clear sky
23°C
28.05.2025.
Нови Сад
eur
117.2484
usd
103.0393
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

ВРХУНСКИ ИЗВОЂАЧКИ ДОМЕТИ Богат концертни програм Војводина гитар феста

27.05.2025. 09:19 09:21
Пише:
Извор:
Дневник/ Б. Хложан
3
Фото: Б. Хложан

Атрактивни наступи домаћих гитариста и добар одзив учесника Међународног такмичења “Др Јован Јовичић” на овогодишњем, деветнаестом по реду Војвођанском фестивалу класичне гитаре, сваки на свој начин представљали су убедљиве показатеље високог нивоа гитаристичке уметности у Србији.

Организатори Војводина гитар феста, људи из Асоцијације гитариста Војводине, окупили су еминентне солисте и истакнуте педагоге, као и велики број младих гитариста, а програм ове манифестације током протекле седмице значајно је обогатио музички живот Новог Сада. 

Након реситала београдског гитаристе млађе генерације Вука Драгичевића, којим је у понедељак отворен фестивал, у среду се новосадској публици представио још један врсни млади концертант из Београда, Илија Зец, који је након студија на новосадској Академији уметности наставио специјалистичке студије на Факултету музичке уметности у Београду. Програм овог солисте обухватио је Свиту у а-молу барокног мајстора Јохана Антона Логија, елегантних и прозрачних тонских обриса, изведену полетно и дотерано, а потом и композиције аутора епохе романтизма Ђулија Регондија, Франциска Тареге и Исака Албениза, које су у сугестивним тумачењима Илије Зеца добиле поетично, танано изнијансирано звучно уобличење. На репертоару концерта нашла су се и два валцера Агустина Бариоса и Варијације на тему Фернанда Сора које је компоновао Мигуел Љобет, донети у бриљантним интерпретацијама овог гитаристе који су ефектно заокружиле ово успело музичко вече. 

У суботу увече у сали Музичке школе “Исидор Бајић” наступили су чланови дуа “Доцементе”, сјајна млада сопранисткиња Маријана Ђукнић и гитариста Никола Ђорђевић из Ниша који су за овај сусрет са новосадском публиком одабрали несвакидашње занимљив програм, који је у првом делу обухватио десетак соло песама енглеског барокног композитора у обради за глас и гитару Хенрија Персла, а потом и значајне вокално-инструменталне опусе аутора двадесетог века Еитора Вила Лобоса и Мануела Де Фаље, укључујући Лобосову поетичну и широко развијену вокализу из Бразилске бахиане број пет, као и често извођених Де Фаљиних “Шест народних песама”. Овако компонован репертоар поставио је пред Маријану Ђукнић и Николу Ђорђевића деликатне и сложене извођачке задатке којима су они успешно одговорили, остварујући надахнута извођења која су освојила слушаоце. 

Изузетно интересантан је био концерт Београдског гитаристичког квартета, којим је у недељу закључен фестивал. Поменути млади камерни ансамбл делује у оквиру Београдског гитарског дистрикта, а његови чланови: Филип Живановић, Марко Сарић, Вук Драгичевић и Милица Ристић активни су и као солисти, али су подједнако ангажовани и у раду квартета, настојећи да на тај начин прошире и афирмишу литературу за овакав инструментални састав. Они су у томе већ остварили запажене резултате, а новосадски реситал чланова квартета био је добра прилика за упознавање са резултатима њихових залагања и заједничког рада. На почетку концерта чланови квартета извели су прегршт оркестарских комада Жана Филипа Рамоа у транскрипцијама Вука Драгичевића, композиција слојевите фактуре које су у овој обради за четири гитаре задржале сву драж, драматику и свечану елеганцију француског барока. 

После овог амбициозног увода, још крупнији интепретативни изазов било је тумачење Гудачког квартета број 2 Сергеја Прокофјева, дела богате мелодике и устрептале поетичности, које су чланови београдског ансамбла донели концен- трисано и прецизно, брижљиво истичући развојне токове овог дела, а њихову свирку одликовало је блиско извођачко сагласје, чији је резултат била импресивна интерпретација, која по раскошној и племенитој звучности није заостајала за оригиналном верзијом звука гудачког квартета. Овај концерт врхунских извођачких домета закључен је потом ефектним и профињеним тумачењем гитарске транскрипције Метаморфоза бр. 2 Филипа Гласа, којим су музичари Београдског квартета гитара поново потврдили оправданост својих залагања за проширивање репертоара разнородним делима, укључујући и оваква, капитална дела савременог минимализма.

Други кључни сегмент новосадског фестивала, Међународно тамичење “Др Јован Јовичић” окупило је ове године више од сто такмичара, младих гитариста из Србије, земаља региона као и из других земаља Европе, који су приказали завидну извођачку спрему. Победници у две највише категорије били су Борис Милојевић из Ниша у четвртој категорији и Гергељ Барта из Будимпеште у петој категорији, којем је као награда додељена концертна гитара “Алтамира Ганадора”, а додељена је и награда за најуспешнијег педагога, која је ове године припала професору Стевану Јовићу из Новог Сада. 

Б. Хложан 

Извор:
Дневник/ Б. Хложан
Пише:
Пошаљите коментар