Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Osvrt na 17. izložbu pozorišnog plakata: Koncept u retro ključu

08.06.2022. 10:41 10:43
Piše:
Foto: Dnevnik (B. Lučić)

Plakat nije ono što jeste, nego je ono što ja kažem da jeste, poručio je svojevremeno Moris Rikards, autor kultne knjige „Uspon i pad plakata”.

Plakat je u minulim decenijama relevantan vizuelni posrednik između kupaca i prodavaca, te efikasni oglašivač manifestacija političkog aktivizma, kulturnih manifestacija, sportskih događaja, ekoloških i medicinskih poruka...Ta zavisnost i dalje vibrira, ali drugi mediji poodavno su preuzeli deo funkcije obaveštavanja i komercijalnog reklamiranja: internet, televizija, bilbordi, radio...

To je dakako poznato, ali se onda nameće pitanje, i to ne prvi put: kako je moguće da se produkcija plakata i dalje gradi sa gotovo istim strukturalnim likovnim elementima, vizuelnim frazama, i to kod dominantnog broja autora. Sama činjenica o nekritičkom angažovanju vizuelnih dizajnera samo je jedna interna misao poručioca. Verovatno se radi o neproporcionalnoj obaveštenosti pozorišnih pregalaca o medijski primerenoj vizuelnoj podršci pozorišnim projektima.

Autori grafičkog dizajna plakatskih projekata, zastupljenih na 17. izložbi pozorišnog plakata, održanoj u okviru upravo završenog 67. Sterijinog pozorja, demonstrirali su izrazito semiotičku strukturu svojih plakatskih projekata. Nesporno je da su izloženi plakati na ovoj izložbi koncipirani u retro ključu, čime su autori istih, ali i selektori, kod ove ugledne izložbe u bitnim sferama prolazili kroz delikatne nedoumice. Posebno pri odluci o nagradama.

Budući da ne postoji neosvetljen analitički ugao u promišljanju plakatskog medija, treba reći - uz izvestan rizik: ovaj izbor plakatskih projekata na izložbi što pre zaboraviti. Ili možda postoji drugi nastavak, bez konja, šahovski rečeno. A uvažne autore izložbe, članove žirja za selekciju i dodelu nagrada, treba svesrdno podržati u njihovoj stručnoj i već indikovanoj nameri (podatak iz izložbenog kataloga) da se buduće izložbe dogode - ili ne dogode - u zavisnosti od rasporeda figura.

Jer, ponovimo sentencu s početka: Plakat nije ono što jeste, nego ono što ja kažem da jeste!

Dragoslav Višekruna, slikar

Piše:
Pošaljite komentar