"GRANDE PANDA" PUTUJE IZ KRAGUJEVCA SVUDA PO SVETU Broj radnika u fabrici UTROSTRUČEN, evo koliko vozila dnevno naprave!
U poslednjem periodu beleži se veliko interesovanje za "grande pandu" iz Kragujevca, a dnevna proizvodnja "Stelantisa" je oko 500 vozila, usled čega je sa radom počela i treća smena.
Za manje od godinu i po dana od pokretanja proizvodnje "grande pande", broj radnika u kragujevačkoj fabrici automobila je utrostručen.
Velika potražnja za tim vozilom u hibridnoj i električnoj verziji uslovila je pokretanje treće smene za rad. I dok "Stelantis" u svetu otpušta, u Srbiji traži radnike, a proizvodnja automobila znatno utiče na izvoz zemlje.
Kako je rečeno u kompaniji, "grande panda" u hibridnoj i električnoj verziji strateški je model "Stelantisa". Najiščekivaniji automobil u 2025. godini, prema pisanju italijanskih medija, dobro je dočekan na tržištu. Potražnja za njim dovela je i do pokretanja treće proizvodne smene.
Ivan Ristić, predsednik Samostalnog sindikata FCA Srbija, kaže:
- Treba da prođe jedno izvesno vreme da ti radnici budu u potpunosti obučeni da bi ta smena bila potpuno operativna. Ja se nadam da će to da bude do kraja ove kalendarske godine. To znači da će ući u rotaciju sa ostale dve smene koje sad trenutno rade u 'Fijatu' - kaže Ristić.
To je oko 3.000 radnika koji još ne mogu da dostignu planiranu proizvodnju od 500 vozila dnevno. Zbog toga se i uvodi treća smena.
U kragujevačkoj fabrici pored domaćeg kadra, angažovano je oko 300 stranih radnika od ukupno oko 2.800 zaposlenih, potvrđeno je iz Samostalnog sindikata te kompanije. Predsednik
Samostalnog sindikata potvrdio je da se formira treća smena, ali još uvek ne u punom kapacitetu.
- Među strancima je oko sto radnika iz Nepala i Bangladeša, koji su zaposleni uz posredovanje agencija za zapošljavanje. U sindikatu su rekli da oni rade uglavnom u montaži na fizički zahtevnim radnim mestima. U našoj fabrici su na ispomoći i radnici "Stelantisovih" fabrika u Evropi, a najviše je Italijana i Španaca, nešto Poljaka i oko 90 Marokanaca, koji su angažovani za proizvodnju "grande pande" preko međunarodnih agencija - rekao je Ristić i dodao:
- Mi smo multinacionalna kompanija i sasvim je uobičajeno da radnici "Stelantisovih" fabrika iz drugih zemalja dolaze kod nas, kao što su naši radnici svojevremeno odlazili u Slovačku.
Očekuje se da će sa povećanjem proizvodnje i prodaje doći i do rasta plata. Uskoro će početi pregovori sindikata sa poslovodstvom o povećanju zarada u narednoj godini, kao i o isplati novogodišnjih bonusa radnicima.
Veća zarada
Ristić kaže da je nedavno, nakon opšteg povećanja minimalca u Srbiji, došlo i do korekcije zarada zaposlenih u kragujevačkoj fabrici automobila linearnim rastom za sve platne razrede u bruto iznosu od 7.300 dinara. On dodaje da su, inače, najniže plate u fabrici veće od minimalne zarade.
Osim elektromodela "grande pande", koji čini okosnicu i najveći deo proizvodnje, sa montažnih traka kragujevačke fabrike silazi i jedan broj "sitroena" na električni pogon, koji čine oko deset procenata ukupne produkcije vozila.
A broj automobila proizvedenih u FCA Srbija, prema rečima Ristića, svakoga dana je u porastu.
Ekonomista Goran Puzić kaže za Informer da je svaka strana investicija veoma važna.
- Jasno je da državno rukovodstvo Srbije vodi računa o interesima građana. Svako strano ulaganje je dobro za našu ekonomiju. Mi smo svedoci činjenice da se izvoz i te kako povećao, te se samim tim uvodi treća smena. Ukoliko uporedimo kako je Kragujevac nekada radio i živeo i kakva je situacija danas, doći ćemo do jasnog zaključka - životni standard se znatno poboljšao. Iskoristiću malo teže reči i reći da je Kragujevac nekada bio grad gladi, u vreme kada se raspala 'Zastava'. Međutim, sada imamo dosta novih fabrika, standard raste. Takođe, Kragujevčani ne troše novac samo u Kragujevcu, već i u Beogradu, Novom Sadu, Malom Mokrom Lugu, srpskim banjama, a to je vrlo bitno za razvoj ekonomije jedne zemlje - napomenuo je Puzić.
Naručivanje dostupno u Francuskoj i Holandiji
Prve električne "fiat pande", koje su proizvedene u Kragujevcu, u februaru ove godine izašle su sa proizvodne trake i poslate su za izvoz!
Ovaj model električnog vozila za sada je dostupna za naručivanje u Francuskoj i Holandiji, a njihova cena je oko 25.000 evra. "Stelantis" je na svom sajtu naveo da će se kasnije prodaja kragujevačke "pande" proširiti i na druga tržišta i druge regione.
Građani naše zemlje moći će da koriste pomoć države u vidu sredstava za podršku kupovine električnih vozila, mere koja se već primenjuje. Podsetimo, kao jedna od mera države za unapređenje kvaliteta vazduha i životne sredine bila je i ta da ministarstvo obezbedi sredstva za podršku kupovini električnih vozila, a među njima je i "grande panda".