„DNEVNIK” U ITALIJI SA HOROM „HAŠIRA” Pesmom preko granica: Kako su dirnuli srca publike u Italiji
Nedavna italijanska turneja koju je Hor Jevrejske opštine u Novom Sadu „Hašira“ ostvario u drugoj julskoj dekadi, čini se do sada najnapornijom i najraznovrsnijom, a u izvesnom smislu i najbogatijom, pa i najuspešnijom.
Dobro pripremljen, organizovan i motivisan pevački kolektiv bio je gost poznatog, skoro dve decenije starog Međunarodnog horskog festivala „Verona Garda Estate“, koji je okupio 22 vokalna sastava iz celog sveta, najviše iz Evrope, i razume se, Italije. Naša „Hašira“ nastupala je u periodu od 10. do 14. jula, muzicirajući na četiri koncerta koji su kombinovali učesnike iz Belgije, Australije, Amerike i Holandije.
Zanimljivost festivala leži i u njegovoj teritorijalnoj razuđenosti, budući da je situiran u manjim, odreda pitoresknim mestima na obali i bližoj okolini jezera Garda. Budući da su koncerti „Hašire“ održani upravo u završnim festivalskim danima, verujemo da će, sudeći po prijemu publike, ali i po raznolikosti, posebno autentičnosti, prvenstveno tradicionalnog, ponajviše svetovnog jevrejskog repertoara (ali i srpske i ruske duhovne muzike), ostati zabeleženi kao njegovi značajniji programski i interpretativni uspesi i dometi.
I ovog puta, izvanredna dirigentkinja Vesna Kesić Krsmanović je sa svojim pevačima ostvarila pravi podvig, ne samo zato što je za svaki od četiri koncerta znalački odabrala i s njima uvežbala potpuno različit program (ukupno 32 kompozicije, od kojih je i dosta novih), nego i što je i sama, svojim stavom, autoritetom, iskustvom i besprekornom školom „pravog“ dirigenta, ostavila upečatljiv utisak i na svoje kolege koje su vodile pomenuta četiri hora s kojima se su Novosađani smenjivali.
Takav utisak stekli smo već na ceremoniji otvaranja završnice festivala u Peskjeri del Garda, a ubrzo potvrdili i na prvom koncertu u mestu Lacize u veronskom okrugu. Pevanje u njegovoj parohijskoj crkvi bilo je sofisticirano, s pravom merom senzibiliteta i izražajnosti, uz diskretnu, ali tonski toplu i muzikalnu podršku mlade pijanistkinje Jovane Varagić i delikatno „zveckanje“ sitnih udaraljki Vladimira Stojkovića, i, kao i uvek, vrlo dirljiv emotivni doprinos kristalno čistog soprana Milice Palček.
Posebna duhovnost krasila je veče u bazilici malog naselja Poco, gde je drugi koncert našeg hora bio i svojevrsna posveta zahvalnosti njegovom nekadašnjem, tragično nastra-
dalom prvom solisti, divnom čoveku, velikom umetniku, tenoru i kantoru Nikoli Davidu, s akcentom na pesmi „Avinu malkeinu“, s ponovo čarobnim solističkim nastupanjem Milice Palček, uz potresne tužbaličke odgovore celog hora. Dubok je bio i ukupni interpretativni i slušalački doživljaj i ostalih kompozicija, s takođe angažovanim i veoma osećajnim uplivom soprana Danijele Milosavljević.
Novi izazov „Hašira“ je prihvatila na misi u crkvi grada Porta di Lenjaga u kojoj je učestvovala zajedno s belgijskim horom i tri „svoje“ numere, sa naglašenim, fino iznijansiranim, vodećim baritonskim solom svog mlađeg člana Alekseja Darabuca, u molitvi „Tov lehodos“. Potom je priredila i treći koncert u istom hramu, sada ponovo sa svojom stalnom, već 25 godina prisutnom, uvaženom klavirskom saradnicom Julijom Bal.
Najzad, završna ceremonija, koja je okupila svih pet horova u prepunoj crkvi bajkovitog planinskog sela San Bortolo, bila je sigurno za sve učesnike ovog dela međunarodnog horskog festivala „Verona Garda Estate“ i najatraktivnija. Naročito, čini nam se, upravo za naše „haširce“, čije je nadahnuto predstavljanje, posebno odlomaka iz „Violiniste na krovu“ pod sigurnim i energičnim vođstvom Vesne Kesić Krsmanović praćeno pravim skandiranjem, pa i zajedničkim pevanjem celog auditorijuma.
Marija Adamov