Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

FRAN­CU­SKI MOST IZ­ME­ĐU PRO­ŠLO­STI I DI­GI­TAL­NE BU­DUĆ­NO­STI Kan po­ve­zan sa No­vim Sa­dom kroz za­jed­nič­ku vi­zi­ju

25.07.2025. 14:07 14:16
Piše:
Izvor:
Dnevnik/ A. Brzak
нови сад
Foto: V. Veličković

Ka­da je No­vi Sad 2023. go­di­ne do­bio pre­sti­žnu ti­tu­lu UNE­SKO kre­a­tiv­nog gra­da u obla­sti me­dij­skih umet­no­sti, otvo­ri­le su se no­ve mo­guć­no­sti za me­đu­na­rod­nu sa­rad­nju i raz­me­nu is­ku­sta­va.

Je­dan od gra­do­va s ko­jim No­vi Sad sa­da de­li ovu zna­čaj­nu ti­tu­lu je­ste Kan, fran­cu­ski grad po­znat po svom kult­nom film­skom fe­sti­va­lu, ali i po stra­te­škom raz­vo­ju di­gi­tal­ne umet­no­sti i ino­va­ci­ja u kul­tu­ri. 

Ova pa­ra­le­la ni­je sa­mo for­mal­na – Kan i No­vi Sad ima­ju po­ten­ci­jal da bu­du sa­ve­zni­ci u ja­ča­nju vi­dlji­vo­sti me­dij­skih umet­no­sti u ši­rem evrop­skom i glo­bal­nom kon­tek­stu.

Kan je UNE­SKO pri­zna­nje do­bio 2021. go­di­ne, a ono je pred­sta­vlja­lo kul­mi­na­ci­ju vi­še­go­di­šnjeg ra­da na po­zi­ci­o­ni­ra­nju gra­da kao kul­tur­nog i di­gi­tal­nog cen­tra. Iako u sve­tu naj­vi­še re­zo­ni­ra zbog svog film­skog fe­sti­va­la, Kan ni­je ostao za­tvo­ren u tra­di­ci­o­nal­ne okvi­re sed­me umet­no­sti. 

Na­pro­tiv, grad je raz­vio sna­žne pro­gra­me ko­ji ob­u­hva­ta­ju vi­deo umet­nost, di­gi­tal­ne in­sta­la­ci­je, in­ter­ak­tiv­ni di­zajn, vir­tu­el­nu re­al­nost i ur­ba­ne pro­jek­te ko­ji spa­ja­ju teh­no­lo­gi­ju i umet­nič­ki iz­raz.

Od cr­ve­nog te­pi­ha do di­gi­tal­nih plat­for­mi

Za raz­li­ku od gla­mu­ra ko­ji če­sto do­mi­ni­ra u per­cep­ci­ji Ka­na, su­štin­ski raz­voj me­dij­skih umet­no­sti u ovom gra­du osla­nja se na de­cen­tra­li­zo­va­nu ali sna­žno po­dr­ža­nu kul­tur­nu in­fra­struk­tu­ru. 

Grad spro­vo­di broj­ne re­zi­den­ci­jal­ne pro­gra­me za umet­ni­ke, kao i pro­jek­te ko­ji po­ve­zu­ju mla­de stva­ra­o­ce sa in­du­stri­jom i obra­zo­va­njem. Po­seb­na pa­žnja po­sve­će­na je in­klu­zi­ji i rav­no­te­ži iz­me­đu umet­nič­ke slo­bo­de i ko­mer­ci­jal­ne odr­ži­vo­sti, što je iza­zov sa ko­jim se su­o­ča­va i No­vi Sad.

U okvi­ru svo­jih stra­te­ških do­ku­me­na­ta, Kan je me­dij­ske umet­no­sti de­fi­ni­sao kao sred­stvo po­ve­zi­va­nja za­jed­ni­ce i una­pre­đe­nja kva­li­te­ta ur­ba­nog ži­vo­ta. Jav­ne in­ter­ven­ci­je, fe­sti­val­ski pro­gra­mi i edu­ka­tiv­ne ra­di­o­ni­ce uklju­ču­ju gra­đa­ne svih ge­ne­ra­ci­ja i pro­fi­la, či­me se gra­di par­ti­ci­pa­tiv­ni mo­del raz­vo­ja kul­tu­re. 

Upra­vo ova­kav mo­del mo­že bi­ti in­spi­ra­ti­van za No­vi Sad, ko­ji u post­ti­tu­lar­nom pe­ri­o­du tre­ba da pro­na­đe sop­stve­nu for­mu­lu odr­ži­vo­sti i du­go­roč­nog raz­vo­ja. U ur­ba­noj po­li­ti­ci Ka­na umet­nost za­u­zi­ma cen­tral­no me­sto – ne kao ukras, već kao me­ha­ni­zam osna­ži­va­nja. 

Kroz pro­jek­te kao što su „Can­nes XR” i „Can­ne­se­ri­es”, grad se po­zi­ci­o­ni­ra i u obla­sti vi­deo-iga­ra, vir­tu­el­ne re­al­no­sti i tran­sme­dij­skog pri­po­ve­da­nja. Ove obla­sti su upra­vo deo ši­re de­fi­ni­ci­je me­dij­skih umet­no­sti ko­ju pro­mo­vi­še UNE­SKO, a No­vi Sad se tek na­la­zi u fa­zi ot­kri­va­nja nji­ho­vog pu­nog po­ten­ci­ja­la.

Za­jed­nič­ki ho­ri­zon­ti za dva gra­da 

Sa­rad­nja iz­me­đu Ka­na i No­vog Sa­da mo­že bi­ti vi­še­sloj­na – od za­jed­nič­kih umet­nič­kih pro­duk­ci­ja i raz­me­na umet­ni­ka, do in­sti­tu­ci­o­nal­nog uče­nja i osmi­šlja­va­nja mo­de­la kul­tur­nih po­li­ti­ka. Is­ku­stvo Ka­na u pro­mo­ci­ji i in­ter­na­ci­o­na­li­za­ci­ji fe­sti­va­la mo­že po­mo­ći No­vom Sa­du u ši­re­nju do­me­ta svo­jih pro­gra­ma po­put Ka­le­i­do­sko­pa kul­tu­re, Do­če­ka ili Ser­bia Ga­ming We­ek-a. 

Ta­ko­đe, Kan se sve vi­še okre­će odr­ži­vo­sti u kul­tu­ri – ka­ko kroz eko­lo­ški od­go­vor­nu pro­duk­ci­ju do­ga­đa­ja, ta­ko i kroz di­gi­tal­nu in­klu­zi­ju – što je va­žno pi­ta­nje i za bu­du­ći raz­voj No­vog Sa­da.

Dok se Kan su­o­ča­va sa iza­zo­vi­ma ma­sov­nog tu­ri­zma i za­si­će­no­sti kul­tur­ne po­nu­de, No­vi Sad ima pred­nost raz­vi­ja­nja auten­tič­nog i in­klu­ziv­nog iden­ti­te­ta. Ipak, is­ku­stvo fran­cu­skog gra­da mo­že po­slu­ži­ti kao kom­pas za iz­grad­nju lo­kal­nih mo­de­la ko­ji ba­lan­si­ra­ju iz­me­đu in­ter­na­ci­o­nal­ne pre­po­zna­tlji­vo­sti i lo­kal­nog uče­šća.

Na kra­ju, i Kan i No­vi Sad de­le za­jed­nič­ku vi­zi­ju: grad ne tre­ba da bu­de sa­mo sce­na umet­no­sti, već njen ak­tiv­ni uče­snik. Kao deo iste mre­že, ova dva gra­da ima­ju pri­li­ku da za­jed­no ob­li­ku­ju bu­duć­nost me­dij­skih umet­no­sti u Evro­pi – po­ve­za­no, hra­bro i sa ja­snom dru­štve­nom svr­hom.

Izvor:
Dnevnik/ A. Brzak
Piše:
Pošaljite komentar