VREME PRILAGOĐAVANJA Intervju: Vladimir Lazić, direktor subotičkog Festivala pozorišta za decu
Nakon što je Zoran Đerić, nekadašnji direktor i selektor Međunarodnog festivala pozorišta za decu Subotica, preminuo krajem prošle godine, festivalski savet je imenovao novu selektorku dr Marijanu Prpu Fink, i novog direktora Vladimira Lazića, iskusnog reditelja, glumca, a naposletku i umetničkog direktora i upravnika nekoliko pozorišnih institucija u našoj zemlji.
Ovogodišnje, 32. izdanje festivala održava se od 21. do 26. septembra i prvo je sa Lazićem u novoj ulozi, što je bio i povod za razgovor o samom festivalu i domaćoj pozorišnoj sceni za decu i mlade.
Kao neko ko je dugo aktivan na pozorišnoj sceni u različitim ulogama, kako ste pre imenovanja doživljavali ovaj festival?
– Iako me je uloga reditelja prevashodno usmerila na stvaralaštvo za odrasle, u čemu je značajan deo bio posvećen i mladima u procesu odrastanja, spletom okolnosti sam godinama izučavao i teatar namenjen najmlađima. To otkriće mi je otvorilo potpuno novi horizont u kome su bajke i sva čudesa koja prate naše najranije maštarije, zapravo nezaobilazno štivo koje prethodi otkrivanju brojnih iskušenja koje nas kroz život očekuju. U protekle tri decenije pažljivo sam pratio a i kao učesnik iskusio brojna događanja vezana za dešavana na subotičkom festivalu.
Koliko je bilo izazovno spremati prvo izdanje nakon preranog odlaska Zorana Đerića, koji je dugo bio zaslužan za identitet ovog festivala?
– Zoran Đerić je bio i ostaće neka vrsta institucije posvećenika boginje Talije i kao vrsni poznavalac u domenu lutkarskog stvaralaštva, ostavio je značajno svedočanstvo u brojnim tekstovima ali i javnim nastupima i savetima. Dosta smo sarađivali i ostaje mi da pažljivo pratim one kreativne poteze koje smo planirali za naredni period .
Ono što je najvidljivije na svakom festivalu je takmičarska selekcija. Naravno, tu je i bogat prateći program, kao i Forum, koji već godinama vodi dr Marijana Prpa Fink... Kako sagledavate potencijal festivala kao celine, imajući u vidu sve što se na njemu odigrava?
– Festival se u protekle tri decenije razvijao u skladu sa potencijalom onih kreativaca koji su imali viziju kakav karakter žele da oblikuju, ali u skladu sa finansijskim mogućnostima. I... uspeli su u tome, kroz iskušenja koja , po svedočenjima, nisu bila mala. Nama ostaje da se prilagodimo nekim tradicionalnim ali i novim zahtevima i održimo Festival na visokom nivou.
Kako vidite značaj festivala za domaću pozorišnu scenu, odnosno koliko domaće predstave drže korak za onim što se dešava na scenama dečijih pozorišta u Evropi i šire?
– Domaća pozorišta, kako u Srbiji tako i u regionu, pažljivo prate dešavanja na scenama širom sveta i po izveštajima koje pratimo, “drže korak “ u stvaralačkim procesima i novim tehnologijama. Kao potvrda ovih tvrdnji jesu i priznanja koja stižu sa raznih fastivalskih dešavanja.
N. Marković