ДЕТАЉНА ИСПИТИВАЊА ПРЕДУСЛОВ ЗА РЕШАВАЊЕ ПРОБЛЕМА:
ГРАДОНАЧЕЛНИК МИЋИН НАГОВЕСТИО РЕШЕЊЕ ЖЕЛЕЗНИЧКЕ СТАНИЦЕ "Део зграде могао би да буде адаптиран за пријем путника"
Након прошлогодишње трагедије у којој је, услед урушавања надстрешнице на згради железничке станице у Новом Саду, страдало 16 особа, градске и државне институције покренуле су низ активности с циљем да се омогући бар делимична функционалност станице, али уз пуну безбедност за путнике и запослене.
Градоначелник Новог Сада Жарко Мићин изјавио је данас у Скупштини града да је град у континуираној комуникацији са „Инфраструктуром железнице Србије“ како би се нашло изводљиво, али и безбедносно прихватљиво решење за враћање саобраћаја у оквиру новосадске железничке станице.
Према његовим речима, инспекцијом терена утврђено је да постоји једна потенцијална тачка улаза – велики колски пролаз који се налази у објекту Д, и који физички излази на оба перона. Тај део зграде, иако припада комплексу станице, удаљен је око 100 до 150 метара од дела где се трагедија догодила, што га чини релативно изолованим и самим тим, погоднијим за безбедносну анализу и евентуално стављање у функцију.
– За сада, то је једино реално и брзо изводљиво решење уколико се утврди стабилност конструкције. Тај простор би био адаптиран за пријем путника, ту би се организовала билетарница и све неопходне станичне активности. Услов за то је, наравно, да се заврши испитивање стабилности самог објекта и да се потврди да не постоји никаква опасност за кориснике – навео је Мићин.
Он је нагласио да се у међувремену спроводи јавна набавка за испитивање објеката А, Ц и Д, док је објекат Б и даље под истрагом и неће се обрађивати у овом кораку.
– Уколико се потврди да су та крила безбедна, ми можемо да кренемо у хитну адаптацију тог колског пролаза. Оградићемо прилазе, спречити било какво кретање ка небезбедним деловима, и омогућити да се железнички саобраћај, макар делимично, врати у срце града – истакао је он.
Посебно је упозорио на тренутно оптерећење привремене железничке станице у Петроварадину, која, како је навео, "није технички, инфраструктурно ни урбанистички пројектована да прими толики број путника и полазака".
– Становници Петроварадина су нам се обраћали са бројним примедбама. Саобраћај је у колапсу, пешачка и паркинг инфраструктура није прилагођена таквом оптерећењу. Не можемо да дозволимо да то остане трајно решење, јер град мора да функционише у складу са својом величином и значајем – поручио је Мићин.
Он је истакао да је био на лицу места, и да је веома важно да се простор према перонима додатно обезбеди, огради и заштити, како би се спречио било какав ризик.
Испитивање објеката у току: екипе већ на терену
Паралелно са изјавама званичника, како смо већ писали, на терену се одвијају и конкретни радови. У току је детаљно испитивање конструкција објеката А и Д, а према плану, узорци се узимају бушењем фасадних зидова.
Радове изводи конзорцијум састављен од Института за испитивање, процену стања и санацију конструкција из Новог Сада, Грађевинског бироа Аxис из Сремске Каменице и Геомеханике из Београда. Уговорена вредност радова за ова два крила износи 17,5 милиона динара без ПДВ-а, а рок за израду елабората је 60 дана од увођења у посао.
Иако је „Инфраструктура железнице Србије“ првобитно расписала набавку за проверу стања комплетне зграде станице (А, Б, Ц и Д), за крила Б и Ц се нико није јавио на тендер. Крило Б је додатно специфично јер се и даље третира као место несреће и предмет је званичне истраге.
Подсећамо, први преговарачки поступак за овај посао покренут је већ крајем новембра 2023, али је обустављен у децембру. Други тендер, расписан 17. децембра, привукао је понуду ФТН-а и Института за испитивање материјала, али је и тај уговор раскинут у мају 2024.
Трећи покушај, окончан 19. јуна, прошао је без иједне пристигле понуде. Тек четврта јавна набавка, уз скраћени рок и позив на хитност због „непосредне опасности по безбедност“, довела је до избора актуелног извођача.
Шта следи?
Уколико се елаборатима потврди да су крила А и Д конструктивно стабилна, приступиће се адаптацији колског пролаза, што би омогућило враћање путничких возова у центар Новог Сада. Град и „Инфраструктура железнице Србије“ очекују да се тиме створе предуслови за поновно покретање пуног капацитета брзе пруге Нови Сад – Суботица – државна граница.
Према речима званичника, ово је приоритет не само из инфраструктурних разлога, већ и због оптерећења приградских насеља и безбедности путника. Испитивања се настављају у наредним недељама, а коначна одлука зависиће искључиво од мишљења стручњака.