MOST ĆE BITI DUGAČAK 1.766 METARA
REPORTERI „DNEVNIKA” NA TRASI FRUŠKOGORSKOG KORIDORA KOD NOVOG SADA Više od pola mosta prešlo Dunav (FOTO)
Fruškogorski transportni koridor koji se istovremeno gradi na nekoliko lokacija polako dobija obrise svog krajnjeg izgleda ali će se kompletna trasa ove saobraćajnice preko Fruške gore na Guglovim mapama moći videti tek krajem 2026. godine za kada je najavljen i završetak ovog prilično komplikovanog projekta.
Najkomplikovaniji su svakako tunel ispod Iriškog venca i most preko Dunava koji će spojiti Kać i Petrovaradin.
Temelji svih stubova urađeni su na bušenim šipovima, a stubovi glavnog pilona oslanjaće se na 37 bušenih šipova prečnika 1,5 metara i dužine oko 36 metara
Sedam kilometara tunela (u oba pravca po 3,5 km) se još uvek buši i očekuje se da se tunel fizički potpuno probije tokom ove godine, dok se poslednjih par meseci radovi na mostu kod Petrovaradina ubrzano približavaju ovom mestu. Reporteri „Dnevnika” danas su obišli gradilište mosta i , prema slobodnoj proceni, može se reći da je već polovina mosta izgrađena.
Petlje i obilaznice
Na silasku s mosta sa sremske strane biće izgrađena petlja i novi put do drumsko-železničkog mosta, koji će služiti kao deo obilaznice oko Petrovaradina. Jedan prilaz mostu, usmeren ka Novom Sad, nalazi uz kompleks nekadašnje „Pobede“, sa petljom na Reljkovićevoj ulici čiji će jedan deo biti pretvoren u brzu saobraćajnicu koja vodi do Žeželjevog mosta. Drugi prilaz, usmeren ka Sremskim Karlovcima, ide uz šumu pored Dunava i biće deo Fruškogorskog koridora. Sa Karlovačkim drumom spaja se petljom u blizini Košarićeve bare, nedaleko od crkve na Tekijama. Odatle, Fruškogorski koridor nastaviće do dela Ulice Račkog i Mišeluka, pored MOL pumpe, sve do Iriškog venca gde će biti tunel ispod Fruške gore dugačak 3,5 kilometra.
Most će omogućiti vezu auto-puteva Subotica – Novi Sad – Beograd i Novi Sad – Zrenjanin – Beograd sa Fruškogorskim koridorom, odnosno Rumom. Na petlji Ruma biće povezan sa auto-putem E-70 Beograd–Zagreb i auto-putem Ruma–Šabac i dalje brzom saobraćajnicom ka Loznici
I stubovi pristupnih saobraćajnica budućem mostu već su postavljeni u zaleđu petrovaradinskog naselja Sadovi i jednim delom usmeravaju budući put postojećom dolmom u pravcu Crkve Snežne Gospe na Tekijama u blizini koje će se probijati tunel Širine u dužini od 350 metara. Most koji će biti dugačak 1.766 metara, povezaće Petrovaradin sa auto-putem E-75 sa bačke strane i imaće i tranzitnu ulogu za teretni saobraćaj, tako da kamioni koji su u tranzitu više neće prolaziti kroz Petrovaradin i Novi Sad. Takođe, most će omogućiti vezu auto-puteva Subotica – Novi Sad – Beograd i Novi Sad – Zrenjanin – Beograd sa Fruškogorskim koridorom, odnosno Rumom. Na petlji Ruma biće povezan sa auto-putem E-70 Beo–grad–Zagreb i auto-putem Ruma-Šabac i dalje brzom saobraćajnicom ka Loznici. Preko tog mosta obezbediće se veza i sa panevropskim koridorima 10 i 10B. Most počinje 5.536 metara od početka Fruškogorskog koridora kod Kaća, a završava se na 7.200 metara od početka, premošćujući 560 metara širok Dunav. Sastoji se od 668 metara duge severne prilazne konstrukcije, koja se proteže na kaćkoj strani, glavne mostovske konstrukcije dužine 505 metara i južne prilazne konstrukcije na petrovaradinskoj strani, koja je dužine oko 488 metara.
Kose zatege
Novi most u Petrovaradinu je projektovan kao jedinstvena konstrukcija za obe kolovozne trake, dok su prilazne konstrukcije projektovane kao dve odvojene celine.
Glavni raspon mosta širok je 200 metara i visok 9,5 metara u odnosu na visok plovidbeni nivo.
Most je projektovan kao „ekstrados“ most sa kosim zategama sa rasponskom konstrukcijom od prednapregnutog betona promenljivog poprečnog preseka i sa dvostrukim kratkim pilonima zakošenim ka spolja i visokim 25 metara. Rasponi glavnog mosta dugi su 134, 235 i 134 metra.
Širina mosta je 28 metara, a prilazne konstrukcije široke su 25 metara. Predviđene su dve kolovozne trake sa po dve saobraćajne, široke po 3,5 metara. Most, kao i deo Fruškogorskog koridora od Kaća do Petrovaradina, imaće pešačke i biciklističke staze širine po dva metra. Temelji svih stubova urađeni su na bušenim šipovima, a stubovi glavnog pilona oslanjaće se na 37 bušenih šipova prečnika 1,5 metara i dužine oko 36 metara.
N. Perković