DETALJNA ISPITIVANJA PREDUSLOV ZA REŠAVANJE PROBLEMA:
GRADONAČELNIK MIĆIN NAGOVESTIO REŠENJE ŽELEZNIČKE STANICE "Deo zgrade mogao bi da bude adaptiran za prijem putnika"
Nakon prošlogodišnje tragedije u kojoj je, usled urušavanja nadstrešnice na zgradi železničke stanice u Novom Sadu, stradalo 16 osoba, gradske i državne institucije pokrenule su niz aktivnosti s ciljem da se omogući bar delimična funkcionalnost stanice, ali uz punu bezbednost za putnike i zaposlene.
Gradonačelnik Novog Sada Žarko Mićin izjavio je danas u Skupštini grada da je grad u kontinuiranoj komunikaciji sa „Infrastrukturom železnice Srbije“ kako bi se našlo izvodljivo, ali i bezbednosno prihvatljivo rešenje za vraćanje saobraćaja u okviru novosadske železničke stanice.
Prema njegovim rečima, inspekcijom terena utvrđeno je da postoji jedna potencijalna tačka ulaza – veliki kolski prolaz koji se nalazi u objektu D, i koji fizički izlazi na oba perona. Taj deo zgrade, iako pripada kompleksu stanice, udaljen je oko 100 do 150 metara od dela gde se tragedija dogodila, što ga čini relativno izolovanim i samim tim, pogodnijim za bezbednosnu analizu i eventualno stavljanje u funkciju.
– Za sada, to je jedino realno i brzo izvodljivo rešenje ukoliko se utvrdi stabilnost konstrukcije. Taj prostor bi bio adaptiran za prijem putnika, tu bi se organizovala biletarnica i sve neophodne stanične aktivnosti. Uslov za to je, naravno, da se završi ispitivanje stabilnosti samog objekta i da se potvrdi da ne postoji nikakva opasnost za korisnike – naveo je Mićin.
On je naglasio da se u međuvremenu sprovodi javna nabavka za ispitivanje objekata A, C i D, dok je objekat B i dalje pod istragom i neće se obrađivati u ovom koraku.
– Ukoliko se potvrdi da su ta krila bezbedna, mi možemo da krenemo u hitnu adaptaciju tog kolskog prolaza. Ogradićemo prilaze, sprečiti bilo kakvo kretanje ka nebezbednim delovima, i omogućiti da se železnički saobraćaj, makar delimično, vrati u srce grada – istakao je on.
Posebno je upozorio na trenutno opterećenje privremene železničke stanice u Petrovaradinu, koja, kako je naveo, "nije tehnički, infrastrukturno ni urbanistički projektovana da primi toliki broj putnika i polazaka".
– Stanovnici Petrovaradina su nam se obraćali sa brojnim primedbama. Saobraćaj je u kolapsu, pešačka i parking infrastruktura nije prilagođena takvom opterećenju. Ne možemo da dozvolimo da to ostane trajno rešenje, jer grad mora da funkcioniše u skladu sa svojom veličinom i značajem – poručio je Mićin.
On je istakao da je bio na licu mesta, i da je veoma važno da se prostor prema peronima dodatno obezbedi, ogradi i zaštiti, kako bi se sprečio bilo kakav rizik.
Ispitivanje objekata u toku: ekipe već na terenu
Paralelno sa izjavama zvaničnika, kako smo već pisali, na terenu se odvijaju i konkretni radovi. U toku je detaljno ispitivanje konstrukcija objekata A i D, a prema planu, uzorci se uzimaju bušenjem fasadnih zidova.
Radove izvodi konzorcijum sastavljen od Instituta za ispitivanje, procenu stanja i sanaciju konstrukcija iz Novog Sada, Građevinskog biroa Axis iz Sremske Kamenice i Geomehanike iz Beograda. Ugovorena vrednost radova za ova dva krila iznosi 17,5 miliona dinara bez PDV-a, a rok za izradu elaborata je 60 dana od uvođenja u posao.
Iako je „Infrastruktura železnice Srbije“ prvobitno raspisala nabavku za proveru stanja kompletne zgrade stanice (A, B, C i D), za krila B i C se niko nije javio na tender. Krilo B je dodatno specifično jer se i dalje tretira kao mesto nesreće i predmet je zvanične istrage.
Podsećamo, prvi pregovarački postupak za ovaj posao pokrenut je već krajem novembra 2023, ali je obustavljen u decembru. Drugi tender, raspisan 17. decembra, privukao je ponudu FTN-a i Instituta za ispitivanje materijala, ali je i taj ugovor raskinut u maju 2024.
Treći pokušaj, okončan 19. juna, prošao je bez ijedne pristigle ponude. Tek četvrta javna nabavka, uz skraćeni rok i poziv na hitnost zbog „neposredne opasnosti po bezbednost“, dovela je do izbora aktuelnog izvođača.
Šta sledi?
Ukoliko se elaboratima potvrdi da su krila A i D konstruktivno stabilna, pristupiće se adaptaciji kolskog prolaza, što bi omogućilo vraćanje putničkih vozova u centar Novog Sada. Grad i „Infrastruktura železnice Srbije“ očekuju da se time stvore preduslovi za ponovno pokretanje punog kapaciteta brze pruge Novi Sad – Subotica – državna granica.
Prema rečima zvaničnika, ovo je prioritet ne samo iz infrastrukturnih razloga, već i zbog opterećenja prigradskih naselja i bezbednosti putnika. Ispitivanja se nastavljaju u narednim nedeljama, a konačna odluka zavisiće isključivo od mišljenja stručnjaka.