća i leta najviše stradaju motociklisti i vozači mopeda.
Tokom prošle godine život je izgubilo njih 69, a kako navode u Ministarstvu unutrašnjih poslova, najčešći razlozi bili su brzina, rizični manevri i to što ih drugi vozači ne vide na vreme.
Vozači i putnici dvotočkaša su jedna od najranjivijih kategorija učesnika u saobraćaju, a dosadašnja istraživanja su pokazala da je zbog povoljnijih uslova za vožnju, najviše stradalih motociklista u julu.
Statistika pokazuje da vozači skutera ili motora u Srbiji imaju 250 puta veću mogućnost za pogibiju nego da isto prevozno sredstvo voze u Evropskoj uniji jer je vozačka kultura u Srbiji daleko ispod standarda.
Najčešći uzrok saobraćajnih nezgoda u kojima učestvuju motociklisti je neustupanje prvenstva prolaza motociklisti prilikom bočnog uključivanja na put s prvenstvom prolaza.
Dosadašnja istraživanja su pokazala da je zbog povoljnijih uslova za vožnju, najviše stradalih motociklista u julu
Na povećan broj nezgoda u kojima stradaju motociklisti utiče i neprilagođena brzina, preticanje, neraščišćeni putevi, neodgovarajuća oprema, alkohol, ali i slaba edukacija vozača.
Veliki broj udesa posledica je činjenice da vozači često previde motocikliste ili ih jednostavno ne vide. Zato, kažu stručnjaci, treba imati što uočljiviju garderobu i zaštitnu opremu. Takođe, vozači automobila treba da budu posebno obazrivi, što, naravno, ne oslobađa vozače motocikala obaveze da preduzimaju određene preventivne mere.
Poginuo u Zrenjaninu
Poslednji slučaj nesreće u kojoj je poginuo vozač motocikla dogodio se u nedelju u Zrenjaninu prilikom sudara automobila i motora. Do tragedije je došlo kada je, kako se sumnja, LJ. Ć. (71) iz okoline Novog Bečeja, oko 5.40 časova, na raskrsnici ulica Žarka Zrenjanina i Voje Tankosića, automobilom marke golf naleteo na motocikl jamaha, kojim je upravljao četrdesetogodišnji muškarac, koji je usled zadobijenih povreda preminuo na licu mesta.
S druge strane, motociklisti moraju da budu svesni toga da ostali učesnici u saobraćaju ne očekuju znatno brže kretanje nego što je dozvoljeno na određenom delu puta ili naselju. Takođe, moraju sebe maksimalno da zaštite, odnosno da nose kacigu, da je zakopčaju i da nose zaštitnu opremu. Među značajnim rizicima je i preticanje s desne strane, kao i provlačenje između kolona vozila, takozvana cik-cak vožnja.
Bajkeri moraju uvek da imaju na umu da im je šansa da se povrede u saobraćaju 45 puta veća nego vozačima automobila, tako da obavezno moraju da prate situaciju oko sebe.
Ponekad vozači automobila ne paze na motore, razgovaraju telefonom, pričaju sa sagovornicima ili jednostavno ne gledaju u retrovizor. To su njihove greške koje vozači motocikala moraju da budu spremni nekako da isprave.
Za čuvanje bezbednosti tokom vožnje najvažnija je koncentracija vozača, odgovarajuća oprema i poštovanje propisa, a pojedine greške koje se mere u sekundama mogu biti kobne.
Iz Ministarstva unutrašnjih poslova svakodnevno apeluju na sve učesnike u saobraćaju kako bi se očuvala bezbednost. Oni svake godine ukazuju vozačima autobusa, putničkih i teretnih vozila da u periodu kada se intenzivira moto sezona obrate posebnu pažnju na motocikliste i mopediste, te da poštuju pravila saobraćaja i postavljenu saobraćajnu signalizaciju.