VRHUNSKI IZVOĐAČKI DOMETI Bogat koncertni program Vojvodina gitar festa
Atraktivni nastupi domaćih gitarista i dobar odziv učesnika Međunarodnog takmičenja “Dr Jovan Jovičić” na ovogodišnjem, devetnaestom po redu Vojvođanskom festivalu klasične gitare, svaki na svoj način predstavljali su ubedljive pokazatelje visokog nivoa gitarističke umetnosti u Srbiji.
Organizatori Vojvodina gitar festa, ljudi iz Asocijacije gitarista Vojvodine, okupili su eminentne soliste i istaknute pedagoge, kao i veliki broj mladih gitarista, a program ove manifestacije tokom protekle sedmice značajno je obogatio muzički život Novog Sada.
Nakon resitala beogradskog gitariste mlađe generacije Vuka Dragičevića, kojim je u ponedeljak otvoren festival, u sredu se novosadskoj publici predstavio još jedan vrsni mladi koncertant iz Beograda, Ilija Zec, koji je nakon studija na novosadskoj Akademiji umetnosti nastavio specijalističke studije na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu. Program ovog soliste obuhvatio je Svitu u a-molu baroknog majstora Johana Antona Logija, elegantnih i prozračnih tonskih obrisa, izvedenu poletno i doterano, a potom i kompozicije autora epohe romantizma Đulija Regondija, Franciska Tarege i Isaka Albeniza, koje su u sugestivnim tumačenjima Ilije Zeca dobile poetično, tanano iznijansirano zvučno uobličenje. Na repertoaru koncerta našla su se i dva valcera Agustina Bariosa i Varijacije na temu Fernanda Sora koje je komponovao Miguel Ljobet, doneti u briljantnim interpretacijama ovog gitariste koji su efektno zaokružile ovo uspelo muzičko veče.
U subotu uveče u sali Muzičke škole “Isidor Bajić” nastupili su članovi dua “Docemente”, sjajna mlada sopranistkinja Marijana Đuknić i gitarista Nikola Đorđević iz Niša koji su za ovaj susret sa novosadskom publikom odabrali nesvakidašnje zanimljiv program, koji je u prvom delu obuhvatio desetak solo pesama engleskog baroknog kompozitora u obradi za glas i gitaru Henrija Persla, a potom i značajne vokalno-instrumentalne opuse autora dvadesetog veka Eitora Vila Lobosa i Manuela De Falje, uključujući Lobosovu poetičnu i široko razvijenu vokalizu iz Brazilske bahiane broj pet, kao i često izvođenih De Faljinih “Šest narodnih pesama”. Ovako komponovan repertoar postavio je pred Marijanu Đuknić i Nikolu Đorđevića delikatne i složene izvođačke zadatke kojima su oni uspešno odgovorili, ostvarujući nadahnuta izvođenja koja su osvojila slušaoce.
Izuzetno interesantan je bio koncert Beogradskog gitarističkog kvarteta, kojim je u nedelju zaključen festival. Pomenuti mladi kamerni ansambl deluje u okviru Beogradskog gitarskog distrikta, a njegovi članovi: Filip Živanović, Marko Sarić, Vuk Dragičević i Milica Ristić aktivni su i kao solisti, ali su podjednako angažovani i u radu kvarteta, nastojeći da na taj način prošire i afirmišu literaturu za ovakav instrumentalni sastav. Oni su u tome već ostvarili zapažene rezultate, a novosadski resital članova kvarteta bio je dobra prilika za upoznavanje sa rezultatima njihovih zalaganja i zajedničkog rada. Na početku koncerta članovi kvarteta izveli su pregršt orkestarskih komada Žana Filipa Ramoa u transkripcijama Vuka Dragičevića, kompozicija slojevite fakture koje su u ovoj obradi za četiri gitare zadržale svu draž, dramatiku i svečanu eleganciju francuskog baroka.
Posle ovog ambicioznog uvoda, još krupniji intepretativni izazov bilo je tumačenje Gudačkog kvarteta broj 2 Sergeja Prokofjeva, dela bogate melodike i ustreptale poetičnosti, koje su članovi beogradskog ansambla doneli koncen- trisano i precizno, brižljivo ističući razvojne tokove ovog dela, a njihovu svirku odlikovalo je blisko izvođačko saglasje, čiji je rezultat bila impresivna interpretacija, koja po raskošnoj i plemenitoj zvučnosti nije zaostajala za originalnom verzijom zvuka gudačkog kvarteta. Ovaj koncert vrhunskih izvođačkih dometa zaključen je potom efektnim i profinjenim tumačenjem gitarske transkripcije Metamorfoza br. 2 Filipa Glasa, kojim su muzičari Beogradskog kvarteta gitara ponovo potvrdili opravdanost svojih zalaganja za proširivanje repertoara raznorodnim delima, uključujući i ovakva, kapitalna dela savremenog minimalizma.
Drugi ključni segment novosadskog festivala, Međunarodno tamičenje “Dr Jovan Jovičić” okupilo je ove godine više od sto takmičara, mladih gitarista iz Srbije, zemalja regiona kao i iz drugih zemalja Evrope, koji su prikazali zavidnu izvođačku spremu. Pobednici u dve najviše kategorije bili su Boris Milojević iz Niša u četvrtoj kategoriji i Gergelj Barta iz Budimpešte u petoj kategoriji, kojem je kao nagrada dodeljena koncertna gitara “Altamira Ganadora”, a dodeljena je i nagrada za najuspešnijeg pedagoga, koja je ove godine pripala profesoru Stevanu Joviću iz Novog Sada.
B. Hložan