UČENIK UDARAO UČITELJICU I VRŠNJAKE, LOMIO INVENTAR, UDARAO GLAVOM U PROZOR „Institucije zakasnile s reakcijom u ovom slučaju”, tvrdi ombudsman
Zaštitnik ljudskih prava i sloboda utvrdio je da nadležne institucije nisu reagovale pravovremeno u slučaju učenika jedne osnovne škole koji je ispoljavao agresivno ponašanje tokom nastave, lomio inventar i u jednoj situaciji udario učiteljicu, što je izazvalo strah kod ostalih đaka.
Ombudsman je zaključio da je izostala pravovremena podrška za rani razvoj i intervenciju i njegovo pravovremeno uključivanje u obrazovni sistem shodno mogućnostima, te eventualno druge usluge u zajednici (dnevni centar i sl). Na takav način, po mišljenju Ombudsmana, onemogućen je u ostvarivanju svojih potencijala u skladu sa mogućnostima, kao i u ostvarivanju drugih prava.
U mišljenju Ombudsmana ističe se da je škola u novembru 2024. godine uputila predlog za usmeravanje nadležnoj Komisiji u Tivtu, koji je obustavljen na molbu roditelja XX, dok se odrade dodatni pregledi deteta.
Ombudsmanu su pristigle i pritužbe roditelja 18 dece iz razreda koji kažu da je dete svojim radom i ponašanjem remetilo rad ostalih đaka i kod njih izazivao strah...
Roditelji ostalih učenika su se od prvog dana obraćali školi, koja je pokušavala da razgovara sa roditeljima dečaka, ali nije bilo pomaka, te je situacija u odeljenju „nikad gora“.
„Deca imaju strah za svoju bezbednost dok borave u školi, jer je X više puta udario učiteljicu X, svakodnevno obrće klupu naopačke, ispoljava ozbiljnu agresiju, lomio je vrata, udarao glavom u prozor, lupao stolicom u zid, maltene svakodnevno pravi buku i šeta se na času, ne komunicira sa nastavnicom niti ostalim đacima, više puta je fizički napao sve učiteljice kao i vaspitačicu, koja radi sa decom, da je nastavnici 12. marta ove godine snažno izbio vazduh i pred očima ostale dece. O svemu se vodila evidencija o stanju u odeljenju, što se može dokazati uvudom u pisanu evidenciju sa časa“, stoji u izveštaju Zaštitnika.
U opširnom izveštaju dostavljenom medijima, Zaštitnik je, navodi se, pokrenuo ispitni postupak i zatražio izjašnjenja od škole, Ministarstva prosvete, nauke i inovacija, Centra za socijalni rad , Komisije za usmeravanje Opštine i JZU Doma zdravlja.
Na osnovu izveštaja ovih institucija, konstatovano je da je u konkretnom slučaju izostala multisektorska podrška detetu, što je od suštinske važnosti u cilju ranog razvoja.
„Takođe celokupna situacija nije bila ni u najboljem interesu dece – ostalih učenika odeljenja I-3, imajući u vidu da je zbog nepravovremenog postupka usmeravanja i nedostatne podrške učeniku kojem je prema mišljenju obrazovne ustanove potrebna dolazilo do njegovog neadekvatnog i izazovnog ponašanja, iz kojeg razloga su se ostala deca i nastavno osoblje osećali ili mogli osećati nebezbedno i nesigurno. Zapaženo je prema dokumentima Škole, da je u tom odeljenju postojala neinkluzivna klima, što dodatno ukazuje da sveukupna situacija i (ne)postupanje nije u skladu sa ciljevima inkluzivnog obrazovanja“, zaključeno je u izveštaju Zaštitnika, preneo je portal RTCG.