Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

OPREZ SA SUPLEMENTIMA Omega 3 nije za svakoga, evo šta morate da znate

25.04.2026. 13:34 13:43
Piše:
Izvor:
Telegraf/Dnevnik
Омега
Foto: pixabay.com

Iako se suplementi ribljeg ulja često povezuju sa brojnim zdravstvenim koristima, novo istraživanje pokazuje da oni ne deluju isto kod svih, posebno kod osoba sa ponovljenim povredama mozga, gde mogu čak i da uspore proces oporavka.

Riblje ulje, suplement ribljeg ulja napravljen od masne ribe poput lososa i skuše, masovno se koristi zbog svojih omega-3 masnih kiselina, hranljivih materija koje imaju veze sa zdravljem srca, i često se reklamira kao koristan za mozak. Ali, nova istraživanja ukazuju na to da efekti suplemenata ribljeg ulja možda nisu univerzalno korisni, posebno kod ljudi sa ponovljenim povredama glave.

Studija objavljena u časopisu "Cell Reports" otkrila je da određene komponente ribljeg ulja mogu da ometaju sposobnost mozga da se oporavi nakon ponovljenih blagih traumatskih povreda mozga. Rezultati dovode u pitanje uobičajenu percepciju da su suplementi omega-3 uglavnom zaštitni u svim situacijama. Suplementi sa ribljim uljem nisu uvek od pomoći za oporavak mozga jer se eikozapentaenoinska kiselina (EPA) dovodi u vezu sa sporijim zaceljivanjem nakon ponovljenih blažih povreda mozga, navodi se u studiji.

Омега
Foto: pixabay.com

Viši nivoi EPA ukiseline u mozgu imaju veze sa manjom sposobnošću popravke oštećenja nakon povrede. Istraživanje na miševima pokazalo je da se EPA ne integriše u moždane ćelije tako dobro kao DHA - dokozaheksaenoinska kiselina, ključna omega-3 masna kiselina, neophodna za zdravlje mozga, očiju i nervnog sistema. Neurovaskularna oštećenja uzrokovana EPA kiselinom mogu da pogoršaju nakupljanje tau-proteina, koji je prisutan kod Alchajmerove bolesti i degenerativnih oboljenja mozga kod encefalopatije.

Nalazi ne dokazuju direktnu vezu između EPA i lošeg zaceljivanja nakon povrede mozga, ali ističu da riblje ulje možda ne donosi iste koristi za zdravlje mozga svima, dok ljudi ove suplemente često uzimaju bez razumevanja dugotrajnih efekata. Traumatske povrede mozga već same po sebi uzrokuju lošu funkciju krvnih sudova u mozgu, a EPA je reprogramirala te odgovore na način koji nije poboljšao zaceljivanje. Analiza gena pokazala je da je bilo manje signala za oporavak krvnih sudova, uz povećan metabolizam masnih kiselina (što znači da telo sagoreva masti za energiju), što može dovesti do metaboličke disfunkcije.

Naučnici su naglasili da, iako dodaci ribljeg ulja možda nisu korisni za osobe sa oštećenjem mozga, oni ipak mogu da spreče kognitivni pad kod zdravih osoba, pa ova studija ne bi trebalo da odvrati ljude od njihovog uzimanja.

Glavni autor studije, profesor dr Onder Albayram naglasio je da nalaze ne treba shvatiti kao opšte upozorenje protiv upotrebe ribljeg ulja.

- Ne kažem da je riblje ulje dobro ili loše na neki univerzalni način. Ono što naši podaci ističu jeste da je biologija zavisna od konteksta. Moramo razumeti kako se ovi suplementi ponašaju u telu tokom vremena, umesto da pretpostavljamo da se isti efekat odnosi na sve - istako je dr Onder Albayram, koji se nada da će istraživanje podstaći detaljnije ispitivanje i koristi i ograničenja suplemenata omega-3. Studija se fokusirala na specifično stanje, ponovljene blage traumatske povrede mozga, i koristila je tkivo hronične traumatske povrede mozga (HTM) da bi pružila potkrepljujuće dokaze, a ne da bi dokazala direktan uzrok.

- Kao i kod svake studije, postoje važne granice. U ljudskom tkivu HTM možemo posmatrati obrasce, ali ne možemo dokazati šta ih je pokrenulo. Takođe ne možemo obuhvatiti svaku promenljivu koja oblikuje rukovanje omega-3 u stvarnom životu, uključujući opštu ishranu, zdravstveno stanje i način života - dodaje dr Albayram.

Telegraf

Izvor:
Telegraf/Dnevnik
Piše:
Pošaljite komentar