Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

TEMA „DNEVNIKA”

STANICE POD LUPOM Železnica raspisala tender za kontrolu PROVERAVA SE STABILNOST ZDANJA DUŽ BRZE PRUGE NOVI SAD - SUBOTICA

08.05.2025. 07:56 09:30
Izvor:
Dnevnik
станице
Foto: Dnevnik / Železnice Srbije

Pod lupom stare stanice: Proverava se stabilnost zdanja duž brze pruge Novi Sad – Subotica

Za pet železničkih stanica na deonici brze pruge od Novog Sada do Subotice „Infrastruktura železnice Srbije” raspisala je tender za izradu elaborata o proveri statičke stabilnosti. Reč je o staničnim zgradama u Subotici, Bačkoj Topoli, Naumovićevu, Žedniku i Kisaču.

Kako se navodi u tenderskoj dokumentaciji, u prethodnom periodu, u okviru projekta modernizacije, rekonstrukcije i izgradnje pruge na deonici  Novi Sad - Subotica - državna granica (Kelebija), rekonstruisani su stanični objekti u tim mestima, a s obzirom na to da su nadležni građevinski inspektori Ministarstva građevinarstva i infrastrukture nakon inspekcijskog nadzora izdali naredbe da se proveri statička stabilnosti objekata, potrebno je u najkraćem mogućem roku izraditi elaborate o proveri njihove statičke stabilnosti.      

Nadležni građevinski inspektori Ministarstva građevinarstva i infrastrukture nakon inspekcijskog nadzora izdali naredbe da se proveri statička stabilnosti objekata, te je potrebno  u najkraćem mogućem roku izraditi elaborate  o proveri njihove statičke stabilnosti

кисач
Foto: Železnice Srbije

Tender za izradu elaborata ističe 13. maja, a većina objekata građena je krajem 19. veka i nalazi se pod zaštitom države kao spomenik kulture.

Subotica: Šta je sve obnovljeno

Subotička železnička stanica, prema podacima iz tendera,  izgrađena je 1882. godine i uživa zaštitu kao nepokretno kulturno dobro. Do sada je u nekoliko navrata bila predmet delimične rekonstrucije i adaptacije u vidu funkcionalnih i enterijerskih promena ili sanacije fasadnih i krovnih površina. Njena ukupna bruto površina je 4.728 metara kvadratnih.

Prilikom  izgradnje brze pruge od Novog Sada do Subotice, koja još nije predata investitoru i puštena u rad, po projektu rekonstrukcije, u subotičkoj staničnoj zgradi  prostori namenjeni putnicima - vestibil sa biletarnicama, čekaonice, toaleti, garderoba za prtljag i slično, predviđeni su u centralnom delu objekta. U prostorima i prostorijama u prizemlju i na spratu  kojima se dodeljuje namena u skladu sa novim tehnološko-funkcionalnim zahtevima, zbog smeštaja novih sadržaja i opreme, bile su predviđene  građevinske intervencije u obimu koji je za to neophodan, kao što su promena položaja otvora, pomeranje pregradnih zidova, uvođenje novih sanitarnih prostorija.

Intervencije unutar objekta osim prenamene prostorostorija, predviđale su i promene u unutrašnjoj, fizičkoj strukturi pojedinih prostornih celina, u horizontalnom i vertikalnom smislu. 

воз
Foto: Dnevnik

Stanična zgrada u Bačkoj Topoli je pod zaštitom zavoda za zaštitu kulture Subotica, a njena ukupna bruto površina iznosi 237 metara kvadratnih. Kao dobro pod prethodnom zaštitom, zavod je izdao uslove za preuzimanje mera tehničke zaštite, po kojima se moglo pristupiti izradi projekta rekonstrukcije i adaptacije objekta. 

Tender za izradu elaborata ističe 13. maja, a većina objekata građena je krajem 19. veka i nalazi se pod zaštitom države kao spomenik kulture

Projektom rekonstrukcije i adaptacije stanične zgrade bila je  predviđena  adaptacija prostora u cilju prilagođavanja planiranoj nameni, prema novim tehnološkim zahtevima koji se odnose na smeštaj dodatnih sadržaja. Objekat prem uslovima Zavoda za zaštitu spomenika Subotice, je trebalo da zadrži gabarit i izgled, orginalne materijale, konstruktivne i dekorativne elemente arhitekture i arhitektonskih i funkcionalnih karakteristika enterijera i eksterijera. 

Sadržaji su u potpunosti projektovani u postojećim gabaritima. Prizemlje je predviđeno za kompletnu rekonstrukciju i adaptaciju prema funkcionalnim, tehnološkim zahtevima i u skladu sa važećim propisima. Prilikom obilaska objekta utvrđeno je da je drveno stepenište u veoma lošem stanju, kao i da postoji vlaga u podrumskoj etaži, te je  projektom obuhvaćena izrada novog armirano betonskog stepeništa od podruma do sprata  i izrada nove armirano betonske ploče podruma, sa postavljanjem hidroizolacionog sloja.

Reč je o staničnim zgradama u Subotici, Bačkoj Topoli, Naumovićevu, Žedniku i Kisaču

Stanica u Naumovićevu izgrađena je tokom prve decenije 20. veka i pod zaštitom je Međuopštinskog zavoda za zaštitu spomenika kulture Subotica. Njena rekonstrukcija je predviđala intervencije na fasadnom omotaču objekta, dok unutrašnji prostor nije trebalo da bude predmet intervencije osim onoliko  koliko je to neophodno. Kako bi se kvalitetno izvelo planirano prekidanje kapilarne vlage, koje se obavlja s unutrašnje strane objekta, navedeno je da je bilo neophodno  predvideti i određene radove u unutrašnjosti. 

воз
Foto: Dnevnik

Ugradnja horizontalne i vertikalne hidroizolacije kao i prekidanje kapilarne vlage predviđa se iako na licu mesta nije konstatovana ugroženost objekta vodom i vlagom, jer se želela izbeći eventualna pojava takvih problema i narednim godinama. Objekat stanične zgrade u Žedniku podignut je 1943. godine, na mestu dotadašnje stanične zgrade koja je oštećena početkom Drugog svetskog rata. Pod zaštitom kao spomenik kulture, a njena bruto površina je 823 kvadratnih. 

Pod lupom mostovi i tuneli 

„Infrastruktura železnice Srbije raspisala je i tender za analizu stanja mostova i tunela sa predlogom mera za sanaciju.

Kako se navodi u tenderskoj dokumentaciji, predviđa se pregled mosta preko Save u Beogradu na pruzi 101, odnosno pruzi Beograd centar - Stara Pazova - Šid - državna granica - Tovarnik, a  traži se i sveobuhvatni pregled prilazne konstrukcije i sa beogradske i sa novobeogradske strane železničkog mosta preko Save sa ispitivanjem pod probnim opterećenjem i ocenom podobnosti za upotrebu.

Traži se i kompletan pregled tri manje mostovske konstrukcije od Beograda do Zemuna na pruzi 101 sa ispitivanjem pod probnim opterećenjem i ocenom podobnosti za upotrebu, kao i izrada elaborata o  stanju tunela „Bežanijska kosa“.

Rok za podnošenje ponuda je 4. jun u 12 časova za kada je zakazano i otvaranje ponuda. Ponude moraju biti važeće 60 dana od otvaranja.

Most je čelične konstrukcije na sedam stubova i otvoren je za upotrebu 1980.

Predmet intervencije u toj stanici bili su fasadni zidovi, krovni pokrivač i fasadna stolarija. Stanična zgrada u Kisaču pod zaštitom je Zavoda za zaštitu spomenika kulture grada Novog Sada. Idejnim projektom je bila predviđena rekonstrukcija i sanacija fasade, što je podrazumevalo zamenu krovnog pokrivača, limarije, spoljne stolarije, uključujući i fasadu. Kod ove stanice bila je predviđena promena namena i po tome bi ona trebalo da se koristi u komercijalne, kulturno-istorijske ili druge svrhe. Funkcija otpravnika vozova se izmešta u dograđeni deo objekta SS i TK. Projektom je predviđeno i uređenje partera oko objekta stanične zgrade i objekta za SS i TK, popločavanje staničnog platoa, novi mobilijar, uređenje zelenih površina, parking, što je i realizovano.

Izvor:
Dnevnik
Pošaljite komentar