Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

RADNE SOBE KAO PROSTOR KNJIŽEVNOG STVARANJA Atelje tišine

13.07.2025. 09:20 09:27
Piše:
Izvor:
Milica Milošević
а
Foto: privatna arhiva / Stevan Kragujević

Između četiri zida radne sobe ne stvaraju se samo rečenice – tamo se oblikuje i sam pisac.

U tom tihom i mirnom prostoru, gde svetlost pada pod tačno određenim uglom, a papiri dišu istim ritmom kao i misli, nastaju svetovi. Radna soba nije tek nameštaj i zidovi – ona je unutrašnji pejzaž, ogledalo duha i utočište od buke stvarnosti. Tu, u tišini, reč postaje svet, a svet reč.

Pisac je sam sa svojim predmetima: sa pisaćom mašinom, mirisom knjiga, fotografijom na polici, mastionicom, lampom. Svaki predmet ima svoju priču, a svaka navika postaje ritual. Tu gde su nekad nastajale misli, danas hodamo polako, kao kroz muzej tišine, slušajući eho rečenice koja se još nije sasvim ugasila.

Милица Милошевић
Foto: privatna arhiva

Istorijski gledano, radne sobe velikih pisaca poput Ive Andrića, Isidore Sekulić ili Danila Kiša, odavno su prerasle u kulturne topose – prostor gde predmeti dobijaju značenje relikvija, a tišina zvuči poput prve rečenice nove priče.

Neke sobe ušle su u legendu — kao Prustova u Parizu, obložena plutom, gde je mrak bio preduslov pamćenja, ili Andrićeva, u kojoj je tišina imala težinu reči. Te sobe nisu samo scene pisanja već i memorijalni prostori, nosioci sećanja i produžetak biografije. Danas, muzealizacijom domova istaknutih pisaca, radne sobe se pretvaraju u prostore kulturnog pamćenja.

Radna soba Ive Andrića, smeštena u stanu na Andrićevom vencu, predstavlja oličenje njegovog književnog stila – uredna, asketska, tiha. Sa više od 4.500 knjiga i pisaćim stolom okrenutim prema svetlosti prozora, ovaj prostor nije bio samo mesto rada, već i duboke unutrašnje discipline. Iako o svojoj sobi nije pisao direktno, njegov odnos prema redu, osami i istoriji duboko je utkan u svaki red njegovih knjiga.

Sasvim drugačiju atmosferu nosi radna soba Branka Ćopića — prostorija ispunjena toplinom, uspomenama i predmetima iz svih krajeva Jugoslavije. Ćopićev pisaći sto gledao je prema gradu, a stara mašina, fotografije i suveniri stvarali su prostor pun života i emocija. Njegova soba bila je odraz humora, nostalgije i tragike, baš kao i njegova proza – duboko lična i iskrena, sa stalnom potrebom za vezom sa ljudima, mestima i sećanjima.

Sa mašinom „Olympia“, rukopisima, rečnicima i ceduljicama, soba Danila Kiša je ličila na kabinet arhivatora. Kiš je tu živeo između sveta i književnosti, a radni sto mu je bio granica — linija povlačenja u duboku istinu memorije.

Иво Андрић у свом радном простору
Foto: Stevan Kragujević

Kreativni prostor Desanke Maksimović bio je ispunjen svetlošću, tišinom i unutrašnjim mirom – baš kao i njena poezija. U stanu u Beogradu i u kući u Brankovini, njena soba svedočila je o dubokoj povezanosti sa prirodom, etikom i jednostavnošću. Sa drvenim stolom, lampom, rukopisima i pogledom na dvorište, ovaj skromni ambijent bio je intimno utočište u kome su nastale neke od najznačajnijih pesama srpske književnosti. Danas, njena soba u Brankovini živi kao muzej, sa svim svojim mirisima, tišinom i predmetima koji su bili deo njenog stvaralačkog ritma.

Isidora Sekulić svoju radnu sobu doživljavala je kao mesto gde se misli prečišćavaju, a rečenice grade s merom, dubinom i moralnom odgovornošću. Prostor je bio skroman, ali prefinjen: pun knjiga na raznim jezicima, rukopisa, ličnih predmeta i intelektualnog mira. Za nju, soba nije bila dekor, već deo unutrašnje discipline.

Radne sobe velikih pisaca nisu samo mesta gde su nastala dela, već produžetak njihovih misli, karaktera i sudbina. U njima se tišina pretvarala u reč, predmeti u podsećanja, a svakodnevica u literaturu. Bile su to prostorije samovanja i posvećenosti. Svaka od njih jedinstvena je mapa unutrašnjeg sveta, ritma rada, vrednosti i poetike svog autora. Danas, kada sve manje verujemo u tišinu i prostor kao preduslov stvaranja, ove sobe nas podsećaju da je književnost oduvek zahtevala ne samo dar, već i kutak — stvarni ili simbolički — u kojem reč može da nastane.

Bilo da je reč o pisaćem stolu prepunom rukopisa ili štafelaju obasjanom severnim svetlom, radni prostor umetnika uvek je više od prostora – on je slika duše u trenutku stvaranja. Izložba Ateljei umetnika u Galeriji Matice srpske otvara vrata upravo tim skrivenim, često nevidljivim prostorima, gde umetnost nastaje pre nego što postane delo. Ova izložba podseća da je čin stvaranja uvek intiman – i da svako veliko delo počinje u prostoru ćutanja, koncentracije i vere u umetnost.

Izvor:
Milica Milošević
Piše:
Pošaljite komentar