NA NAUČNOM INSTITUTU ZA PREHRAMBENE TEHNOLOGIJE ORGANIZOVANE RADIONICE Potrošači oblikuju hranu budućnosti
Razvoj novih prehrambenih proizvoda sve češće ne počinje u laboratorijama, marketinškim ili odeljenjima za razvoj, već u direktnom kontaktu sa potrošačima.
Reč je zapravo o ko-kreaciji, odnosno konceptu u kojem potencijalni kupci proizvoda zajedno sa stručnjacima učestvuju u osmišljavanju novih ideja i rešenja. Ovaj pristup omogućava tzv. participativni koncept, koji podrazumeva aktivno angažovanje samih potrošača u procesu kreiranja prehrambenih proizvoda.
Jedan od primera viđen je nedavno, kada je Naučni institut za prehrambene tehnologije Univerziteta u Novom Sadu, uz podršku Univerziteta u Varšavi i Evropskog instituta za inovacije i tehnologiju (EIT Food), organizovao radionice za potrebe domaće firme STRECO 021, već poznate po proizvodu „Reload Energy Drinks“. Potrošači, uključeni u radionice, bili su podeljeni u četiri ciljne grupe: studente, sportiste, žene u perimenopauzi, te zaposlene pod stresom.
– Svaka grupa je imala priliku da predstavi svoje želje i očekivanja, od ukusa i sastojaka, preko dizajna pakovanja proizvoda, do dodatnih vrednosti poput praktičnih saveta ili inspirativnih poruka na etiketi. Na taj način, učesnici nisu bili samo ispitanici u istraživanju, već partneri u stvaranju proizvoda – izjavila je za „Dnevnik” dr Dragana Ubiparip, rukovodilac projekta.
Ko-kreacija spaja nauku, industriju i ljude. Ona donosi proizvode koji nisu samo rezultat tržišnih analiza, već odraz stvarnih želja i iskustava. Tako nastaju rešenja koja su i inovativna i bliska onima kojima su namenjena
Sami učesnici radionice su prvi plan stavljali to što su mogli da podele svoja lična iskustva i na taj način utiču na razvoj proizvoda.
– Bilo mi je zanimljivo da učestvujem u ovakvoj radionici. Imali smo priliku da otvoreno govorimo o svojim navikama i iskustvima u vezi sa odabirom određenih prehrambenih proizvoda i na šta obraćamo pažnju prilikom kupovine. Posebno mi se dopalo što su nas stvarno slušali i usvajali naše ideje. Lep je osećaj kada znaš da možda baš tvoja sugestija može da utiče na to kako će izgledati novi proizvod koji će se naći na policama – navela je učesnica radionice.
Rezultat radionica je čak 12 potencijalnih koncepata proizvoda predstavljenih kompaniji, koja sada ima mogućnost da kombinuje predloge i razvije optimalno rešenje koje će se naći u prodaji. A taj krajnji rezultat je inovativan proizvod koji zaista odražava potrebe i stil života ljudi kojima je namenjen. Plan je da finalni proizvod bude plasiran na tržište najkasnije do juna 2026. godine.
– U ovom procesu svi dobijaju. Potrošači dobijaju proizvod oblikovan prema njihovim stvarnim potrebama: njihov glas se čuje, pa iz pasivnih kupaca postaju aktivni partneri – pojašnjava dr Ubiparip. – Kompanije s druge strane dobijaju neočekivane i zanimljive ideje sa tržišnim potencijalom, smanjuju rizik od neuspeha i direktno od ciljne publike dobijaju dragocene uvide, zahvaljujući čemu razvoj postaje brži, efikasniji i održiviji. Na kraju, i šira zajednica dobija, jer ovakav pristup donosi inovativna, zdravija i prirodnija rešenja koja odgovaraju tempu savremenog života i realnim potrebama tržišta.