Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

EVO U KOM GIGANTU AUTO-INDUSTRIJE TRAJE EGZODUS RADNIKA Ponudu za dobrovoljni odlazak dobilo 40.000 radnika, otišlo ih 4.000

20.10.2025. 15:02 15:12
Piše:
Izvor:
B92
s
Foto: pixabay.com/ilustracija

Nemački proizvođač automobila Mercedes-Benz tiho sprovodi jedan od najvećih programa dobrovoljnog odlaska radnika u automobilskoj industriji poslednjih godina.

Prema informacijama Handelsblata, firmu je do sada napustilo oko 4.000 radnika koji su prihvatili otpremnine – znatno više nego što je uprava očekivala.

Program je deo šireg plana štednje kojim izvršni direktor Ola Kalenijus do 2027. želi da smanji troškove za pet milijardi evra, od čega oko milijardu planira da uštedi smanjenjem troškova rada.

Mere su usmerene na tzv. indirektne zaposlene – dakle sve koji ne rade direktno u proizvodnji, poput administrativnog osoblja, inženjera ili IT stručnjaka. Zbog sporazuma o zabrani otkaza koji u Nemačkoj vredi do kraja 2034, Mercedes je prisiljen da ponudi velikodušne otpremnine kako bi podstakao dobrovoljni odlazak.

Ponudu je, prema insajderskim informacijama, primilo čak 40.000 zaposlenih. Posebno atraktivna bila je tzv. “turbopremija” za one koji su odluku doneli brzo – dugogodišnji radnici mogli su dobiti i šestocifrene iznose. Na primer, 55-godišnji šef tima s platom od 9.000 evra mogao je da računa na otpremninu od oko pola miliona evra, piše Handelsblat.

Talas otkaza u celoj auto-industriji

Mercedes nije izuzetak. Nemačka automobilska industrija u poslednje dve godine izgubila je više od 55.000 radnih mesta. Bosch planira ukinuti 22.000 pozicija, ZF 14.000, dok Volkswagen do 2030. želi da smanji broj zaposlenih u Nemačkoj za 35.000.

Ipak, u Mercedesu tvrde da program nije “seča radnih mesta”, već deo transformacije. Firma paralelno ulaže u prekvalifikaciju zaposlenih kako bi ih preusmerila na “poslove budućnosti”.

Proizvodnja se seli u Mađarsku, nemačke fabrike prazne

Štednja se ne sprovodi samo kroz otpremnine. Mercedes planira da proširi proizvodnju u mađarskom Kečkemetu, gde su troškovi, prema podacima firme, čak 70 posto niži nego u Nemačkoj. Paralelno, u pogonu u Sindelfingenu luksuzni modeli S-Klase i EQS prave u samo jednoj smeni – lanje proizvedeno 205.000 vozila, dok ih je 2018. bilo više od 330.000.

Problemi u Kini i SAD, neuspeh strategije za e-aute

Najveći izazovi dolaze s tržišta. U Kini, najvažnijem tržištu za Mercedes, vlada žestoka konkurencija i cenovni ratovi. U SAD poslovanje otežavaju carine. Uz to, strategija prelaska isključivo na električne automobile do kraja decenije morala je biti povučena – samo jedan od deset Mercedesovih novih automobila je potpuno električan, a postojeći e-modeli loše se prodaju, naročito u Kini.

Zato Mercedes sada ulaže u modernizaciju klasičnih modela s unutrnjim sagorevanjem, ali i priprema novu generaciju električnih vozila. Ove godine već su predstavljeni novi CLA na struju i obnovljeni GLC SUV.

B92

Izvor:
B92
Piše:
Pošaljite komentar