NIŽE KAMATE OBRADOVALE SU GRAĐANE, A ZBOG OVE OLAKŠICE DRŽAVE TEK ĆE ODAHNUTI KORISNICI KREDITA! Evo šta predviđa novi zakon i šta da uradite ako ne možete da plaćate rate
Usvajanje novog Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga predstavlja jedan od najvažnijih koraka ka unapređenju prava građana i jačanju poverenja u finansijski sektor.
Jedna od najznačajnija novina, o kojoj se i najviše govorilo, jeste ograničenje kamatnih stopa.. ali pored toga novina, u zakonu koji je stupio na snagu a na koju nije obraćena velik apažnja, jesu i predviđene olakšice za korisnike koji ne mogu da otplate kredite pod postojećim uslovima.
„U situacijama kada se kredit teško otplaćuje zbog gubitka posla, bolesti ili druge životne okolnosti na koje korisnik kredita ne može da utiče, banka mora da ponudi određene olakšice u otplati kredita. Olakšice podrazumevaju nagodbe poput smanjenja kamatne stope, delimičan oprost duga po osnovu kamate, refinansiranje kredita pod povoljnijim uslovima, kao i mnoge druge mehanizme koje banka i korisnik utvrde kao odgovarajuće”, rekao je Đorđe Gojković iz Sektora za zaštitu korisnika finansijskih usluga Narodne banke Srbije .
Olakšice podrazumevaju nagodbe poput smanjenja kamatne stope, delimičan oprost duga po osnovu kamate
Prema njegovim rečima, od naročite važnosti jeste odredba koja reguliše situaciju u kojoj korisnik stambenog kredita ne može da otplati kredit. U takvim situacijama korisnicima je data mogućnost da samostalno prodaju nepokretnost, postižući tako što veću cenu radi izmirenja duga, što, nažalost, u javnoj prodaji u izvršnom postupku nekada nije slučaj. On je istakao da za slučaj da korisnik ne može ili ne želi samostalno da proda nepokretnost radi namirenja druga, može odabrati da banci prenese pravo svojine i na taj način izmiri dug, nezavisno od toga za koliku cenu banka kasnije može prodati tu nepokretnost.
On je podsetio i na to da su novim zakonom korisnici zaštićeni u svakoj fazi korišćenja određene finansijske usluge. „Čak i pre zaključenja ugovora, korisnici su zaštićeni normama koje regulišu oglašavanje finansijskih usluga i prakse unakrsne prodaje finansijskih usluga. Tim odredbama znatno je umanjena asimetrija informacija između davalaca finansijskih usluga i korisnika”, istakao je on.
Đorđe Gojković ističe da, kako bi se izbegle situacije u kojoj korisnici, bilo zbog nedovoljno, bilo zbog previše informacija, donose odluku koja im nije u najboljem interesu, davaocima usluga zabranjeno je da reklamiraju proizvode i usluge tako da korisnika dovode u zabludu. „Isto tako, korisnik pre potpisivanja ugovora ima pravo da dobije opšte informacije u bilo kom trenutku u pisanoj formi i na način za koji se opredeli”, rekao je on.
Posredovanje NBS
Đorđe Gojković je istakao da zaštita korisnika ne bi bila potpuna bez mehanizama za rešavanje spornih odnosa, koji se ponekad nužno javljaju.
Dobro poznat mehanizam posredovanja pred Narodnom bankom Srbije i postupak po pritužbi Zakonom su dodatno unapređeni radi rešenja spornog odnosa između banke i korisnika na besplatan, efikasan, fleksibilan i pravedan način, rekoa je Gojković.
Takođe, podsetio je na to da je prvi put u našem pravu zabranjena takozvana praksa vezivanja usluga. To znači da banke ne smeju, osim izuzetno, korisnike uslovljavati, tj. obavezivati da uz uslugu koja im je potrebna koriste i neku drugu uslugu.
Posebnu pažnju javnosti privukla je odredba koja podrazumeva da su prvi put u našem pravu regulisane savetodavne usluge koje banka može da pruža svojim klijentima. „Banke sada mogu korisnicima davati preporuke povodom bankarskih usluga, pri čemu se preporuke definišu u najboljem interesu korisnika, a na osnovu procene finansijske situacije i potrebe korisnika.
Savetodavne usluge mogu pružati isključivo banke u pogledu bankarskih proizvoda koje nude na tržištu, koristeći tako svoja profesionalna znanja i veštine da bi pomogle korisniku pri donošenju važnih ekonomskih odluka”, izjavio je Gojković.