Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Tema Dnevnika: Ukradena vozila najčešće završavaju na auto-otpadu

12.07.2021. 11:06 11:08
Piše:
Foto: MUP / arhiva/ Jedan od otpada rezervnih delova

Automobil koji je vozila srpska državljanka zaplenila je mađarska policija jer ga potražuju austrijske vlasti.

Državljanka Srbije pojavila se prošle nedelje na graničnom prelazu Reske, na izlazu iz Mađarske, u vozilu ford renyer, s austrijskim registarskim oznakama. Nakon provere dokumenata u Šengenskom informa-

cionom sistemu, policajci su utvrdili da automobil potražuju austrijske vlasti. Policajci županije Čongrad-Čanad zaplenili su vozilo čija je vrednost procenjena na 35.000 evra.

Krađe vozila inostrane proizvodnje događaju se godina. Najviše se kradu vozila marke folksvagen, kao i audi, reno i opel. Neprestana potražnja za delovima i manji pad vrednosti folskvagenovih automobila tokom proteklih godina uticali su na to da ova vozila najčešće kradu. Neprekidni razvoj tehnologija za izradu i proizvodnju motornih vozila povećao je njihovu vrednost, dok je učinioce tih krivična dela osposobio da te aktivnosti pretvore u zanat, zbog čega se često formiraju grupe koju su manje ili više organizovane.


Smanjen lopovluk na domaćem sivom tržištu

Nastavlja se tendencija blagog smanjenja broja ukradenih vozila na teritoriji Republike Srbije. Godine 2018, ukradeno je 2.038 motornih vozila, što je za 17 posto manje nego 2015. godine, konstatuje se u dokumentu MUP-a.

Dnevni prosek ukradenih vozila u 2018. godini bio je 5,6, za razliku od 2015.  kada je iznosio 6,7.

U strukturi ukradenih vozila i dalje je najviše putničkih – 83,3 posto, s tim što se i ovaj broj smanjuje u 2018. godini za 14 posto u odnosu na 2017. godinu. Primetno je i povećanje krađe teretnih vozila za 18 posto u 2018. godini u odnosu na prethodnu godinu.


- Prihodi stečeni ovim krivičnom delom mogu biti visoki, dok se vozila ukradena u zemljama Zapadne Evrope krijumčare preko Mađarske i Hrvatske na teritoriju Republike Srbije, odakle se dalje odvoze u različite pravce – ka Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini, Bugarskoj i Severnoj Makedoniji ili se preko Rumunije i Moldavije krijumčare u Rusiju i u Ukrajinu - ukazuje se u studiji MUP-a “Procena pretnji od teškog i organizovanog kriminala”.

U dokumentu, koji se izrađuje sva četiri godine, ukazuje se da se deo vozila transportuje na područje AP KiM, gde se ukradena vozila razmenjuju za drogu ili dalje krijumčare ka Albaniji. Manji broj vozila završava na teritoriji Bliskog istoka. Luksuzna vozila, ukradena na teritoriji Hrvatske, Slovenije ili Bosne i Hercegovine, s već falsifikovanim brojevima šasije i falsifikovanom pratećom saobraćajnom dokumentacijom krijumčare se i prodaju na teritoriji Republike Srbije. Jedan deo ukradenih vozila se rasklapa na delove na otpadima ili u  garažama, zbog čega im se gubi svaki trag, a vlasnicima umanjuje mogućnost da pronađu svoje vozilo.

Policija ukazuje da veliki problem i dalje predstavlja promet polovnih delova koji potiču s vozila pribavljenih krivičnim delima, jer se kupoprodaja obavlja preko specijalizovanih sajtova za oglašavanje na internetu, a isporuka preko kurirskih službi ili korišćenjem servisa brze pošte. Celokupan promet ostvaren na taj način ostaje u tzv. sivoj zoni, odnosno fizička i pravna lica koja se time bave ne prijavljuju tako stečene prihode.

Zemlje EU su primarni izvor ukradenih vozila, s tim što su klasične krađe sve ređe jer se znatan broj vozila visoke klase oduzima utajom ili prevarom na štetu rentakar agencija i lizing kompanija, najčešće u Italiji, Austriji i Nemačkoj. Za te aktivnosti koristi se originalna ili, u retkim slučajevima, falsifikovana dokumentacija.

Iznajmljena vozila se dovoze u Srbiju, rastavljaju na delove i prodaju.  Tokom 2018. godine podnete su krivične prijave protiv 11 lica (dvoje državljana Italije), koja su od druge polovine 2015. godine do marta 2018. godine iznajmljivala više vozila u različitim agencijama u Italiji, koja su nakon toga dovozila u Srbiju, rastavljala ih na delove i prodavala u svojim preduzetničkim radnjama ili preko oglasa na internetu, stekavši, na taj način, imovinsku korist u iznosu od približno 10,2 miliona dinara (više od 86.000 evra).

Srbija je tranzitna zemlja za vozila ukradena u zemljama EU. Godine 2018. otkrivena je organizovana kriminalna grupa koja je krala autobuse u zemljama EU i krijumčarila ih u zemlje Bliskog istoka. Na ukradenim autobusima u zemljama EU menjane su identifikacione oznake, a na teritoriji Republike Srbije izrađivana falsifikovana dokumentacija, koja je korišćena prilikom krijumčarenja.

Jedan od sve izraženijih načina krađe vozila, koji primenjuju OKG, jeste korišćenje sofisticirane opreme i moderne tehnologije, kojima se efikasno savladavaju mehaničke i elektronske prepreke. Zahvaljujući pojavi tih alata, promene na vozilu nakon izvršenog krivičnog dela često podrazumevaju promenu konfiguracije kompjutera motora. U tu svrhu se koriste kodirani ključevi ili specijalno napravljeni alati, među kojima je najzastupljeniji turbodekoder, mehanički fleksibilni ključ pomoću kojeg se za manje od deset sekundi i bez ikakvog oštećenja otključava i zaključava svaka brava na vratima vozila.

Koristi se i elektronski uređaj za startovanje vozila na osnovu očitanog elektronskog koda kompjutera motora, koji se nakon toga učitava u blanko ključ.

Na vozilima koja ne koriste klasičan ključ već dugme start/ stop, postupak krađe je još lakši. Tokom 2017. godine, na teritoriji Republike Srbije pojavio se potpuno novi uređaj pod nazivom Smart key emergency start system Njave 2. Za otvaranje vozila iz programa folksvagen i audi izvršioci koriste uređaj Prodekoder Legend, a za audi program i dekoder oznake A60081. 79 je strah od zaprećene kazne minimalan.

Kada je reč o budućim tendencijama u oblasti krađe i krijumčarenja ukradenih vozila, može se reći da će Srbija i ubuduće biti zemlja odredišta, ali i tranzita za vozila koja se kradu u zemljama EU ili koja se krijumčare iz tih zemalja. To će uticati i na prateće kriminalne delatnosti u vezi s krađom vozila, kao što je izrada falsifikovane dokumentacije.

- Postoji velika verovatnoća izmeštanja navedenih kriminalnih aktivnosti van teritorije Republike Srbije, s ciljem maksimalnog smanjenja rizika od otkrivanja prilikom transporta ukradenih vozila. To se, pre svega, odnosi na obezbeđivanje prostora za prikrivanje ukradenih vozila i angažovanja tzv. specijalista za izmenu identifikacionih oznaka na ukradenim vozilima - upozorava MUP..

Tendencije u oblasti krivičnih dela u vezi s krađom vozila zavisiće i od potražnje za polovnim rezervnim delovima, s tim što se u dogledno vreme na tržištu polovnih rezervnih delova ne očekuju bitnije promene. Tome pogoduje i činjenica da su zemlje Zapadnog Balkana, zbog slabije kupovne moći stanovništva, veliko tržište polovnih vozila i polovnih delova za vozila.

M. Bozokin

Piše:
Pošaljite komentar