VAŠ AUTOMOBIL TROŠI VIŠE GORIVA NEGO INAČE? Razlog je često sitnica ispod haube koju možete popraviti za manje od 1.000 dinara
Ako vaš automobil iznenada počne da troši više goriva nego inače, ne čekajte da problem prođe sam od sebe.
Uzrok često nije u ceni goriva, već u nekoj sitnici ispod haube ili čak ispod automobila. Dobra vest je da se većina tih problema može rešiti brzo i uz minimalan trošak.
Neispravno napumpane gume
Najpre pogledajte ono što je očigledno. Neispravno napumpane gume jedan su od najčešćih razloga povećane potrošnje. Kada je pritisak u gumama prenizak, automobilu je potrebno više energije da se pokrene, pa i više goriva.
Osim toga, takve gume se brže troše, pregrevaju i smanjuju stabilnost vozila. Rešenje je jednostavno, redovno proveravajte pritisak dok su gume hladne i obavezno uradite proveru geometrije ako automobil “vuče” na jednu stranu.
Zaprljan filter vazduha
Drugi čest krivac je zaprljan filter vazduha. Kada se filter zapuši, motor ne dobija dovoljno vazduha, mešavina postaje prebogata i sagoreva se više goriva nego što je potrebno. U nekim slučajevima potrošnja može porasti i do 10%. Srećom, zamena filtera je jednostavna i jeftina, pa to možete uraditi i sami.
Kočnicama je vreme za servis
Zatim dolazimo do kočnica. Ako kočnice zapinju, motor mora da savladava dodatni otpor, što povećava potrošnju. Posle kraće vožnje dodirnite diskove, ako su neuobičajeno vrući, vreme je za servis. U većini slučajeva dovoljno je očistiti i podmazati vodilice kočionih čeljusti, bez potrebe za skupim delovima.
Neodgovarajuće ulje
Motorno ulje i rashladna tečnost takođe utiču na potrošnju. Starije ili neodgovarajuće ulje povećava trenje u motoru, što može povećati potrošnju i do 15%. Ako termostat ili ventilator ne rade ispravno, motor se može pregrevati, što dodatno troši gorivo i opterećuje sistem.
Senzori ne rade dobro
Ako osnovne provere ne pomognu, moguće je da su u pitanju senzori. Neispravna lambda sonda (senzor kiseonika) ili senzor protoka vazduha remete idealan odnos vazduha i goriva, pa motor troši više. Lampica “Check engine” može, ali i ne mora da se upali, zato je povećana potrošnja često prvi znak da nešto nije u redu.
Zaprljani ubrizgivači goriva
Tu su i ubrizgavači goriva, ako su zaprljani, dolazi do neujednačenog rada motora i “curenja” goriva u cilindre. Profesionalno čišćenje ponekad pomaže, ali ako su injektori dotrajali, jedino rešenje je zamena.
Istrošene svećice
Svećice su male, ali ključne. Istrošene ili zaprljane svećice stvaraju slabiju varnicu, motor radi neujednačeno i troši više. U najgorem slučaju dolazi do preskakanja paljenja i oštećenja katalizatora. Redovna zamena svećica je jednostavan i efikasan način da motor ponovo radi mirno i štedljivo.
Zaglavljen EGR
Sličan problem može izazvati i EGR ventil, koji vraća deo izduvnih gasova u motor da bi smanjio emisije. Ako se ventil zaglavi, mešavina postaje nepravilna i motor troši više. U većini slučajeva dovoljno je očistiti ventil, a ako ne pomogne – zameniti ga.
U praksi se većina uzroka povećane potrošnje svodi na nekoliko jednostavnih stvari: pritisak u gumama, stanje kočnica, filter vazduha, svećice i senzore. I najmanji propust u održavanju može izazvati lančanu reakciju – od neefikasnog sagorevanja do većeg trošenja delova i više emisije štetnih gasova.
Dakle, ako vaš automobil počne da “guta” više goriva, nemojte odlagati proveru. Možda je u pitanju sitnica koju rešavate za par evra i nekoliko minuta, ali ako se zanemari, lako može prerasti u znatno skuplji kvar. Redovno održavanje i brza reakcija najbolji su način da vaš automobil ponovo troši onoliko koliko treba – i ni kap više, piše Jutarnji list.