BANANA TRIK I RAST KRAĐA Kako samouslužne kase utiču na prodavnice
Samouslužne kase u supermarketima postale su pravi izazov za trgovce zbog sve češćih zloupotreba.
Prema istraživanju Ipsosa, čak šest miliona Britanaca priznaje da koristi ovu opciju kako bi na neki način smanjilo cenu ili čak uopšte ne platilo artikle. Zbog toga su mnogi supermarketi odlučili da se vrate „dobrim starim kasirima“.
Studija Ipsosa, preneta od strane Dejli mejla, otkrila je da svaki osmi kupac tokom kupovine klikne na jeftiniju opciju na ekranu, iako to nije artikal koji zapravo kupuje. Ova praksa, poznata kao "banana trik", najčešće se primenjuje prilikom kupovine voća ili povrća, kada potrošači namerno biraju jeftiniju stavku na ekranu.
Ipsos je sproveo anketu među 1.099 ispitanika kako bi istražio ovu praksu. Zanimljivo je da 48% ispitanika smatra da "banana trik" ne bi trebalo da bude zakonski sankcionisan kao krivično delo. Takođe, osam procenata ljudi je priznalo da su ukrali proizvode koji su jeftiniji od 10 funti, dok 26% smatra da takva praksa ne bi trebalo da bude prekršaj.
Ono što je zabrinjavajuće je porast krađa u prodavnicama. U poslednjoj godini zabeleženo je 443.995 krađa, što znači oko 50 krađa dnevno. Prema nekim procenama, šteta koju prodavnice pretrpe usled krađa iznosi čak 1,8 milijardi funti godišnje, dok je za dodatne sigurnosne mere potrebno investirati 700 miliona funti.
Mnogi smatraju da su samouslužne kase ključni faktor u porastu krađa. Broj ovih kasa u Britaniji povećao se sa 53.000 na 80.000, a u Sjedinjenim Američkim Državama supermarketi su počeli da se vraćaju tradicionalnim kasama.
Izgleda da i britanski trgovci prepoznaju problem. Direktor lanca „Morrisons“ priznao je da su prešli granicu sa brojem samouslužnih kasa i da će sada nastojati da uspostave bolji balans.
S druge strane, iz „Asde“ su saopštili da će se fokusirati na ulaganje u ljudstvo, dok mnogi drugi lanci i dalje postavljaju samouslužne kase kako bi povećali efikasnost i smanjili troškove.
Međutim, neki kupci se žale na ove kase, naglašavajući da više vole interakciju sa ljudima tokom plaćanja. Pored toga, zabeležen je i porast krađa među pripadnicima srednje klase, zbog čega „Morrisons“ sada razmatra izmene u postavljanju samouslužnih kasa. U nekim prodavnicama ove kase će biti zatvorene na nekoliko sati tokom dana, šest dana u nedelji.