light rain
23°C
14.07.2025.
Нови Сад
eur
117.1666
usd
100.3139
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

РАДНЕ СОБЕ КАО ПРОСТОР КЊИЖЕВНОГ СТВАРАЊА Aтеље тишине

13.07.2025. 09:20 09:27
Пише:
Извор:
Милица Милошевић
а
Фото: приватна архива / Стеван Крагујевић

Између четири зида радне собе не стварају се само реченице – тамо се обликује и сам писац.

У том тихом и мирном простору, где светлост пада под тачно одређеним углом, а папири дишу истим ритмом као и мисли, настају светови. Радна соба није тек намештај и зидови – она је унутрашњи пејзаж, огледало духа и уточиште од буке стварности. Ту, у тишини, реч постаје свет, а свет реч.

Писац је сам са својим предметима: са писаћом машином, мирисом књига, фотографијом на полици, мастионицом, лампом. Сваки предмет има своју причу, а свака навика постаје ритуал. Ту где су некад настајале мисли, данас ходамо полако, као кроз музеј тишине, слушајући ехо реченице која се још није сасвим угасила.

Милица Милошевић
Фото: приватна архива

Историјски гледано, радне собе великих писаца попут Иве Андрића, Исидоре Секулић или Данила Киша, одавно су прерасле у културне топосе – простор где предмети добијају значење реликвија, а тишина звучи попут прве реченице нове приче.

Неке собе ушле су у легенду — као Прустова у Паризу, обложена плутом, где је мрак био предуслов памћења, или Андрићева, у којој је тишина имала тежину речи. Те собе нису само сцене писања већ и меморијални простори, носиоци сећања и продужетак биографије. Данас, музеализацијом домова истакнутих писаца, радне собе се претварају у просторе културног памћења.

Радна соба Иве Андрића, смештена у стану на Андрићевом венцу, представља оличење његовог књижевног стила – уредна, аскетска, тиха. Са више од 4.500 књига и писаћим столом окренутим према светлости прозора, овај простор није био само место рада, већ и дубоке унутрашње дисциплине. Иако о својој соби није писао директно, његов однос према реду, осами и историји дубоко је уткан у сваки ред његових књига.

Сасвим другачију атмосферу носи радна соба Бранка Ћопића — просторија испуњена топлином, успоменама и предметима из свих крајева Југославије. Ћопићев писаћи сто гледао је према граду, а стара машина, фотографије и сувенири стварали су простор пун живота и емоција. Његова соба била је одраз хумора, носталгије и трагике, баш као и његова проза – дубоко лична и искрена, са сталном потребом за везом са људима, местима и сећањима.

Са машином „Olympia“, рукописима, речницима и цедуљицама, соба Данила Киша је личила на кабинет архиватора. Киш је ту живео између света и књижевности, а радни сто му је био граница — линија повлачења у дубоку истину меморије.

Иво Андрић у свом радном простору
Фото: Стеван Крагујевић

Креативни простор Десанке Максимовић био је испуњен светлошћу, тишином и унутрашњим миром – баш као и њена поезија. У стану у Београду и у кући у Бранковини, њена соба сведочила је о дубокој повезаности са природом, етиком и једноставношћу. Са дрвеним столом, лампом, рукописима и погледом на двориште, овај скромни амбијент био је интимно уточиште у коме су настале неке од најзначајнијих песама српске књижевности. Данас, њена соба у Бранковини живи као музеј, са свим својим мирисима, тишином и предметима који су били део њеног стваралачког ритма.

Исидора Секулић своју радну собу доживљавала је као место где се мисли пречишћавају, а реченице граде с мером, дубином и моралном одговорношћу. Простор је био скроман, али префињен: пун књига на разним језицима, рукописа, личних предмета и интелектуалног мира. За њу, соба није била декор, већ део унутрашње дисциплине.

Радне собе великих писаца нису само места где су настала дела, већ продужетак њихових мисли, карактера и судбина. У њима се тишина претварала у реч, предмети у подсећања, а свакодневица у литературу. Биле су то просторије самовања и посвећености. Свака од њих јединствена је мапа унутрашњег света, ритма рада, вредности и поетике свог аутора. Данас, када све мање верујемо у тишину и простор као предуслов стварања, ове собе нас подсећају да је књижевност одувек захтевала не само дар, већ и кутак — стварни или симболички — у којем реч може да настане.

Било да је реч о писаћем столу препуном рукописа или штафелају обасјаном северним светлом, радни простор уметника увек је више од простора – он је слика душе у тренутку стварања. Изложба Атељеи уметника у Галерији Матице српске отвара врата управо тим скривеним, често невидљивим просторима, где уметност настаје пре него што постане дело. Ова изложба подсећа да је чин стварања увек интиман – и да свако велико дело почиње у простору ћутања, концентрације и вере у уметност.

Извор:
Милица Милошевић
Пише:
Пошаљите коментар