AUTOMEHANIČAR UPOZORAVA Ovu naviku leti imaju svi vozači, a može ozbiljno oštetiti motor
Vozači tokom leta mogu ozbiljno oštetiti ključne delove motora zbog jednostavne greške koju mnogi prave, a da toga nisu ni svesni.
Stručnjaci iz kompanije Bumper upozoravaju da nakupljanje ugljeničnih naslaga – koje nastaju kao nusproizvod neizgorelog goriva i loše cirkulacije u motoru – može dovesti do začepljenja unutrašnjih komponenti motora. Ova pojava, često nazivana „crna smrt“, značajno utiče na efikasnost potrošnje goriva, a vremenom može dovesti do ozbiljnih kvarova na motoru.
Najviše su ugroženi vozači koji žive u gusto naseljenim gradskim sredinama i uglavnom voze na kratkim relacijama pri niskim brzinama.
„Ako stalno vozite pri niskim brzinama – posebno na kratkim rutama – motor se nikada ne zagreje dovoljno da bi sagoreo ugljenične naslage. Vremenom to dovodi do nakupljanja naslaga na ventilima, klipovima i u izduvnom sistemu“, objasnio je portparol kompanije Bumper.
Dodao je i da u najgorem scenariju, nagomilavanje ugljenika može dovesti do potpunog blokiranja motora, što zahteva skupu zamenu – u vrednosti od nekoliko hiljada evra.
„Moderni motori su dizajnirani tako da povremeno rade pri većim brzinama. Vožnja auto-putem omogućava motoru da se potpuno zagreje, što omogućava gorivu da očisti i podmaže komponente“, rekao je on.
Stručnjaci za kvarove iz britanske Automobilske asocijacije (AA) već su upozoravali da se DPF – filter čestica kod dizel motora – može začepiti ako se vozilo koristi isključivo za kratke vožnje. Začepljen filter dovodi do smanjene snage i performansi, povećane potrošnje goriva, pa čak i ozbiljnih oštećenja motora. U ekstremnim slučajevima, vozilo može ući u takozvani „limp mod“ – režim rada sa ograničenom snagom, u kome je maksimalna brzina ograničena na 65 km/č.
Iz AA-a savetuju da se jednom nedeljno vozi auto-putem, kako bi se sprečilo začepljenje filtera, čime se još jednom potvrđuje značaj povremenog „pročišćavanja“ motora dužom i bržom vožnjom, navodi Express.
„Ako automobil koristite samo za kratke relacije, motor se možda neće dovoljno zagrejati da pokrene regeneraciju – proces samočišćenja. To može dovesti do začepljenja i ozbiljnog kvara“, objašnjavaju automehaničari iz Redex Additives.
„Zato, ako vozite dizel, povremeno idite na duže vožnje kako bi DPF ostao čist i u funkciji. Ako vam se upali lampica za DPF, što pre krenite na dužu i bržu vožnju – vožnja auto-putem je najbolji način za čišćenje filtera.“