ФРАНЦУСКИ МОСТ ИЗМЕЂУ ПРОШЛОСТИ И ДИГИТАЛНЕ БУДУЋНОСТИ Кан повезан са Новим Садом кроз заједничку визију
Када је Нови Сад 2023. године добио престижну титулу УНЕСКО креативног града у области медијских уметности, отвориле су се нове могућности за међународну сарадњу и размену искустава.
Један од градова с којим Нови Сад сада дели ову значајну титулу јесте Кан, француски град познат по свом култном филмском фестивалу, али и по стратешком развоју дигиталне уметности и иновација у култури.
Ова паралела није само формална – Кан и Нови Сад имају потенцијал да буду савезници у јачању видљивости медијских уметности у ширем европском и глобалном контексту.
Кан је УНЕСКО признање добио 2021. године, а оно је представљало кулминацију вишегодишњег рада на позиционирању града као културног и дигиталног центра. Иако у свету највише резонира због свог филмског фестивала, Кан није остао затворен у традиционалне оквире седме уметности.
Напротив, град је развио снажне програме који обухватају видео уметност, дигиталне инсталације, интерактивни дизајн, виртуелну реалност и урбане пројекте који спајају технологију и уметнички израз.
Од црвеног тепиха до дигиталних платформи
За разлику од гламура који често доминира у перцепцији Кана, суштински развој медијских уметности у овом граду ослања се на децентрализовану али снажно подржану културну инфраструктуру.
Град спроводи бројне резиденцијалне програме за уметнике, као и пројекте који повезују младе ствараоце са индустријом и образовањем. Посебна пажња посвећена је инклузији и равнотежи између уметничке слободе и комерцијалне одрживости, што је изазов са којим се суочава и Нови Сад.
У оквиру својих стратешких докумената, Кан је медијске уметности дефинисао као средство повезивања заједнице и унапређења квалитета урбаног живота. Јавне интервенције, фестивалски програми и едукативне радионице укључују грађане свих генерација и профила, чиме се гради партиципативни модел развоја културе.
Управо овакав модел може бити инспиративан за Нови Сад, који у посттитуларном периоду треба да пронађе сопствену формулу одрживости и дугорочног развоја. У урбаној политици Кана уметност заузима централно место – не као украс, већ као механизам оснаживања.
Кроз пројекте као што су „Cannes XR” и „Canneseries”, град се позиционира и у области видео-игара, виртуелне реалности и трансмедијског приповедања. Ове области су управо део шире дефиниције медијских уметности коју промовише УНЕСКО, а Нови Сад се тек налази у фази откривања њиховог пуног потенцијала.
Заједнички хоризонти за два града
Сарадња између Кана и Новог Сада може бити вишеслојна – од заједничких уметничких продукција и размена уметника, до институционалног учења и осмишљавања модела културних политика. Искуство Кана у промоцији и интернационализацији фестивала може помоћи Новом Саду у ширењу домета својих програма попут Калеидоскопа културе, Дочека или Serbia Gaming Week-a.
Такође, Кан се све више окреће одрживости у култури – како кроз еколошки одговорну продукцију догађаја, тако и кроз дигиталну инклузију – што је важно питање и за будући развој Новог Сада.
Док се Кан суочава са изазовима масовног туризма и засићености културне понуде, Нови Сад има предност развијања аутентичног и инклузивног идентитета. Ипак, искуство француског града може послужити као компас за изградњу локалних модела који балансирају између интернационалне препознатљивости и локалног учешћа.
На крају, и Кан и Нови Сад деле заједничку визију: град не треба да буде само сцена уметности, већ њен активни учесник. Као део исте мреже, ова два града имају прилику да заједно обликују будућност медијских уметности у Европи – повезано, храбро и са јасном друштвеном сврхом.