Elektronske karte uskoro na svim linijama
Za nabavku sistema elektronske naplate karata, odnosno uvođenje tog sistema na prigradske i međumesne linije, gradski prevoznik će izdvojiti gotovo 65 miliona dinara (64.940.000), bez PDV-a.
Kao i prethodnog puta, rukovodstvo JGSP-a donelo je odluku da ugovor dodeli požarevačkoj firmi „Bus loyik” (Bus Logic), koja je na tenderu učestvovala s „Telekomom Srbija”. Ta preduzeća obavezala su se da u roku od 75 dana isporuče i implementiraju sistem, te da za njegov kvalitet garantuju pet godina, s tim što će godišnje održavanje koštati 9,74 miliona dinara, bez PDV-a.
Interesantan je podatak da su ugovoreni iznosi isti kao i na prethodnom tenderu, a budući da je reč o proširenju sistema na linije u prigradskom i međumesnom saobraćaju, softver mora biti kompatibilan s onim ranije nabavljenim i instaliranim na gradskim linijama.
Sistem elektronske naplate predstavlja integrisanu informatičku celinu koja objedinjuje nekoliko funkcija, a očekuje se da će njegova implementacija povećati kvaliteta usluga, kao i efikasnost upravljanja i nadzora nad troškovima prevoza. Taj sistem, inače, čine softveri (aplikacije) i uređaji za vozačku konzolu i validaciju beskontaktnih čip-kartica, te mrežni vaj-faj ruter s GPS modulom unutar vozila, kao i GSM/GPS uređajem za određivanje i praćenje autobusa.
Javnom nabavkom su, osim izrade sistema, obuhvaćeni i isporuka i ugradnja uređaja za elektronsku kupovinu karata, nadzor nad odvijanjem prevoza putnika i evidencija o korišćenju voznih karata u sistemu javnog prevoza. Između ostalog, gradski prevoznik kupuje i beskontaktne plastične čip-kartice, koje će biti korišćene kao vozne. Te kartice, personalizovane ili ne, važiće za određeni broj vožnji i period, ili s avansom, odnosno „elektronskim novčanikom”. Karte će se plaćati naprodajnim mestima i preko mobilne i internet aplikacije, kju-ar koda (LJR) ili NFC tehnologije.
Na serveru JGSP-a bi, u funkciji elektronske naplate, trebalo formirati bazu podataka koja će, između ostalog, obezbediti evidenciju i čuvanje podataka o karakteristikama mreže linija, redu vožnje, vozilima, kao i o ljudskim resursima, tarifnom sistemu, cenama... Osim toga, u toj bazi će biti i informacije o korisnicima, odnosno aktivne liste s podacima o ispravnim i važećim kartama, ali i crna lista s podacima o prekršajima i zloupotrebama korisnika, serijskim brojevima karata, kao i podacima o njihovoj ispravnosti (vremenska ograničenja, prostorna ograničenja – zone, relacije, vrednost na kartici, datum i vreme prestanka ispravnosti).
Kako je navedeno u tenderskoj dokumentaciji, podaci će delom biti preuzeti iz aktuelnog informacionog sistema, koji se koriste u trenutnoj organizaciji rada i sistemu elektronske naplate voznih karata.
J. Vukašinović